دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

20 دلیلی که باعث شکست گروه استارتاپ ها شد

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

در دنیای امروزه استارتاپ ها حرف اول را می زنند گروهی که با ارائه محصولات جدید قصد دارند تا در بازار، ثروت کلانی را به جیب بزنند که رسیدن به این رویا تنها برای برخی از آنها عملی می شود.

تعداد زیادی از استارتاپ ها در جهان وجود دارند که به شروع کسب و کار دست می زنند و فقط عده اندکی از آنان می توانند به جایگاه ویژه خود برسند و در این بازار  رقابتی نابود نشوند.

  شکست گروه استارتاپ ها

عوامل متعدد درونی و بیرونی وجود دارند که موجب شکست برخی از استارتاپ ها می گردند بیشتر این استارتاپ ها در اول مسیر کاری تمام انرژی و سرمایه خود را به کار می گیرند و در طول مسیر هنگام رو به رو شدن با مشکلات و بحران ها به راحتی کنار می کشند و احساس ناتوانی می کنند اما در مقابل آن دسته اندکی که در بحران ها می توانند به خوبی مدیریت کنند در این مسیر موفق خواهند بود.

1- بی توجهی به نیاز بازار:

شاید یکی از دلایل عمده شکست استارتاپ ها عدم توجه به نیازهای اساسی بازار باشد زمانی که شما به تولید محصولی دست می زنید که در بازار موجود است باید احتمال بدهید که با میزان فروش کمی همراه خواهد بود. بنابراین تحقیق و آگاهی لازم در زمینه شناسایی نیازهای جامعه بسیار به موفقیت شما کمک خواهد کرد.

2- کمبود بودجه:

استارتاپ ها به طور کلی فعالیت و پروژه های بزرگ را هدایت می کنند که نیازمند منبع مالی فراوان است افرادی که به تأمین بودجه توجه ندارند و به راحتی از آن می گذرند به احتمال زیاد با شکست همراه خواهند بود.

شکست گروه استارتاپ ها

3- عدم توانمندی اعضای گروه:

انتخاب افرادی درست و توانمند در یک پروژه کاری بسیار دارای اهمیت است زمانی که شما با یک گروه کاری همفکر و ماهر وارد همکاری می شوید بی تردید می توانید مسیر موفق تری را طی کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

4- بی توجهی به رقیبان:

افراد آگاه و باهوش در زمینه بازاریابی توجه زیادی به رقیبان خود دارند و سعی می کنند تا اطلاعات دقیقی از آنها بدست آورند توجه به رقیبان شما را از وضعیت بازار و کیفیت محصولات مطلع خواهد کرد.

5- عدم تجربه لازم در تعیین قیمت:

نحوه قیمت گذاری بر روی محصولات یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت استارتاپ ها است برخی از این قیمت گذاری ها دارای سود بلند مدت و برخی کوتاه مدت است تجربه نشان داده که قیمت گذاری های بلند مدت در این زمینه به موفقیت بیشتری رسیده است.

6- عدم کیفیت محصولات:

استارتاپ هایی که به کیفیت محصولات توجه می کنند می توانند اعتماد بیشتری در بازار کسب کنند و در پی بدست آوردن این اعتماد به جایگاه ویژه و مطمئنی دست می یابند.

7- نحوه کسب و کار:

سیستم کاری یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در موفقیت این گروه ها می باشد در پیش گرفتن سیستم کسب و کار برنامه ریزی شده و تحلیلی پیروزی یک تیم کاری را بیشتر تضمین خواهد کرد.

شکست گروه استارتاپ ها

8- بازاریابی نادرست:

بازاریابی و درک درست از نیازهای بازار عامل مهمی در تعیین موفقیت شما خواهد بود برای موفقیت در این زمینه از کارشناسان و افراد باتجربه کمک بگیرید.

 در فرایند بازاریابی شما باید راهکارهای مناسب برای تشخیص فرصت خوب در کسب و کار را بدانید و با شناسایی این فرصت ها در بازار به انتخابی درست دست بزنید.

9- عدم توجه به مشتریان:

استارتاپ های مشتری مدار به دلیل توجه به نیازهای مشتریان و بازخوردهای آنان نسبت به محصولات می توانند اعتماد آنان را نسبت به خود جلب کنند و از این طریق به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند.

10- بدقولی در تحویل محصول:

تقویت سیستم خدمت رسانی به مشتریان از موارد ضروری است که در جلب اعتماد آنان مؤثر خواهد بود همچنین از سوی دیگر در ارائه محصول نیز برخی از استارتاپ ها زمان نامناسبی را که فروش محصول در آن زمان کاهش می یابد برای فغروش انتخاب می کنند.

11- عدم تمرکز:

عدم تمرکز بر روی پروژه موجب می شود تا شما از جزئیات و مسائل مهم آن غافل شوید این پراکندگی ذهنی می تواند به پیشبرد پروژه شنما آسیب برساند.

شکست گروه استارتاپ ها

12- عدم هماهنگی بین سرمایه گذار و تیم:

در بیشتر موارد سرمایه گذاران استارتاپ به دنبال سوددهی بیشتر و در زمان کوتاه هستند در صورتی که اعضای تیم به سرمایه گذاری های بلند مدت اعتقاد دارد و این موضوع می تواند اختلاف نظرهایی را در تیم ایجاد کند که آن را با شکست رو به رو کند.

13- عدم جبران اشتباهات:

زمانی که یک تیم کاری با مشکلی مواجه می شود اعضای تیم باید سعی در حل مشکل و ریشه یابی آن داشته باشند اگر این مشکلات شناسایی و حل نشوند می تواند عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد.

14- کاهش انگیزه:

شروع پروژه های بزرگ عظم و اراده ای قوی را می طلبد زمانی که بنیانگذاران یک پروژه از اراده کافی برخوردار نباشند به راحتی در برابر مشکلات کم می آورند و انگیزه خود را از دست می دهند.

شکست گروه استارتاپ ها

15- موقعیت جغرافیایی نادرست:

انتخاب موقعیت درست جغرافیایی برای شروع کار استارتاپ ها بسیار دارای اهمیت است در مکان هایی که از اینگونه تیم ها حمایت می شود و می توانند جای پیشرفت داشته باشند راه اندازی یک گروه کاری و پروژه با موفقیت رو به رو می شود.

16- عدم همکاری سرمایه گذار:

وجود یک سرمایه گذار حامی و با انگیزه در پیشبرد یک پروژه می تواند مؤثر باشد سرمایه گذارانی که از انگیزه پایینی برخوردار هستند انرژی منفی را به تیم کاری منتقل می کنند.

17- آگاهی به مسائل قانونی:

استارتاپ ها باید به مسائا قانونی و حقوقی آگاهی داشته باشند و در برخی از موارد باید با افرادی با تجربه در این زمینه همکاری کنند بسیاری از این استارتاپ ها به دلیل وجود مشکلات حقوقی دچار شکست شده اند.

شکست گروه استارتاپ ها

18- نداشتن مشاور:

وجود شبکه های ارتباطی که استارتاپ ها را به نقاط دیگر جهان متصل کند یک راهکار مناسب برای پیشرفت است همچنین وجود مشاورانی که از قدرت ارتباطی بالا برخوردارند می تواند در این زمینه کمک رسانی کند.

19- خستگی کاری:

در برخی موارد فشارهای موجود موجب خستگی و ناتوانی در استارتاپ ها می شود و انگیزه آنان را کاهش می دهد تلاش و پشتکار یکی دیگر از عواملی است که هر استارتاپی باید آن را در خود تقویت کند.

20- عدم تغییر مسیر:

افرادی که می دانند در زمان های ضروری باید مسیر کاری خود را تغییر دهند و از راهکارهای دیگری استفاده کنند به راحتی در مواقع وجود مشکل می توانند مدیریت کنند و خود را از نابودی رها کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *