دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی با طعم عالی

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب با طرز تهیه مربای گیلاس خوشمزه و خوش طعم به همراه نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل آشنا خواهید شد که امیدواریم از تهیه این مربای خوشرنگ نهایت لذت را ببرید.

مربا از انواع خوردنی های خوشمزه و پرطرفدار است که از ترکیب شکر با میوه های مختلف پخته می شود. مربای گیلاس یکی از خوش رنگ ترین انواع مرباها است و در طرز تهیه مربای گیلاس از شکر و پودر ژله گیلاس و یا آلبالو و گیلاس استفاده می شود.

مربای آلبالو و مربای گیلاس و مربای توت فرنگی از انواع مرباهای خوشرنگ و خوش طعم مخصوص فصل بهار و تابستان هستند و شما می توانید این مرباها را در منزل برای وعده صبحانه تهیه کنید.

مربا خوشمزه گیلاس

مواد لازم

  • گیلاس پاک کرده و تمیز : ۵۰۰ گرم
  • پودر ژله گیلاس و یا آلبالو : ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر : ۵۰۰ گرم

طرز تهیه مربای گیلاس در منزل

برای تهیه مربای گیلاس ابتدا گیلاس ها را بشویید.

شستن گیلاس ها

دم و هسته گیلاس ها را جدا کنید.

طرز تهیه مربا گیلاس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

گیلاس ها را با ۴۰۰ گرم شکر مخلوط کنید و درون قابلمه ای بزرگ بریزید سپس قابلمه را به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون یخچال و یا در مکانی مناسب قرار دهید

مخلوط شکر و گیلاس

بعد از مدت زمان ذکر شده قابلمه حاوی گیلاس و شکر را روی حرارت گاز با شعله زیاد قرار دهید و بعد از اینکه مربا به دمای جوش رسید درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دیگر مربا بجوشد و در این مدت زمان مربا را به صورت مرتب هم بزنید تا سر نرود.

دستور تهیه مربای گیلاس در منزل
در مرحله بعد شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را با کمک قاشق جدا کنید و دور بریزید.

مربا گیلاس

نصف بیشتر شربت گیلاس را جدا کنید و باقی مانده شکر را روی مربا بریزید و دوباره درب قابلمه را روی آن قرار دهید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا مربا به دمای جوش برسد سپس درب قابلمه مربا را بردارید و اجازه دهید تا مربا به مدت ۲ دقیقه دیگر نیز با شعله زیاد بپزد.

طرز تهیه مربای گیلاس

در مرحله آخر پودر ژله را به صورت آرام آرام به مربای گیلاس اضافه کنید و مربا را هم بزنید تا با پودر ژله ترکیب شود و شعله گاز را خاموش کنید و کف روی مربا را دوباره جدا کنید و دور بریزید و اجازه دهید تا مربا سرد شود توجه داشته باشید که در حین سرد شدن مربا باید چند بار مربا را هم بزنید تا گیلاس ها به یکدیگر نچسبند.

گرفتن کف مربا
مربای سرد شده را درون ظرف های شیشه ای تمیز بریزید سپس درب شیشه را ببندید و ظرف حاوی مربا را درون یخچال دهید. مربای گیلاس را می توانید به همراه نان و کره و پنکیک و … در وعده صبحانه میل کنید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

روش پخت مربای گیلاس

نکات طلایی پخت بهتر مربای گیلاس

  • اگر تمایل دارید مربای گیلاس خوشرنگ تر به نظر برسد بهتر است در طرز تهیه این مربای خوشمزه از گیلاس صورتی استفاده کنید.
  • برای جلو گیری از کپک زدن مربای گیلاس بهتر است در ساخت مربای گیلاس از شکر به اندازه مناسبی استفاده کنید همچنین اجازه دهید مربا به صورت کامل قوام بیاید و پخته شود.
  • برای اینکه بفهمید مربا به قوام و غلظت مناسب رسیده است بهتر است مقداری از شربت مربا را درون قاشق بریزید و بعد از خنک شدن مربا اگر شهد آن از قاشق نریخت یعنی مربا به غلظت و قوام لازم رسیده است.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن مربای گیلاس باید مربا بیش از حد نجوشد و شیرینی مربا کم نباشد.
  • برای رفع شکرک مربا درون مربای گیلاس مقداری آب جوش و آبلیمو بریزید سپس مربا را روی حرارت گاز قرار دهید و اجازه دهید تا مربا چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.
  • برای خوش طعم تر شدن مربای گیلاس مقداری زعفران به آن اضافه کنید.

مربای گیلاس

مواد لازم

  • گیلاس قرمز یا سیاه رسیده: ۱ کیلو
  • اسانس وانیل: چند قطره
  • شکر: ۷ لیوان

آموزش تهیه مربای گیلاس خوش طعم

در ابتدا برای تهیه این مربا باید گیلاس ها را تمیز و برگ ها و دم آن ها را جدا نمایید. پس از شستن گیلاس ها و آب کشی آن ها، با استفاده از هسته گیر هسته های گیلاس ها را خارج کنید و یا به وسیله چاقو، هسته ها را بیرون آورید.

پس از هسته گیری گیلاس ها، لابه لایی گیلاس ها شکر بریزید و ظرف حاوی این مواد را ۱۲ ساعت درون یخچال بگذارید تا شکر کامل به خورد گیلاس ها برود و به اصطلاح آب بیندازد.

در مرحله بعدی گیلاس ها را از یخچال خارج کنید و آن ها را درون یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا با حرارت ملایم به جوش آید.

زمان جوشیدن گیلاس، روی مربا کف می نشیند که با استفاده از یک قاشق بهتر است کف روی آن را بگیرید. این کار باعث شفاف تر شدن مربا خواهد شد.

هر زمان که مربای گیلاس غلیظ شد شما می توانید چند قطره به آن بیفزایید و بعد شعله اجاق گاز را خاموش کنید.

در مرحله آخر صبر کنید تا مربا به طور کامل خنک گردد. بعد مربا را درون شیشه ها خشک و تمیز بریزید، در نهایت درب آن ها را ببندید و داخل یخچال بگذارید.

مربا گیلاس

در این آموزش طرز تهیه مربای گیلاس را مشاهده کردید که امیدواریم از تهیه این مربا در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع مربا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *