دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوزش کف پا با راهکارهای خانگی و طبیعی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

سوزش کف پا یکی از مشکلاتی است که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. شما می توانید برای درمان سوزش کف پا از روش های طبیعی در محیط منزل استفاده کنید.

روش های خانگی برای از بین بردن سوزش کف پا, روش های ساده و راحتی هستند و به راحتی قابل انجام می باشند. در این مطلب با برخی از روش های خانگی بسیار موثر برای درمان سوزش کف پا آشنا خواهید شد، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

راهکارهای مفید و موثر برای درمان سوزش کف پا

پا از اندام حرکتی بدن است. احساس سوزش کف پا مشکلی رایج می باشد و ممکن است در هر فردی مشاهده شود. البته این شدت سوزش می تواند خفیف یا شدید باشد. سوزش در پا معمولاً به علت نوعی اختلال در سیبستم عصبی، کمبود اسیدفولیک، ویتامین B3، تروما، تیامین یا کلسیم، نیش حشرات، بیماری کلیوی و بیماری های عروقی می باشد.

درمان سوزش کف پا

گاهی این سوزش با پوست پوست شدن پا، درد ناخوش، عرق بیش از حد، تغییر رنگ پا و تورم همراه می باشد که باید اقدام به درمان آن نمود.

آب سرد

یکی از روش های عالی و طبیعی برای از بین بردن سوزش کف پا استفاده از آب سرد می باشد. این کار سبب تسکین درد، بی حسی و بهبود تورم پا می شود. توجه داشته باشد که پای خود را به مدت طولانی در آب یخ قرار ندهید و از گذاشتن مستقیم یخ بر روی آن خودداری کنید.

یک تشت را از آب سرد پر کنید. چند دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید. آن گاه پای خود را از آب سرد بیرون آورید و بعد از یک دقیقه دوباره تکرار کنید. برای کاهش و بهبود سوزش کف پا این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

ماساژ کف پا

  •  آرون گروپس

زردچوبه

زردچوبه حاوی مقدار قابل توجهی کورکومین است و کمک می کند تا جریان و گردش خون در سراسر بدن بهبود یابد. همچنین زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی است و منجر به رفع سوزش کف پا خواهد شد.

برای درمان باید دو قاشق چای خوری زردچوبه را در لیوان آب گرم اضافه و هم بزنید. آن را بنوشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط و به شکل خمیری در آورید. خمیر آماده شده را بر پاهای خود بمالید و زمانی که خشک شد، پاهای خود را با آب سرد بشویید.

ویتامینB3

ویتامین B3 به عنوان نیاسین شناخته می شود و یرای تقویت اعصاب، بهبود داغ شدن کف پا و گردش خون بهتر استفاده می شود. این ویتامین در سبوس گندم، لوبیا، شیر، ماست، نخود فرنگی، بادام زمینی، زرده تخم مرغ و سبزیجات سبز موجود می باشد. همچنین می توانید برای بهبود سوزش کف پا از مکمل های B3 نیز با مشورت پزشک استفاده کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای عامل فعال است و باعث گردش خون در بدن می شود. این مسئله داغ شدن و سوزش کف پا را برطرف می کند. یک قاشق چای خوری زنجبیل را با چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون گرم مخلوط و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی کف پاهای خود ماساژ دهید.

سه فنجان زنجبیل در طی روز بخورید. برای مصرف زنجبیل، باید درون یک فنجان آب جوش یک سانتی متر ریشه اضافه کنید.

زعتر

زعتر نیز باعث گردش خون و برطرف کردن سوزش کف پا می شود. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است.

یک مشت زعتر را داخل ۲ کاسه به میزان مساوی بریزید. آن گاه دو تشت یکی آب گرم و یکی آب سرد تهیه و کاسه های زعتر را درون آب بریزید و به هم بزنید.

آن گاه پاهای خود را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه، درون تشت آب گرم قرار دهید و بعد از چند دقیقه، پاهای خود را در آب سرد قرار دهید. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید. بهتر است آن را به مدت یک بار در روز انجام دهید.

سولفات منیزیم

سولفت نیز در کاهش سوزش کف پا موثر است و التهاب و درد را کاهش می دهد. نصف فنجان سولفات منیزیم را در یک وان بزرگ آب گرم بریزید و به هم بزنید. پاهای خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. این روش را نیز یک بار در روز دنبال کنید.

خیار چنبر تلخ

در علم آیورودا، خیار چنبر تلخ برای از بین رفتن سوزش و داغی کف پا کاربرد دارد. چند تا برگ خیار چنبر را با آب مخلوط و نرم کنید. آن ها را له کنید تا از مخلوط برگ ها با آب، خمیر تشکیل شود. بر روی محل سوزش قرار دهید.

ماساژ

ماساژ نیز باعث افزایش گردش خون می شود و مانند یک آرام بخش عمل می کند. شما می توانید برای ماساژ پای خود از چند قطره روغن نارگیل، خردل یا زیتون استفاده کنید و آن ها را بر روی پا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. ماساژ در درمان درد پاشنه و کف پا نیز به شدت موثر است، بدین منظور بهتر است این کار را قبل از رفتن به بیرون و یا صبح خیلی زود انجام دهید تا از انجام آن نتیجه بگیرید.

ماساژ کف پا

سرکه سیب

سرکه سیب سبب می شود که بتوانید سطح PH بدن خود را حفظ کنید. برای این کار باید دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه و یک بار در روز میل کنید. همچنین برای سوزش کف پا نیز می توانید یک تشت را از آب گرم پر کنید و دو قاشق چای خوری سرکه به آن اضافه و به مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید. این کار را به مدت ۲ بار در روز انجام دهید.

ورزش

ورزش نیز از جمله کارهایی است که می توانید برای بهبود سوزش کف پا انجام دهید. این کار نیز موجب گردش خون می شود. به عنوان مثال پاهای خود را به مدت چند دقیقه بر روی شن و ماسه یا چمن قرار دهید یا راه بروید. همچنین می توانید تمرینات منظم مانند دویدن و راه رفتن را انجام دهید.

  • کفش بدون جوراب نپوشید. کفش مناسب بپوشید.
  • بهتر است از کفش طبی استفاده کنید.
  • از طب سوزنی برای رفع سوزش کف پا استفاده کنید.
  • از غذاهایی که دارای اسیدهای چرب ضروری یا مکمل های روغن ماهی هستند، استفاده کنید.
  • به پای خود استراحت دهید.

کدو تلخ

از دیگر راهکارهای بسیار مفید و موثر جهت رفع سوزش کف پا استفاده از کدو تلخ می باشد فقط کافی است، تعدادی کدو تلخ را شسته و له نمایید سپس آنها را بر روی کف پا اعمال نمایید و روی آن را با پارچه ببندید، از این روش می توانید تا زمان بهبودی کامل استفاده کنید.

رفع سوزش کف پا با روش های خانگی

گوجه فرنگی

به منظور کاهش سوزش کف پا می توانید از گوجه فرنگی استفاده کنید، از این رو، یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کرده سپس با مخلوط حاصل کف پاهایتان را به مدت ده تا پانزده دقیقه ماساژ دهید، تا زمان بهبودی کامل از این روش کمک بگیرید.

آویشن

استفاده از آویشن یکی از راهکار عالی و مناسب جهت بهبود سوزش کف پا محسوب می شود بنابراین، به اندازه یک مشت آویشن را داخل دو لگن که یکی آب سرد دارد و دیگری آب گرم، بریزید سپس به مدت پنج دقیقه پاهایتان را داخل آب گرم و بعد داخل لگن آب سرد بگذارید، از این روش به مدت بیست دقیقه استفاده نمایید.

راهکارهای طبیعی جهت رفع سوزش کف پا

هارتون

یکی دیگر از دارو های گیاهی جهت رهایی از شر سوزش کف پا گیاه هارتون است که سبب گرش خون در بدن و پاها می شود از این رو، به یک فنجان آب در حال جوش یک قاشق غذا خوری از این گیاه را بیفزایید سپس محلول را صاف کرده و بنوشید، از این روش هر روز کمک بگیرید.

خشک نگه داشتن پا

یک از علل سوزش پا عرق کردن آن داخل کفش است بنابراین به منظور پیشگیری از بروز این مشکل از جوراب های ضد تعریق و پنبه ای استفاده کنید تا پاهایتان عرق نکند و دچار این مشکل نشویید.

از همراهی شما عزیزان با مطلب ارائه شده در زمینه درمان سوزش کف پا با روش های خانگی بسیار سپاس گذاریم و امیدواریم این مطالب مورد لطف و عنایت شما بزرگواران قرار گرفته باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *