دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی در منزل

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

ته چین و ته دیگ در بسیاری از مجالس تهیه و سرو می شوند. برای تهیه آن ها نیز از مواد مختلفی استفاده می شود. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی را به شما عزیزان به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

در طرز تهیه ته دیگ زعفرانی از زعفران به عنوان ماده اصلی کمک گرفته می شود. این ته دیگ در بسیاری از مهمانی ها به همراه غذا یا پیش از غذا سرو می شود و طرفداران زیادی دارد، حال اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به پخت ته دیگ زعفرانی علاقه مندید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید و با دستور فوق العاده ایی برای تهیه ته دیگ زعفرانی آشنا شوید.

ته دیگ زعفرانی گزینه مناسب و شیکی به عنوان یک ته دیگ مجلسی است. فقط باید آن را به شکل زیبایی تزیین کرد. برای تهیه این ته دیگ نیز می توانید به شیوه ته دیگ طرح دار عمل کنید و از این طریق ته دیگ مجلسی شیک و خاصی داشته باشید.

مواد لازم

  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • برنج: ۸ پیمانه
  • زرده تخم مرغ: ۳ عدد
  • ماست چکیده: ۲ پیمانه
  • نمک: به میزان لازم
  • فلفل سیاه: به میزان لازم
  • فلفل قرمز: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی خوشمزه

برای تهیه این ته دیگ خوشمزه شبیه به ته چین مرغ عمل می کنیم. با این تفاوت که برای آن ضخامت کمتری را در نظر می گیریم. برای شروع به ساخت ته دیگ زعفرانی ابتدا برنج را آبکش کنید. ماست آب رفته و ۳ عدد زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید.

میکس تخم مرغ و ماست

بعد از یک دست شدن ماست و زرده تخم مرغ، زعفران آب کرده، نمک و فلفل را به آن ها اضافه کنید و هم بزنید.

مخلوط تخم مرغ و ماست

بعد از مخلوط شدن کامل مواد، در ادامه ی طرز تهیه ته دیگ زعفرانی, ۳ تا ۴ پیمانه از برنجی که آبکش کرده اید را به مخلوط مواد اضافه کنید.

  •  آرون گروپس

اضافه کردن برنج آبکش شده

حالا دوباره مواد را با هم مخلوط کنید. باید دانه های برنج غرق در مخلوط ماست و تخم مرغ شده باشند و کاملاً زعفرانی شوند.

میکس برنج و زعفران

در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار دهید. درون قابلمه روغن بریزید. مواد ته چین را در کف قابلمه بریزید. البته بهتر است روغن داغ شده باشد. این مخلوط را در کف قابلمه صاف کنید. آن گاه بقیه برنج آبکش شده را روی آن بریزید. در صورت تمایل نصف استکان آب به آن اضافه کنید. چند حفره در آن ایجاد کنید. دمی را بر روی آن قرار دهید. ابتدا به مدت یک دقیقه حرارت را زیاد کنید تا داخل قابلمه برنج، بخار بپیچد.

دم کردن برنج

بعد از یک دقیقه، حرارت را کم کنید و منتظر بمانید برنج دم بکشد. در ادامه متذکر می شویم با این میزان مواد می توانید برای ۸ نفر ته دیگ تهیه کنید.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

در صورت تمایل می توانید کمی روغن به ته دیگ اضافه کنید.

دستور تهیه ته دیگ زعفرانی بدون ماست

ته دیگ قسمت برشته ای برنج است که طرفداران زیادی دارد و بعد از کشیدن برنج آن را برش زده و در ظرف جداگانه سرو می شود، ته دیگ ها دارای انواع متنوعی هستند، حال در صورتی که به برنج ساده که در کف قابلمه ریخته می شود، مواد دیگری نیز بیفزایید به آن ته چین می گویند. در اینجا طرز تهیه ته دیگ زعفرانی بدون ماست را در اختیارتان قرار می دهیم.

نحوه تهیه ته دیگ زعفرانی

مواد لازم

  • روغن/ یک سوم پیمانه
  • زعفران غلیظ دم شده/ ۳ قاشق غذا خوری
  • برنج/ ۳ پیمانه

روش تهیه ته دیگ زعفرانی

در ابتدا برنج را در حدود دو ساعت بخیسانید، سپس قابلمه ای را پر آب کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد، برنج را به همراه مقدار لازم نمک داخل آب بریزید، سپس برنج را زنده تر آبکش کرده و روی آن را آب ولرم بریزید.

اکنون یک سوم از برنج آبکش شده را داخل کاسه ای بریزید و آن را به همراه روغن و زعفران دم شده مخلوط کرده و هم بزنید، البته طوری که برنج له نشود.

در مرحله بعدی، ته قابلمه مناسب را کمی چرب کنید و برنج زعفرانی شده را داخل آن بریزید، با استفاده از یک لیسک یا قاشق می توانید برنج را در ته قابلمه منسجم کنید.

اکنون باقی برنج آبکش که سفید است را روی برنج زعفرانی بریزید و به همان ترتیب قبلی با ته قاشق یا لیسک آن را فشار دهید تا منسجم شده و سطح آن صاف شود، در آخر دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا بر روی حرارت بپزد و آماده شود.

بعد از دم کشیدن برنج، آن را از روی حرارت کنار بگذارید تا داغی آن کمی گرفته شده و از حرارت بیفتد، سپس یک دیس را روی قابلمه برنج قرار دهید و برنج را داخل دیس برگردانید تا ته دیگ به شکل زیبا، منسجم و خوشمزه بدست آید.

آموزش پخت ته دیگ زعفرانی

امیدواریم دستور پخت ته دیگ زعفرانی موجبات رضایت شما عزیزان را فراهم کرده باشد و بتوانید با این روش اقدام به تهیه ته دیگ بسیار خوشمزه و لذیذ نمایید. اما در صورتی که قصد دارید دیگر ته دیگ ها را نیز امتحان نمایید می توانید به بخش انواع ته دیگ مجله آرگا مراجعه نمایید و از دستورات متنوع و خاص ما دیدن نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *