دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت قارچ گانودرما و پرورش آن

  • نرگس کوهستانیان
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت قارچ گانودرما در بسیاری از نواحی خاورمیانه و نیز کشورهای چین، ژاپن و کره انجام می شود. قارچ گانودرما که در طب سنتی و در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله در درمان تومور و سرطان کاربرد دارد. نحوه کاشت این نوع قارچ نیز اصول منحصر به فرد خود را دارد. باید در کیسه های پلی پروپیلن و تمیز و بهداشتی، در محیط تاریک و مرطوب و در دمای ۲۸ تا ۳۵ سانتی گراد کاشت شوند.

در این مقاله قصد داریم در مورد کاشتن قارچ گانودرما و نحوه پرورش آن اطلاعات لازم و مفیدی ارائه دهیم. اگر مایلید بدانید این نوع قارچ چیست و چگونه کاشته می شود، پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب در مورد کاشت قارچ گانودرما ما را همراهی نمایید.

ابتدا بهتر است تعریفی از قارچ گانودرما داشته باشیم. این قارچ یکی از قارچ های بسیار مفید و با ارزش در جهان است. این نوع قارچ بیشتر در کشورهای خاورمیانه و کره و چین کشت و استفاده می شود. خواص قارچ گانودرما بسیار زیاد است از این رو کشت آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

تکثیر قارچ گانودرما

همانطور که می دانید کاشت قارچ در محیط های کوچک انجام می گیرد، از این رو می تواند همچون پرورش جلبک و کاشت گیاهان و سبزی های مختلف منبع خوبی برای درآمدزایی باشد.

قارچ گانودرما و نحوه کاشت آن

روش کاشت قارچ گانودرما

برای کاشتن قارچ گانودرما ابتدا کیسه هایی پر از کاه بهداشتی و تمیز تهیه کنید. کاه باید تمیز باشد تا از بیماری ها و نفوذ ترکیبات سمی جلوگیری به عمل آید. به جای استفاده از کاه برای کاشتن قارچ می توان درون کیسه ها از خاک اره استفاده کرد. باید خاک اره را با سبوس گندم ترکیب کرد و حواسمان باشد که رطوبت آن بالا باشد. علاوه بر سبوس گندم باید کلسیم فسفات و کلسیم کربنات هم به آن افزوده شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای کاشت قارچ گانودرما نوع کیسه ها باید پلی پروپیلن باشد و بعد از ریختن ترکیبات لازم به درون کیسه ها دهانه آن ها را با نخ محکم بسته شود. برای استریل و بهداشتی کردن کیسه ها آن ها را حدود ۲ ساعت در فشار ۲۲ اتمسفر در اتوکلاو قرار می دهند.

بعد از آنکه کیسه ها استریل و خنک شد، بذر قارچ استاندارد را روی کیسه ها می ریزند. محل نگهداری کیسه ها باید تاریک و در دمای ۲۸ الی ۳۵ سانتی گراد و  با دی اکسید کربن بالا باشد. بعد از گذشت چند روز میلیون ها قارچ در هر کیسه به وجود می آید. وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می شود تا نتیجه دهی بهتری صورت بگیرد.

وقتی کلاه قارچ زرد رنگ تشکیل شد، باید دما و رطوبت کاهش یابد. وقتی قارچ ها به ثمر می رسند رنگ آن ها به قهوه ای و قرمز تبدیل می شود. بعد از آنکه قارچ ها را برداشت کردیم. برای رشد مجدد آن ها وضعیت محل نگهداری را به حالت اولیه بر می گردانیم. رشد قارچ گانودرما کند صورت می گیرد. زمان رشد تا برداشت قارچ گانودرما حدودا ۱ ماه به طول می انجامد. این نوع قارچ ها بعد از برداشت خشک می شوند.

نحوه تولید قارچ گانودرما

استفاده از قارچ گانودرما

از قارچ گانودرما برای طب سنتی، برای درمان تومور و سرطان، برای تولید قهوه، چای، شکلات داغ، چای سبز و محصولات بهداشتی مانند صابون استفاده می شود.

کاشت قارچ گانودرما

روش کشت قارچ گانودرما

برداشت اول : بعد از گذشت دو ماه از رشد قارچ ها زمانی که به رنگ قرمز در می آیند و کنارهای آن رنگ سفید به خود گرفت زمان برداشت آن ها می باشد که با گذشت چند روز پس از براشت مجدداً قارچ ها رشد خواهند کرد.

برداشت دوم : زمانی که قارچ ها را در مرحله ابتدایی برداشت کردید باید مقدار دما و رطوبت به همان وضعیت اولیه بر گردانید تا بنوانید مجدداً شاهد رشد قارچ ها و برداشت آن ها باشید.

روش کشت قارچ گانودرما

علت بروز آفات در محیط کاشت

در هنگام رشد قارچ امکان دارد قارچ ها دچار کپک هایی مانند تریکودرما و نوروسپورا شوند که در حقیقت باعث آلوده شدن محیط کشت قارچ خواهد شد و علل  این مشکل عبارتند از :

  • نفوذ عوامل آلودگی به داخل کیسه ها به دلیل عدم استریل کیسه ها
  • بذر پاشی غیر استاندارد

نکته : به منظور استریل کردن کیسه ها از اتوکلاو استفاده نمایید، به این صورت که کیسه  های دارای محیط کشت را به مدت دو ساعت در فشار ۲۲ اتمسفر و فشار کم و حرارت ۹۵ تا ۱۰۰ قرار دهید.

پرورش گانودرما در ایران

به دلیل اینکه این نوع قارچ به شکل طبیعی در ایران رشد می کند لذا، کاشت و پرورش آن سازگاری مناسبی با آب و هوای ایران داشته و می توانید این قارچ را در ایران کاشت.

نحوه پرورش گانودرما در ایران

طریقه مصرف گانودرما

این نوع قارچ به شکل خام قابل مصرف نمی باشد و در اکثر موارد از عصاره آن در تهیه کپسول های داروبی قهوه، شکلات  و محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

سخن پایانی

این نوع قارچ یک ساله می باشد و جزو قارچ های قرمز رنگ به شمار می رود و در واقع به عنوان کامل ترین مواد غذایی در دنیا می باشد که از خواص فوق العاده ای برخوردار است و برای درمان بیماری مختلفی مورد استفاده قرار گرفته شود.

حال که با روش کاشتن قارچ گانودرما به طور کامل آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی پرورش گل و تکثیر گیاهان از دیگر آموزش های مفید و کاربردی در جهت کاشت و پرورش گیاهان مختلف دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *