دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علایم اعتیاد به اینترنت و روش های موثر برای ترک آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

یکی از مشکلاتی که در عصر تکنولوژی ایجاد شده است, اعتیاد به اینترنت می باشد. این مسئله موجب شده است افراد مدت زمان زیادی را به اینترنت اختصاص دهند و از کارها و فعالیت های اجتماعی در دنیای واقعی باز بمانند.

در عصر تکنولوژی, بیماری های مرتبط با اعتیاد، بیش از پیش شده است. اینترنت زندگی افراد در عصر حاضر را تغییر داده است و استفاده از اینترنت به بخش مهمی در زندگی روزانه افراد تبدیل شده است. وابستگی به اینترنت میل مفرط به برقراری ارتباط آنلاین با بازی های اینترنتی, شبکه های اجتماعی مجازی, گشت و گذار اجباری در وب سایت ها است. در این مطلب با علائم و روش های درمان وابستگی به اینترنت آشنا می شویم.

علائم و نشانه های اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت

علائم نشان دهنده وابستگی به اینترنت ممکن است قابل مشاهده نباشد یا اینکه هر شخص ممکن است برخی از این علائم را داشته باشد. مدت زمانی که افراد از اینترنت استفاده می کنند فاکتور قابل تایید برای تشخیص وابستگی به اینترنت نمی باشد و مدت زمانی که افراد معتاد در اینترنت حاضر هستند, در افراد مختلف متفاوت است. برخی از این علائم به شرح زیر است.

  • صرف کردن زمان بیشتر در اینترنت بدون اینکه متوجه شوید. اغلب افرادی که به اینترنت وابستگی پیدا می کنند مدت زمان بیشتری نسبت به زمانی که پیش بینی کرده اند, صرف گذراندن در اینترنت می کنند.
  • جدا شدن افراد از جمع خانواده و دوستان و صرف کردن وقت بیشتر در اینترنت. یکی از مهمترین نشانه های وابستگی به اینترنت در افراد, تخصیص دادن زمان بیشتر در ارتباط های مجازی نسبت به معاشرت های غیر مجازی است به طوری که ممکن است فرد مبتلا تمایل به حضور در اجتماع دوستان و اعضای خانواده را نداشته باشد.
  • حالت تدافعی در مورد زمانی که صرف گذراندن در اینترنت می شود. در صورتی که افراد زمان بیشتری را در اینترنت سپری می کنند و حالت دفاعی در برابر اعتراض سایر افراد داشته باشند, ممکن است به اینترنت وابستگی پیدا کرده باشند.
  • یکی از مشخصه های بارز اعتیاد به اینترنت، به سختی انجام دادن وظایف مربوطه در محل کار یا در منزل است. بنابراین در صورتی که به سختی و با رنج کارهای خود را انجام می دهید و یا برای انجام کارهایتان زمان کم می آورید, ممکن است به اینترنت وابستگی پیدا کرده باشید.
  • ایجاد احساس سرخوشی و شادی زمانی که در فعالیت های اینترنتی درگیر هستید. افرادی که از اینترنت جهت تقویت خلق و خو و ایجاد احساس بهتر استفاده می کنند, ممکن است که مبتلا به مشکل وابستگی به اینترنت باشند.
  • اشتغالات ذهنی. اکثر افرادی که به استفاده از اینترنت، وابستگی پیدا می کنند دچار درگیری های ذهنی می شوند به طوری که دائما در فکر سایت ها و شبکه هایی که در آن فعالیت می کنند, هستند.
  • ناتوانی در کاهش و عدم استفاده از اینترنت. یکی از اصلی ترین علائم وابستگی به اینترنت ناتوانی در عدم استفاده از اینترنت می باشد به طوری که فرد مبتلا در صورت عدم استفاده از اینترنت دائما استرس و نگرانی داشته و ذهنش درگیر استفاده از اینترنت است و حتی نمی تواند مدت زمان کمتری به استفاده از اینترنت تخصیص دهد.

روش های درمانی ترک اینترنت

روش های درمانی زیادی برای افرادی که به اینترنت وابستگی پیدا کرده اند, وجود دارد. درمان وابستگی به اینترنت به شدت وابستگی به اینترنت وابسته است. به طور کلی بسیاری از روش های درمان وابستگی به اینترنت, به صورت درمان فردی, درمان گروهی و درمان خانوادگی ارائه می شود. در واقع هدف کلی در ترک اعتیاد به اینترنت, یادگیری به استفاده از اینترنت در حد اعتدال است. برخی از این روش ها به شرح زیر است.

درمان های فردی اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت

  • درمان شناختی- رفتاری

این روش درمانی افکار وسواسی را که از رفتارهای ضعیف نتیجه شده است, به افکار و عکس العمل های مثبت تغییر می دهد. به علاوه این روش درمانی می تواند به تغییر برداشت ها در مورد استفاده از اینترنت کمک کند. این شیوه درمانی در کاهش اضطراب, از بین بردن استرس و یا کاهش افسردگی موثر است.

  •  آرون گروپس
  • گروه های پشتیبانی

یکی دیگر از روش های درمانی به منظور ترک وابستگی به اینترنت، پیدا کردن گروه های پشتیبانی واقعی و غیر مجازی است. اغلب افرادی که به اینترنت وابستگی پیدا می کنند, از اعضای خانواده و دوستان در دنیای واقعی جدا می شوند. تلاش برای ارتباط دوباره با دوستان، خانواده و کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزید، استراتژی بسیار موثری در درمان وابستگی به اینترنت می باشد.

با توجه به نشانه ها و روش های درمانی وابستگی به اینترنت, خوشبختانه این مسئله قابل پیشگیری و درمان است. با این حال موضوعی که در درمان وابستگی به اینترنت اهمیت ویژه ایی دارد, آگاهی از روش های صحیح استفاده از اینترنت است به طوری که باید استفاده از اینترنت در حد اعتدال و با توجه به نیاز صورت گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *