دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص زردچوبه, تمام فواید و خاصیت های زردچوبه

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

زردچوبه یکی از شناخته شده ترین ادویه ها است که به عنوان ادویه اصلی در سرتاسر دنیا از آن در طبخ غذاها استفاده می کنند. خواص زردچوبه بی شمار است و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و یکی از مواد طبیعی جهت حفظ زیبایی به شمار می آید.

زردچوبه یکی از موثرترین مکمل های غذایی ممکن است که در عصر حاضر نیز از آن استفاده می شود. مطالعات زیادی نشان داده است که زردچوبه دارای مزایای بی شماری برای بدن و مغز است. از این ادویه در طبخ بسیاری از غذاها استفاده می شود. در این مطلب با مهمترین و موثرترین خواص زردچوبه آشنا می شویم.

خواص زردچوبه

تمام فواید, مزایا و خواص زردچوبه

زردچوبه نوعی گیاه است که غالبا به عنوان ادویه اصلی در طبخ غذاها کاربرد دارد. از ریشه ی این گیاه به عنوان دارو استفاده می شود. به طور کلی از زردچوبه برای درمان آرتروز و ورم مفاصل, سوزش سر دل, درد معده, اسهال, گازهای روده ایی, نفخ معده, از دست دادن اشتها, زردی, مشکلات کبدی و اختلالات کیسه ی صفرا استفاده می شود.

به علاوه زردچوبه در درمان سردرد, سرماخوردگی, عفونت ریه, جذام, تب, مشکلات قاعدگی و سرطان ها کاربرد دارد. به علاوه مصرف این گیاه تاثیرات مثبتی در درمان افسردگی, بیماری آلزایمر و مشکلات کلیوی دارد.

برخی از افراد از زردچوبه برای تسکین بر روی پوست و زخم و درد در ناحیه دهان, رفع عفونت های قارچی و کبودی, رفع اثرات نیش زالو, رفع عفونت چشم و شرایط التهابی پوست استفاده می کنند.

۹ مزیت و خواص زرد چوبه

۱- زردچوبه حاوی ترکیبات زیستی فعال با خواص دارویی قدرتمند است.

یکی از این ترکیبات کورکومین می باشد که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و جزء عناصر اصلی فعال در زردچوبه به شمار می آید. با این حال محتوای این ترکیب در زردچوبه بالا نیست و حدود ۳ درصد از وزن آن را تشکیل می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲- زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است.

التهابات موجود در بدن فوق العاده مهم هستند. این مسئله به بدن کمک می کند تا با اشغالگران خارجی مبارزه شود و همچنین نقش مهمی در ترمیم آسیب ها دارند. بدون این التهابات, عوامل بیماری زا مانند باکتری ها به راحتی می توانند بر بدن غلبه کرده و بدن را از بین ببرند. اگرچه التهابات برای بدن مفید می باشند ولی در صورتی که به صورت مزمن ادامه داشته باشند می توانند به مشکل ساز شوند.

در حال حاضر این باور وجود دارد که سطح پایین التهابات تقریبا نقش موثری در هر بیماری مزمنی بازی می کند که این بیماری ها شامل بیماری های قلبی, سرطان, سندرم متابولیک و آلزایمر می شود. کورکومین موجود در زردچوبه به شدت ضد التهابی است و به عنوان یکی از عناصر دارویی بسیار قدرتمند ضد التهابی به شمار می آید.

مزایای استفاده از زردچوبه

۳- مصرف زردچوبه به طور چشمگیری ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد.

شواهد زیادی نشان داده است که آسیب ها و صدمات اکسیداتیو در بدن ارتباط مستقیمی در ابتلا به بسیاری از بیماری ها و پیری زودرس دارد. اکسیداتیو شامل رادیکال های آزاد است که تمایل به واکنش با مواد مهم آلی مانند اسیدهای چرب, پروتئین یا DNA دارند. آنتی اکسیدان ها از آن جهت مفید هستند که از بدن در برابر این رادیکال های آزاد محافظت می کنند. با توجه به ساختار شیمیایی کورکومین موجود در زردچوبه, این ماده می تواند اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن را خنثی کند. این آنتی اکسیدان قوی موجب افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی خود بدن نیز می شود. به همین دلیل یکی از خواص زرد چوبه پیشگیری و درمان از پیری زودرس و بیماری های خطرناک مانند سرطان ها می باشد.

۴- کورکومین عامل عصب گرا نشات گرفته از مغز را تقویت می کند.

که این مسئله موجب بهبود عملکرد مغز می شود و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با مغز مانند افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. به علاوه با مصرف این ادویه احتمال تقویت حافظه وجود دارد. در واقع کورکومین موجود در زردچوبه سطح برخی از هورمون های مغز مانند BDNF را افزایش می دهد که منجر به افزایش رشد سلول های عصبی جدید در مغز می شود و با فرآیندهای مختلف تحلیل برنده در مغز مبارزه می کند.

فواید زردچوبه برای تقویت مغز

۵- کورکومین موجود در زردچوبه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

کورکومین ماده ضدالتهابی و آنتی اکسیدان قوی است که اثرات مفیدی بر چند عامل شناخته شده که سبب ابتلا به بیماری های قلبی می شود, دارد.

۶- خواص زرد چوبه در پیشگیری و درمان سرطان

ترکیبات موجود در زردچوبه منجر به تغییرات مختلف در سطح مولکولی بدن می شود که ممکن است به پیشگیری و حتی درمان سرطان کمک کنند.

۷- درمان بیماری آلزایمر با زردچوبه

تحقیقات در روند آسیب شناسی بیماری آلزایمر نشان داده است مصرف زردچوبه موجب بهبود این بیماری می شود.

۸- آتروز و درمان آن

برخی بررسی ها بر روی افراد مبتلا به آرتروز نشان داده است که مصرف مکمل های حاوی کورکومین اثرات خوبی در درمان این بیماری برای این افراد داشته است. بنابراین زردچوبه با داشتن این ماده می تواند در درمان آرتروز موثر باشد و حتی ممکن است موثرتر از داروهای ضد التهابی عمل کند.

۹- پیشگیری از افسردگی با زردچوبه

مطالعه صورت گرفته بر روی ۶۰ نفر از افراد مبتلا به افسردگی نشان داده است که مصرف زردچوبه توسط این افراد, نشانه های این بیماری کاهش یافته است.

خواص زرد چوبه برای پوست و مو

خواص زردچوبه

زردچوبه یکی از مواد طبیعی و ارزان برای حفظ سلامتی پوست به شمار می آید که طی قرن ها در این جهت کاربرد داشته است. این گیاه مشکلات متعدد پوستی را درمان می کند و طیف وسیعی از خواص زرد چوبه مرتبط با زیبایی است. از جمله خاصیت های زردچوبه برای پوست, می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درمان جوش و آکنه
  • درمان چروک های پوستی
  • درمان نشانه های پیری روی پوست
  • درمان نشانه های کشیدگی پوست
  • درمان پاشنه های ترک خورده پوستی
  • جوان کننده پوست
  • درمان بیماری های پوستی
  • از بین بردن سلول های مرده پوست

زردچوبه علاوه بر اینکه مزایای زیادی برای حفظ سلامتی پوست دارد, در حفظ سلامتی مو نیز موثر است. برخی از مزایایی زردچوبه برای مو عبارت اند از:

  • درمان شوره سر
  • پیشگیری و جلوگیری از ریزش مو
  • درمان بیماری های مرتبط با پوست سر

 خواص زرد چوبه در کاهش وزن

درمان بیماری ها با زردچوبه

یکی از فاکتورهای مهم در کاهش وزن, سوزاندن چربی می باشد. کبد یکی از ارگان هایی است که در سوزاندن چربی نقش مهمی ایفا می کند. مطالعات زیادی نشان داده است زمانی که کبد دچار آسیب شود, فرآیند سم زدایی کاهش می یابد. زردچوبه می تواند صدمات ناشی از آلاینده های زیست محیطی و رادیکال های آزاد را با کمک به عملکرد کبد و محافظت از آسیب سلولی خنثی کند.

بالا بودن میزان کلسترول در خون باعث ساخت پلاک در دیواره های رگ ها شده که منجر به بیماری عروق کرونر قلبی, تصلب شرایین، افزایش وزن و غیره می شود. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که مصرف زردچوبه می تواند سطح کلسترول و چربی بد در خون را کاهش دهد. در واقع زردچوبه دارای خواص کاهش دهندگی چربی است که این مسئله به نفع کاهش وزن با کاهش وزن بافت چربی است. همچنین کورکومین در زردچوبه منجر به سوختن چربی بیشتر شده و به کاهش وزن کمک می کند.

با توجه به موارد بیان شده, ماسک های زیادی با استفاده از این گیاه می توان تهیه کرد و از خواص زرد چوبه در جهت حفظ سلامتی و زیبایی بدن استفاده نمود.

درمان مشکلات دستگاه گوارشی

بر اساس مطالعات انجام شده علت رفلاکس معده به دلیل التهاب و استرس اکسیداتیو بیان شده است و روش درمانی این بیماری استفاده از داروهای ضد التهابی و حاوی آنتی اکسیدان ها می باشد. البته با روش های خانگی نیز می توان این مشکلات گوارشی را درمان کرد که مصرف زردچوبه به عنوان موثرترین درمان خانگی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این داروی گیاهی می تواند به کاهش حساسیت مری به اسید معده و همچنین نشانه های رفلاکس معده کمک نماید.

یکی دیگر از مشکلات دستگاه گوارش سندروم روده تحریک پذیر می باشد که به دلیل التهاب بروز پیدا می کند طبق تحقیقات و آزمایشات انجام گرفته در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از میزان دو آنزیمی که در بدن مسئول التهاب می باشد بکاهد. چنانچه برای درمان ورم مفاصل با تجویز پزشک از کورکومین استفاده می نمایید دوز مصرفی آن ۵۰۰ میلی گرم روزانه در دو نوبت می باشد. البته این مکمل باید توسط پزشک تجویز گرد.

فواید زردچوبه برای دستگاه گوارش

تسکین درد قاعدگی

کورکورمین موثر ترین ماده در زردچوبه می باشد که مطالعات ایرانی انجام گرفته نشان می دهد که این ماده به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند در کاهش شدت نشانه های قاعدگی موثر باشد و طبق گزارشات رسیده از دانشگاه اورگرین این گیاه دارویی به دلیل داشتن کورکورمین به تسکین دردهای قاعدگی کمک می کند. کارشناسان طب سنتی چین و همچنین هندی نیز بر همین باور می باشند و مصرف آن را برای کاهش دردهای قاعدگی توصیه می نمایند.

درمان انواع سرطان

یکی دیگر از خواص مهم مصرف زردچوبه درمان سرطان سینه می باشد و ترکیبات موجود در این دارویی گیاهی می تواند در مبارزه با سلول های سرطانی موثر باشند در واقع کورکومین با کاهش حساسیت سلول های سرطانی به عمل شیمی درمانی، تاثیر زیادی در حذف آن ها خواهند داشت و روند بهبود را تسریع می بخشند. علاوه بر آن، این ماده خطر رشد سلول های سرطانی را در افراد مبتلا به بیماری های بدخیم در ناحیه سر و گردن را کاهش می دهد و مانع از عملکرد آنزیم موثر در پیشرفت بیماری سرطان می گردد.

آشنایی با خواص زردچوبه

همچنان که در این مطلب با خواص زردچوبه آشنا شدید با بازدید از مطالب مفید ما در بخش خواص ادویه جات می توانید با خواص درمانی دیگر ادویه ها نیز آشنا گردید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *