دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره ورزش در ماه رمضان بدانیم

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

ورزش کردن از اموری ضروری برای حفظ سلامتی است و بهتر است برای مدت هر چند کوتاه نیز متوقف نشود. مخصوصاً برای کسانی که به فعالیت بدنی روزانه عادت دارند و ورزشکار هستند. شما می توانید با تنظیم یک برنامه دقیق برای ورزش در ماه رمضان بدون اتلاف انرژی و ضعف جسمانی ورزش کنید.

اگر چه ورزش در ماه رمضان باعث عمل سوخت و ساز و جلوگیری از تجمع چربی در بدن می شود اما باید به روش کاملاً اصولی انجام شود تا ضرر و مشکلی برای بدن نداشته باشد. در این مقاله روش های اصولی ورزش کردن در ماه رمضان را مطرح می نماییم.

تنظیم برنامه دقیق برای ورزش در ماه رمضان

همان طور که می دانید انواع فعالیت جسمانی علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در فرم دهی به بدن و تنظیم وزن دارد، موجب افزایش قدرت یادگیری و توانایی های ذهنی نیز می شود.

از آن جایی که ماه رمضان با فصل گرم تطبیق شده، بنابراین روزه داران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند. چون که گرمای هوا ممکن است فعالیت های بدنی از جمله ورزش را دچار مشکل کند. توجه داشته باشید که اگر شما به ورزشی مرتب و منظم عادت دارید، نباید در طول ماه روزه داری آن را متوقف کنید.

تداوم ورزش در ماه رمضون یکی از راه های حفظ سلامتی است. اگر فردی در این ماه به درستی تغذیه کند، می تواند در کنار روزه داری، ورزشی ملایم و منظم نیز انجام دهد. در نتیجه سلامت جسمی خود را در ماه رمضون حفظ خواهد کرد. ضمن اینکه قطع تمام فعالیت ها در این ماه، ممکن است استقامت قلبی-عروقی شما را با مشکل مواجه کند.

شدت ورزش خود را کم کنید

برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان، بهتر است از حرکات ورزشی سنگین و ورزش های چربی سوز سنگین اجتناب کنید. فعالیت زیاد روزه دار در ماه رمضان، منجر به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی روز می شود. در نتیجه باعث افت فشار خون و عطش فراوان خواهد شد.

اگر از شدت برنامه ورزشی خود در ماه رمضان بکاهید، می توانید بدون از دست دادن انرژی، همچنان فعال بمانید. به عنوان مثال اگر همیشه می دوید، حالا آن را به پیاده روی سریع تبدیل کنید. اگر همیشه یک ساعت ورزش می کردید، آن را به ۳۰ الی ۴۵ دقیقه تقلیل دهید.

پیاده روی سریع

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انتخاب زمان مناسب برای ورزش کردن در ماه رمضان

زمان مناسبی را برای انجام فعالیت های ورزشی انتخاب کنید. به عنوان مثال شما می توانید صبح از خواب زودتر بیدار شوید و ۲۰ دقیقه قبل از خوردن سحری ورزش کنید. بعضی افراد نیز بعد از افطار ورزش می کنند. البته توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از خوردن غذا نباید ورزش کنید. هر زمان که از نظر شما برای انجام ورزش مناسب است را انتخاب کنید.

ورزش نرم در ماه رمضان

همچنین در طول ماه رمضون بهتر است بعد از خوردن افطار و سحری به ورزش بپردازید، اما از آنجا که انجام فعالیت های بدنی و ورزش کردن بعد از سحری زمان لازم برای داشتن خواب کافی و ریکاوری را از بین می برد، بنابراین اغلب افراد به ورزش بعد از افطار تمایل بیشتری دارند، البته خیلی ها نیز هستند که دوست ندارند لذت افطار کردن درست و حسابی به همراه خانواده و داشتن لحظات آرامش بخش را از دست بدهند، حال بهتر است افراد شدت ورزش های خود را در ماه رمضون کاهش دهند  و این کار را به بعد از این ماه موکول کنند و بیشتر در این مدت ۳۰ روزه به فکر تثبیت وزن خود باشند.

ورزش مناسبی انتخاب کنید

شنا و پیاده روی نرم و ورزش های هوازی، بهترین نوع  ورزش در ماه رمضون بعد از صرف افطار هستند. زیرا مانع گرفتگی عضلات می شوند. ورزش های تفریحی و ملایم (ورزش های هوازی) باعث تسریع گردش خون می شوند. یعنی سبب می شوند خون و اکسیژن بیشتری به مغز برسد. این مسئله نشاط و شادابی ورزشکار را به دنبال دارد. با این برنامه نیز بعد از تمام شدن ماه رمضان به راحتی می توانید به برنامه سابق خود برگردید.

ورزش در ماه رمضان

تداوم ورزش و فعالیت های بدنی در ماه رمضون

ثبات و تداوم فعالیت بدنی، برای حفظ سلامتی و تناسب اندام عنصری کلیدی است که نباید به فراموشی سپرده شود. با انجام ۲۰ دقیقه ورزش روزانه در ماه رمضون می توانید این سلامتی و تناسب را برای خود حفظ کنید.

حل مشکل کم آبی بدن ناشی از ورزش در ماه رمضون

روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا به مدت چند ساعت و در طول یک ماه می تواند بدن انسان را تحت تاثیر قرار دهد و این کار جدا از اینکه مزایای زیادی برای بدن دارد، می تواند گاهی مواقع با مشکلاتی همچون کم آبی بدن همراه شود، البته این مشکل به سادگی قابل حل است و راهکار های مختلفی در این زمینه ارائه شده است :

ورزش در ماه رمضون

ورزشکاران می توانند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، انرژی لازم برای انجام فعالیت های ورزشی و نیز حفظ سلامت بدنی خود کسب نمایند. همچنین مصرف به موقع و به اندازه آب از نکات مهم دیگری است که باید در طول یک ماه روزه داری مورد توجه قرار گیرد.

از آنجا که کم آبی در ماه مبارک رمضون به ویژه برای ورزشکاران ممکن است ایجاد مشکلاتی نماید، بنابراین با تغییر زمان برنامه های ورزشی می توان این مشکل را حل کرد و همانطور که گفتیم این برنامه را بهتر است به جای برنامه صبحگاهی به نوبت عصر و بعد از افطار منتقل نمایند تا مشکلات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

حال در صورتیکه امکان تغییر برنامه ورزشی وجود ندارد، می توانید در هنگام افطار و سحری، مقدار زیادی آب بنوشید و از این طریق خطرات احتمالی ناشی از کم آبی بدن را به حداقل برسانید، همچنین باید از مصرف غذاهایی که باعث از دست رفتن آب بدن از طریق ادرار می شوند، خودداری کنید؛ کافئین موجود در قهوه و چای از جمله این مواد می باشد.

ورزشهای مناسب در ماه رمضون

در این مطلب با تنظیم یک برنامه دقیق ورزشی برای ماه رمضون آشنا شدید. امیدواریم با این تنظیم برنامه بتوانید در ماه رمضون به راحتی ورزش کنید و همچنان سلامتی و تناسب اندام خود را داشته باشید. همچنین می توانید با دیگر حرکت ورزشی مناسب و اصولی در بخش ورزش و سلامتی مجله آرگا آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *