دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

با مهمترین فواید و خواص هل آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

هل یکی از ادویه های معطر شناخته شده است که در برخی غذاها استفاده می شود. این گیاه خوشبو دارای خواص درمانی زیادی است و خواص هل ناشی از ترکیبات و ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است.

هل یکی از ادویه های معطر و خوشبو است که در برخی از غذاها در سراسر دنیا استفاده می شود. علاوه بر این هل دارای خواص بی شماری است که در جهت درمان برخی از بیماری ها کاربرد دارد. هل دارای ترکیبات شیمیایی است که به طور قابل توجهی اثرات مثبت بر معده می گذارد. در این مطلب با مهترین فواید و خواص هل آشنا می شویم.

مزایا و خواص هل

خواص هل

در برخی از کشورها از هل در درمان سوء هاضمه و مشکلات صفرا استفاده می شود. همچنین این گیاه در درمان عفونت های لثه و دندان, گرفتگی گلو و اختلالات کلیوی موثر است. هل انواع مختلفی دارد که هل سیاه و سبز شناخته ترین انواع هل هستند. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های مختلف در هل, این گیاه مزایای زیادی در حفظ سلامتی بدن دارد. پوست بیرونی هل دارای بسیاری از اسانس های فرار است که برخی از آن ها عبارت اند از: پینن، سابینن, فلاندرن، لیمونن, لینالول, نرول، ژرانیول و متیل اوژنول. در طب سنتی از روغن هل, به عنوان ضد عفونی کننده, ضد اسپاسم, ضد نفخ, اشتها آور, خلط آور, تقویت کننده و ادرار آور استفاده شده است.

کلیدی ترین مزایای درمانی و فواید هل

  • از هل در درمان نفخ, اختلالات گوارشی, تسکین سوزش سر دل استفاده می شود.
  • هل علاوه بر درمان عفونت های لثه و دندان, برای از بین بردن بوی بد دهان کاربرد دارد.
  • هل, ادرار آور است و گر گرفتگی ها و سموم انباشته در بدن را دفع می کند.
  • هل سر درد و سرفه ناشی از آب و هوای سرد را تسکین می دهد.
  • ترکیبات شیمیایی موجود در هل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که منجر به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ارتقاء سلامتی بدن می شد.
  • هل منبع خوبی از مواد معدنی پتاسیم, کلسیم, مس و منیزیم است. پتاسیم نقش مهمی در بدن ایفا می کند و ضربان قلب و فشار خون در بدن را کنترل می کند و مس یکی از مواد مورد نیاز به منظور تولید سلول های قرمز خون می باشد.
  • هل منبع خوبی از آهن و منگنز است. به همین دلیل یکی از مهمترین مزایای هل, رفع کمبود آهن در بدن می باشد. آهن برای تشکیل سلول های قرمز خون و متابولیسم سلولی مورد نیاز می باشد. منگنز یک عامل کمکی به منظور عملکرد صحیح آنزیم های بدن می باشد.
  • هل دارای ویتامین C, ریبوفلاوین، نیاسین است که جزء ویتامین های حیاتی به شمار می آیند و برای حفظ سلامتی ضروری هستند.

خاصیت ضد سرطانی هل

سرطان ها و از جمله سرطان روده بزرگ یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات صورت گرفته بر روی هل, نشان داده است که رژیم غذایی حاوی هل نتیجه ی مثبتی در مقابله با سرطان روده بزرگ دارد.

مزایای هل در بهبود سلامتی قلب و عروق

برخی مطالعات صورت گرفته نشان داده است تجویز هل برای بیماران قلبی عروقی, ضربان قلب را کاهش داده یا ریتم قلب آن ها را کنترل می کند. همچنین مصرف هل در این بیماران منجر به کنترل فشار خون شد.

کنترل کلسترول خون با هل

ادویه هل و مزایای آن

  •  آرون گروپس

ریز مغذی های موجود در هل می توانند با افزایش ناگهانی چربی بد (کلسترول) در خون مقابله کنند. آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در هل, به طور قابل توجهی بر سطح کلسترول در خون تاثیر می گذارد و در کنترل آن کمک می کنند.

خاصیت ضد افسردگی هل

عده زیادی از متخصصان بر این باورند که هل دارای فواید ضد افسردگی می باشد. هل نه تنها می تواند در درمان افسردگی استفاده شود بلکه در درمان بسیاری از بیماری ها اعم از اختلالات معده و کلیوی موثر است.

هل و درمان اختلالات ادراری

از دیگر مزایای هل می توان به رفع عفونت های بدن از جمله التهاب مثانه و سوزاک و … اشاره کرد. بررسی ها نشان داده است این گیاه در پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری موثر است.

خاصیت هل در دستگاه گوارش

یکی از استفاده های هل که از قدیم هم کاربرد داشته است , کمک در کنترل اختلالات گوارشی مانند نفخ شکم و گرفتگی معده است. برخی تحقیقات بر روی اسانس های استخراج شده از هل, نشان داده است که این مواد اثرات مثبتی بر اختلالات دستگاه گوارش می گذارد.

خاصیت ضد میکروبی هل

در هزاران سال پیش تصور می شد که هل دارای خواص مقابله کننده با عفونت است. این تصور در عصر حاضر به این معنا است که هل دارای خاصیت ضد میکروبی است و با مسمومیت های غذایی مقابله می کند.

خواص هل

خاصیت سم زدایی بدن

در نتیجه انجام فرایندهای متابولیکی در بدن، رادیکال های آزاد و سموم آزاد و دفع می شوند که د راثر دفع نشدن و انباشته شدن سموم شخص دچار بیماری هایی مثل پیری زودرس و سرطان خواهد شد، از آنجا که هل یک ماده غذایی سم زدا می باشد، در واقع روغن ضروری و محتوایی بیوشیمیایی هل اثر ضد سمی دارد، بنابراین مصرف آن برای پیشگیری و مقابله با سلولهای سرطانی بسیار مفید می باشد.

بهبود جریان گردش خون

طب سنتی استفاده از هل را برای درمان بیماری های آسم و برونشیت بسیار موثر می داند که این عمل از طریق بهتر شدن جریان گردش خون به ریه ها اتفاق می افتد. در واقع تحقیقات انجام گرفته بر روی مصرف روغن دانه هل توسط افراد مضطرب و دارای استرس دریافتند، این دانه گیاهی مفید می تواند در بهبود جریان خون در بدن آنها تاثیر مثبت داشته باشد.

خاصیت هل

درمان گلودرد، تهوع و استفراغ

از دیگر خواص دانه هل، درمان حالت تهوع و استفراغ می باشد، برای درمان طبیعی گلودرد نیز می توانید از جوشانده هل و دارچین در آب به صورت روزانه و صبحها استفاده کنید.

درمان سکسکه

سکسکه را نمی توان بیماری قلمداد کرد و می تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد به خصوص برای کودکان زجرآور است، حال با استفاده از برخی درمان های خانگی می توان این مشکل را تاحدودی برطرف کرد هل یکی از دانه های موثر برای درمان سکسکه است که برای این منظور می توانید چند غلاف از هل را داخل آب جوشانده و بنوشید تا از شر سکسکه رها شده و آسوده شوید.

خوشبو شدن دهان

همانطور که گفتیم، هل فواید زیادی دارد که یکی از این موارد به عنوان خوشبو کننده دهان مورد استفاده قرار می گیرد از این رو با جویدن غلاف و دانه هل دهان و نفس شخص خوشبو می شود، از این رو در بسیاری از خوراکی ها همچون آبنبات، آدامس و … از هل استفاده می شود.

فواید هل

از دیگر مزایای هل می توان به خاصیت ضد اسپاسم و ضد آسم بودن و خاصیت ضد التهابی, ضد میکروبی, دفع مسمومیت, تقویت کننده میل جنسی, کاهش فشار خون و افزایش اشتها  اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *