دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع فیکوس و روش های تکثیر فیکوس ها

  • نرگس کوهستانیان
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

تکثیر فیکوس به چند روش صورت می گیرد. قلمه ساقه، طریقه خوابانیدن هوایی که در این روش باید طول قلمه ها باید ۳۰ سانت باشد و در آن ها باید شکاف ایجاد کرد و بعد هورمون تزریق کرد. مناسبترین خاک برای کاشت فیکوس ترکیبی از بیت ماسه و ماسه و کوکوپیت است.

فیکوس، گیاهی زینتی است که در این مقاله قرار است درباره تکثیر فیکوسها برای شما خوانندگان عزیز مطلب ارائه دهیم. امیدواریم از خواندن آن اطلاعات کافی و مفیدی را کسب کنید. پس با ما همراه باشید.

روش های تکثیر فیکوس

ابتدا لازم است بگوییم گیاه فیکوس چی هست. فیکوس گیاهی از خانواده موراسه است که بیشتر در آسیای استوایی و در هوای آزاد می روید  که ارتفاع آن به ۳۰ متر می رسد. این گیاه زیبا و خوش در آپارتمان ها خوب رشد می کند. فیکوس دارای برگ های سبز رنگ و ابلق با نوک تیز و پهن و براق است و تا حدودی چرم.

این درختچه قشنگ در اکثر نواحی ایران قابل رشد است اما در مناطق جنوبی ایران راحت تر و بهتر از دیگر مناطق می روید. این گیاه زیبا در خند و آسام نیز رشد می کند.

فیکوس رشد فیکوس تکثیر فیکوس

فیکوسها و روش های تکثیر آن

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان است که می توان از ساقه قلمه های ۱۵ سانتی متری تهیه کرد.

  1. قلمه ساقه

از طول گیاه و از انتهای ساقه می توان قلمه را تهیه کرد. یادمان نرود که قلمه تهیه شده باید یک برگ داشته باشد. همچنین وقتی قلمه در خاک قرار می گیرد باید در قسمت زیرین آن برگ وجود نداشته باشد. پس از قلمه گیری قلمه ها حدودا نیم ساعت در آب باشند تا شیره آن ها قطع شود و بعد آن را می توان در محیطی مرطوب کاشت. محیط کاشت باید باید دارای نور کافی و دمای ۲۶ سانت باشد.

نحوه نگهداری فیکوس

برگ های فیکوس

فیکوس آپارتمانی

  •  آرون گروپس

عکس از قلمه های فیکوس

نکته:

بهترین خاک برای کاشت فیکوس ترکیبی از بیت ماسه و ماسه و کوکوپیت است.

همچنین جهت تکثیر این گیاه می توان قلمه برگ را بکار برد. نکات لازم برای کاشت فیکوس، با استفاده از قلمه برگ هم همانند مورد قبلی است.

۲. طریقه خوابانیدن هوایی گیاه فیکوس

 خوابانیدن هوایی این گیاه نیز شیوه ای برای تکثیر فیکوس است. در این شیوه هر قلمه باید ۳۰ سانتی نتر طول داشته باشند. در این روش اول قلمه شکاف داده می شود، در صورتی که در قسمت شکاف داده شده هورمون ریشه زایی پخش شود ریشه زایی زودتر صورت می گیرد.
اسفاگنوم یا کوکوپیت که مواد نگهدارنده دور شکاف هستند با پلاستیک بپوشانید تا فیکوس در همان قسمت ریشه تولید کند. این عمل در هفته های اول خیلی مهم است. توجه داشته باشد پلاستیک با ساقه و برگ در تماس نباشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *