دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت شلغم و پرورش آن

  • نرگس کوهستانیان
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

برای کاشت شلغم به دو روش می توان اقدام کرد. ردیفی و دستپاش. برای کاشت این گیاه از خاک لومی استفاده می کنیم. البته بجز خاک لومی خاک های دیگر نیز امکان پذیر است. این گیاه در بیشتر خاک ها می روید. نور کافی، دمای ۱۰ درجه، آبیاری زیاد، ph خاک ۶ تا ۷.۵، کودهای دامی و شیمیایی موارد لازم برای به ثمر رسیدن بذر شلغم است.

در این مقاله می خواهیم به ارائه آموزش کاشتن شلغم و پرورش آن در منزل بپردازیم. علاقه مندان به کاشتن و پرورش این گیاه می توانند با استفاده از اطلاعات ارائه شده دز این مقاله، به کاشتن شلغم بپردازند و بهترین نتیجه را در این زمینه بگیرند.

روش کاشت شلغم

شلغم با نام علمی (Brassica rapa rapa) شناخته می شود که ۲ ساله و محصول فصل های خنک است و بومی اروپا و آسیای میانه محسوب می باشد. ظاهر شلغم برگ های بیضی و کشیده شکل و کمی خشن است. خواص شلغم بیشمار است و اغلب از آن برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود.

با توجه به درجه حرارت محیط بهترین زمان برای برای کاشتن شلغم از اول فروردین ماه تا اول شهریور ماه است. در این زمان محصول بیشتری عاید کشاورز می شود.

کاشت شلغم همچون کاشت سیب زمینی به دو شکل انجام می شود: دست پاش و ردیفی (خطی)

در بذرکاری دستپاش، بذر را در سطح خاک پخش می کنند و بعد با ماله زنی و هرس زنی بذر ها را به زیر خاک منتقل می کنند. کاشتن بذر ردیفی یا خطی اینگونه است که بعد از مسطح کردن زمین شیارهایی را در زمین ایجاد کرده و بعد گیاه شلغم را حفر می کنند و روی آن خاک می پوشانند.

عرضه شلغم

  •  آرون گروپس

حل به معرفی طریقه کاشتن گیاه شلغم می پردازیم:

ابتدا بذر گیاه شلغم را به یکی از دو روش دستپاش و ردیفی در زیر زمین قرار می دهیم و بعد آن را آبیاری می کنیم. برای اینکه گیاه بهتر رشد کند لازم است عملیات وجین کردن روی آن صورت گیرد و تعداد دفعات آبیاری استاندارد باشد. در زمینی که گیاه را کاشته اید گیاه اضافی را از آن خارج کنید. باید فاصله هر بوته شلغم با گیاه با بوته دیگر باید ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر باشد. شلغم کاشته شده به آب زیاد نیاز دارد.

زمانی که بوته ها چند برگه شدند ، بوته های اضافی را از زمین خارج می سازند ، بطوریکه فاصله بین دو بوته از یکدیگر ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر و فاصله خطوط در ردیف کاری ۲۰ سانتیمتر باشد. در تابستان و روزهای گرم آب بیشتری به زمین می دهند تا محصول آبدار و خوش طعم گردد.

بذر شلغم کاشت شلغم

در نظر داشتن شرایط محیطی برای رشد گیاه شلغم

  • خاک: برای کاشتن شلغم بهترین خاک برای کشت گیاهان لومی مرطوب و خوب زهکشی شده است. این خاک ترکیبی از شن و ماسه و رس است. البته این گیاه در بیشتر خاک ها می روید.
  • نور: آفتابی یا هم نیم سایه باشد.
    دما: لازم است بدانید دما برای رشد شلغم کمتر از ۱۰ درجه نباشد.
  • آبیاری : بهتر است گیاه شلغم را زیاد آبیاری کنیم.
  • ph خاک: بین ۶ تا ۷.۵ باشد.
  • از کودهای دامی و شیمیایی هم لازم است.

برگ شلغم

برداشت گیاه شلغم

بیشترین برداشت گیاه شلغم در پاییز است. نحوه برداشت آن اینگونه است که ابتدا برگهای ان را قطع کرده و آن را به بازار عرضه می کنند.

گیاه شلغم

همانطور که ملاحظه نمودید کاشت شلغم به راحتی انجام می گیرد و با رعایت اصول مطرح شده و تکنیک های اساسی این کار می توانید برداشت خوب و مساعدی از این محصول داشته باشید. حال برای مشاهده آموزش هیا بیشتر در این رابطه به بخش پرورش گل و گیاه مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *