دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع قرص ضد حساسیت و ویژگی های هر کدام

  • مرضیه نوروزیان
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

بسیاری از حساسیت ها با داروهای ضد حساسیت قابل کنترل و درمان هستند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات دارویی مفیدی در زمینه انواع قرص ضد حساسیت به شما عزیزان ارائه دهیم.

حساسیت ها به صورت های متفاوتی ایجاد می شوند. بسیاری از حساسیت ها فصلی هستند و با تغییر شرایط محیطی پدید می آیند. البته برخی از حساسیت ها نیز مربوط به غذاها و داروهای مصرف شده است. برای کنترل و درمان انواع مختلف حساسیت ها بهتر است با انواع قرص های ضد حساسیت آشنا شویم.

انواع قرص ضد حساسیت برای درمان آلرژی های مختلف

تاکنون تعداد زیادی دارو برای رفع حساسیت معرفی شده است که هر یک می توانند برای درمان حساسیت فصلی و آلرژی های دوره ایی، حساسیت های پوستی، حساسیت کودکان و… مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله تعدادی از معتبرترین و موثرترین قرص های ضد حساسیت را معرفی می نماییم.

خارش پوست

قرص آستمیزول(Astemizole)

این قرص از خانواده آنتی هیستامین هاست و برای درمان حساسیت ها و کهیر استفاده می شود. از عوارض این قرص ضد حساسیت می توان به سردرد، یرقان و سرگیجه اشاره کرد. این دارو خیلی سریع به وسیله دستگاه گوارش جذب می شود. در بسیاری از کشورها به دلیل عوارض خطرناکی که دارد، حذف شده است.

قرص آستمیزول

عوارض قرص آستمیزول: یرقان، بی قراری، افزایش اشتها، درد مفاصل، خشکی دهان، سردرد و سرگیجه می باشد.

قرص ایروکاست(Airokast)

این داروی ضد حساسیت نیز برای درمان آسم و حساسیت های فصلی تجویز می شود. تورم دستگاه تنفسی را کاهش می دهد و در نتیجه تنفس را آسان می کند. قرص ایروکاست از خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس جلوگیری می کند و به صورت قرص جویدنی ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرم تجویز می شود. این قرص در بزرگسالان به میزان ۱۰ میلی گرم به صورت خوراکی(یک بار در روز) و در هنگام غروب مصرف می شود.

قرص ضد حساسیت

  •  آرون گروپس

عوارض قرص ایروکاست: خستگی، ضعف، علائم آنفلونزا، اسهال، تشنگی، عطسه، کهیر، گرفتگی عضلانی، سرفه و راش جلدی، بی حسی و گزگز پاها یا دست ها، درد یا ورم سینوس، ضعف ماهیچه، تغییرات رفتاری و ذهنی (پرخاشگری، اشکال در خواب، اشکال در حافظه، افسردگی، توهم، افکار خودکشی، استرس و راه رفتن در خواب)، تهوع، گوش درد، برونشیت، دندان درد، سوء هاضمه، عفونت دستگاه تنفسی و عفونت گوش

گرفتگی گلو

قرص هیدروکسی زین(Hydroxyzine)

این دارو برای درمان خارش و آلرژی تجویز می شود. به دلیل خواص ضد حساسیتی، خواب آور و آرام بخش است. کودکان نسبت به این دارو حساس تر از بزرگسالان هستند و عوارض بیشتری با مصرف این دارو در کودکان ظاهر می شود.

هیدروکسی زین

عوارض قرص هیدروکسی زین: فعالیت غیر ارادی حرکتی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون، گیجی، خشکی دهان، لرزش و حملات تشنج

قرص کتوتیفن(Ketotifen)

این قرص نیز از خانواده آتتی هیستامین است و برای درمان سرماخوردگی، کهیر، آلرژی و پیشگیری از آسم تجویز می شود. مصرف این دارو در کودکان موجب بهبود خواب می شود.

 

قرص کتوتیفن

عوارض قرص کتوتیفن: تب ولرز، سرگیجه، ضایعات پوستی، اسهال، سرفه، عفونت تنفسی، خستگی و ضعف، خشکی دهان و خواب آلودگی

قرص لوراتادین(Loratadin)

لوراتادین به عنوان ضدآلرژی و حساسیت تجویز می شود و از طریق لوله های گوارش جذب خون می شود. این دارو برای درمان بیماران دچار کهیر ناشناخته مزمن نیز استفاده می شود. به طور معمول مقدار مصرف قرص لوراتادین در کودکان بزرگ تر از ۶ سال و بزرگسالان ۱۰ میلی گرم به صورت روزانه است.

کسانی که دچار ناراحتی کبدی هستند، با مصرف این دارو دچار مشکل می شوند. چون که متابولیسم این دارو کبدی است و از این رو بیماران کبدی دچار خواب آلودگی شدیدی می شوند که باید به پزشک مراجعه کنند.

قرص لوراتادین

عوارض داروی لوراتادین: سردرد، سرگیجه، اختلال در بینایی، خستگی غیر معمول و ضعف عضلانی، عصبانیت، افزایش حساسیت به نور آفتاب، اشکال در دفع ادرار، احساس گرفتگی در سینه، طپش یا تندی ضربان قلب و کهیر

قرص زادیتن(Zaditen)

این قرص نیز جزء خانواده آنتی هیستامین می باشد. معمولاً برای خارش، کهیر، آلرژی، پیشگیری از آسم و…تجویز می شود و عموماً به صورت دو بار در روز و برای چند هفته تجویز می شود.

قرص زادیتن

عوارض قرص زادیتن: افزایش وزن، سرگیجه، تهوع، خشکی دهان، ناراحتی معده، خواب آلودگی و تحریک عصبی

قرص ترفنادین(Terfenadine)

قرص ترفنادین نیز جزء خانواده آنتی هیستامین هاست و برای درمان و پیشگیری از آلرژی با علائم عطسه، کهیر و خارش، قرمزی و آبریزش چشم و آبریزش بینی به کار می رود. از آن جایی که اثرات ضدموسکارینی و تسکینی آن کم است، امروزه این دارو کمتر استفاده می شود. از آن به منظور درمان رینیت آلرژیک، حساسیتهای پوستی و تب یونجه در بزرگسالان روزی ۶۰ میلی گرم(یک عدد قرص) مصرف می شود.

ترفنادین

عوارض قرص ترفنادین: سرگیجه، بی قراری، بی خوابی، فشار خون بالا، تهوع، خستگی، سردرد، آریتمی قلبی و خشکی دهان

قرص سیتریزن(Citrizen)

ستیریزن یکی از رایج ترین دارو های ضد حساسیت است که برای تسکین علائمی همچون آبریزش بینی، اشک، خارش چشم و بینی و نیز عطسه مورد استفاده قرار رمی گیرد.

البته این دارو توانایی تسکین علائم شدید و حاد آلرژی را ندارد، بنابراین در صورت تجویز اپی نفرین توسط پزشک تان برای رفع علائم حساسیت، لازم است که حتما دارو را همراه خود داشته باشید و نباید به جای آن از سیتیزن استفاده کنید.

انواع قرص ضد حساسیت

مقدار مصرف پیشنهادی سیتریزین برای بزرگسالان روزانه ۱۰ میلی گرم بوده و برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال به مقدار روزانه ۲.۵ میلی گرم می باشد، همچنین مصرف این دارو تداخلی با غذا نداشته و می توان آن را به همراه یک لیوان آب قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.

مصرف بلند مدت این دارو برای رفع و کاهش علائم حساسیت زا لازم نیست و از مصرف دارو با فراورده های الکلی پرهیز شود.

داروی ضد حساسیت تلفست

تلفست نیز نوع دیگری از دارو های ضد حساسیت است که افراد بزرگسال بالای ۱۲ سال برای رفع علائم عطسه، آبریزش بینی، انسداد بینی و خارش و قرمزی چشم ها استفاده می گردد.

داروی ضد حساسیت

در صورت حساسیت داشتن به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارو، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی و کبدی پزشک تان را در جریان قرار دهید و نیز افراد مبتلا به بیماری های قلبی حتما قبل از مصرف دارو به پزشک اطلاع دهند زیرا تلفست موجب افزایش یا نا منظم شدن ضربان قلب می شود.

قرص بانوفن

این قرص اغلب به نام دیفن هیدرامین شناخته می شود یک نوع آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم حساسیت همچون سوزش و خارش چشم و بینی مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن اینکه مصرف آن به رفع حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه نیز کمک می کند. البته دیفن هیدرامین ها می توانند احساس خواب آلودگی و خستگی ایجاد کنند.

در مورد مصرف این دارو نیز در صورت ابتلا و سابقه بیماری های دیگر حتما قبل از مصرف دارو پزشک تان را در جریان قرار دهید.

قرصهای ضد حساسیت

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در زمینه انواع قرصهای ضد حساسیت برای شما عزیزان مفید بوده باشد و با استفاده از موارد مطرح شده بتوانید به درمان حساسیت های مختلف بپردازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *