دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

5 تکنیک کاربردی برای کنترل کودک در هنگام عصبانیت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

برخی از کودکان دچار مشکلاتی نظیر پرخاشگری، لجبازی، عصبانیت و خشم می باشند در رابطه با علل بروز این مشکلات در کودکان عوامل متعددی می تواند دخیل باشد که از جمله آن می توان به رفتارهای پر تنش والدین اشاره کرد.

برای کنترل عصبانیت و خشم در کودکان باید از راهکارهای کاربری و مؤثر استفاده کرد تا این رفتار در همان سنین اولیه در کودک از بین رود و در او نهادینه نشود این راهکارها به مرور زمان از مشکلات این کودکان می کاهد.

کنترل کودک در هنگام عصبانیت

1- آموزش کنترل احساس به کودک:

احساس خشم یکی از واکنش های طبیعی است که بسیاری از افراد چه کوچک و چه بزرگ در شرایط ویژه با آن رو به رو می شوند اما این واکنش طبیعی را با راهکارهایی می توان تحت کنترل خود درآورد و آن را در زمینه یک رفتار پیاده نکرد. کنترل احساس خشم باید با آگاهی و یادگیری صورت گیرد تا کودک بیاموزد که باید این احساس را کنترل کند و در رفتار آن را عملی نکند.

2- به عنوان یک الگو باشید:

والدین در تعیین رفتار کودک نقش تأثیرگذاری دارند والدینی که برای کودکان خود به عنوان یک الگوی مقابله با خشم عمل می کنند به راحتی می توانند این رفتار را به کودک خود انتقال دهند. بنابراین در شرایط استرس زا سعی کنید خشم خود را کنترل کنید تا کودک از شما الگوبرداری کند.

3- تعیین قانون برای عصبانیت:

در برخی از موارد تعیین ضوابط در مقایل برخی از رفتارهای نادرست کودک می تواند برای او مقرراتی را تعیین کند تا از انجام برخی واکنش ها و رفتار جلوگیری شود.

4- آموزش مهارت غلبه ای:

در مقابل کنترل پرخاشگری و عصبانیت کودک باید بیاموزد که چه رفتاری را جایگزین کند این مهارت ها باید به کودک آموزش داده شود به عنوان مثال: شما می توانید به کودک بیان کنید که در هنگام عصبانیت باید از شرایط و عوامل استرس زا دوری کند و بعد تصمیمی مناسب با شرایط را اتخاذ نماید.

آموزش روش های مدیریت خشم و غلبه بر آن می تواند آموزشی مناسب و مفید برای کودک بشد این آموزش ها باید با توجه به سنین کودک و متناسب با درک و فهم او صورت بگیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

5- عاقبت رفتار را به او بازگو کنید:

زمانی که کودک از عاقبت رفتارش آگاه می شود بهتر می تواند این واکنش خشم و عصبانیت را در خود کنترل کند در صورت لزوم می توانید در چنین مواقعی کودک را توجیه کنید که اگر دچار رفتار پرخاشگرانه شود برای او محدودیت هایی را ایجاد می کنید این عامل به عنوان یک رفتار بازدارنده در کودک عمل می کتد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *