دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

6 نکته کاربردی برای تربیت کودک خوش بین

  • زهره امامی
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

همانطور که می دانید افراد خوش بین شادتر از دیگران هستند و اکثر آن ها به سن صد سالگی نیز می رسند. حال می خواهیم با بیان چند نکته شما را در تربیت فرزندی خوش بین یاری رسانیم.

برای این که بتوانید خصوصیاتی در فرزند شما شکل بگیرد اول از همه باید آن خصوصیات را در خود تقویت کنید تا فرزند شما بیاموزد چرا که کودک با عمل شما بیش تر و راحت تر تربیت می شود تا با گفتار.

۱. شکایت کردن و غُرزدن را کنار بگذارید

اینکه شما جزء والدین غرغرو باشید و مدام از ترافیک، اوضاع اقتصادی، آلودگی هوا و یا هر مساله دیگری شاکی باشید داصلا صورت خوشایندی ندارد. چرا که این امر موجب می شود فرزند شما نیز به طور مستقیم از شما الگوبرداری کند و رفتار شما را سرلوحه خود قرار دهد. بهتر است در مورد مسایل خوشایند و مثبت در حضور فرزند خود صحبت کنید تا آن ها نیز یاد بگیرند بر روی اتفاقات مثبت تمرکز کنند.

تربیت کودک امروزی

۲. به کودک مسئولیت بدهید

بهتر است به اندازه سن و توان فرزندتان به او مسولیت هایی واگذار کنید و با نوشتن برگه ای و چسباندن به محل مورد نظر جدی بودن کار را به وی القا کنید. با این کار فرزندتان یاد می گیرد که مسولیت پذیر باشد و این برای رسیدن به تربیت درست بسیار ضروری می باشد.

۳. خطرپذیری حساب‌شده را به کودک بیاموزید

درست نیست که فرزندتان را بخاطر اینکه نمی تواند ورزشی و یا کاری را به درستی انجام می دهد از آن محل دور کنید. با این کار اعتماد بنفس وی را از بین می برید. بهتر است گاهی به کودکتان تجربه آزادی عمل بدهید، مثلا اجازه دهید در مهد کودک ساعاتی را تنهایی سپری کند، از دیوار صخره ای بالا برود و… در این صورت او وقتی به شما می رسد با گفتن جمله موفق شدم احساس شادمانی و اعتماد بنفس می کند.

تربیت کودک امروزی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴. قبل از بروز هر واکنشی صبر کنید

در مقابل رفتار دیگرا با کودکتان کمی صبوری به خرج دهید و اجاره دهید فرزندتان خودش واکنش نشان دهد. بهتر است از قبل به وی آموزش بدهید تا بداند در مواقع لازم چه واکنشی از خود بروز دهد و کنترل امور را در دست گیرد. بطر مثال اگر فرزندتان جای تکه ای از پازل را پیدا نمی کند سریع مداخله نکنید. بگذارید خودش تلاش کند و نتیجه بگیرد در این صورت احساس خوبی خواهد داشت.

۵. به دل ماجرا رفتن را به کودک یاد بدهید

اگر فرزندتان در انجام کاری ناتوان است و یا ضعف دارد با بخاطر آوردن کارهایی که وی قبلا انجام داده و موفق بوده اعتمادبنفس وی را بالا ببرید. یا اینکه از تجربیات خود برایش بگویید که مثلا در چه کارزی ابتدا ناموفق بودید و سپس با تلاش بیش تر به موفقیت دست یافتید. به او یادآوری کنید که همه ی کارها در ابتدا سخت هستند به مرور و با پشتکار آسان و انجام پذیر می شوند.

۶. واقع‌ گرایی خوش‌بینانه را فراموش نکنید

بهتر است به جای رویا پردازی به فرزندتان واقع گرایی را آموزش دهید. به طور مثال اگر قرار است به مدرسه جدیدی برود و از این که در آن مدرسه هیچ دوستی ندارد نگران است نباید به او بگویید که در مدرسه جدید با همه دوست می شود. چرا که این دور از منطق و واقعیت است. به جای گفتن چنین جملاتی به او یاد بدهید تا دوست جدید پیدا کند، مثلا با بردن او به پارک محله او را در مرحله ای قرار دهید تا دوستان جدید پیدا کند به همین ترتیب در مدرسه جدید هم خواهد توانست دوست مناسبی پیدا کند. در ضمن به او یادآور شوید که پیدا کردن دوست مناسب کمی زمان بر است و عجله نکند.

تربیت کودک امروزی

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *