دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مشاهده رنگ آبی برای نسل های گذشته امکان پذیر نبوده است!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

طبق پژوهش های جالبی که صورت گرفته است در گذشته انسان ها قادر به دیدن رنگ آبی نبوده اند و بعد از چند دوره انسان با این رنگ آشنا می شود و این امر به دلیل تغییر قدرت و میزان دید در انسان است.

با ایجاد تغییرات و تکامل انسانی در حال حاضر انسان قادر است چند طیف رنگی را مشاهده کند که این موضوع در گذشته امکان پذیر نبوده است و این ادعا بر اساس شواهد موجود مورد تأیید قرار گرفته است.

 مشاهده رنگ آبی برای نسل های گذشته

در سال 1800 میلادی ویلیام گلدستون در حماسه ای متوجه این موضوع شد که انسان ها رنگ اقیانوس را با رنگ شرابی تیره یا دیگر رنگ ها وصف می کنند و تا آن زمان رنگ آبی وجود نداشته است سالها بعد یکی از فلاسفه این موضوع را در متون مختلف مورد پیگیری قرار داد و او نیز به این نتیجه رسید که رنگی با نام رنگ آبی وجود ندارد.

تا آن زمان در طبیعت رنگ های زیادی مشاهده نمی شد و رنگ آبی فقط در آسمان دیده می شد طبق شواهد موجد رنگ آبی را مصری ها توصیف کرده اند. گلداسمیت یک از روان شناسان مطرح در جهان در پی این موضوع به دنبال تحقیقاتی در این زمینه بوده است که آیا نبود رنگ آبی به معنای عدم وجود این رنگ در فرهنگ لغوی گذشتگان بوده است یا به دلیل عدم مشاهده این رنگ در گذشته این واژه وجود نداشته است؟

مشاهده رنگ آبی برای نسل های گذشته

او به همراه تیم تحقیقاتی خود با انجام دادن پژوهش بر روی قبیله “هیمبا” به این نتیجه دست یافت که افراد این قبیله رنگ آبی را مشاهده نمی کنند این تحقیقات با استفاده از مکعب های رنگی سبز و قرار دادن یک مکعب آبی در میان حلقه صورت گرفت در ادامه تحقیقات این گروه به این نتیجه رسیدند که به کار بردن رنگ سبز در میان این مردم طیف وسیعی دارد و با ایجاد تغییراتی در تحقیقات خود و قرار دادن یک مکعب با رنگ سبز پر رنگ در میان سایر مکعب های سبز متوجه شدند که این افراد به اسانی می تواند رنگ سبز را در طیف های نزدیک به یکدیگر نیز تشخیص بدهند اما در تشخیص طیف آبی دچار مشکل خواهند شد.

مشاهده رنگ آبی برای نسل های گذشته

  •  آرون گروپس

در سال 2007 گروه تحقیقاتی دانشگاهی ” ام آی تی” در زبان روسی به بررسی رنگ آبی در طیف های پر رنگ و کم رنگ آن پرداختند طبق این تحقیقات روس ها به راحتی این طیف رنگ را تشخیص داده اند اما در آمریکا این تحقیقات به سختی صورت گرفته و افراد در تشخیص آن دچار مشکل شده اند.

یکی دیگر از دلایلی که رنگ آبی در گذشته دیده نمی شده است می تواند به دلیل عدم تعریف این واژه باشد که به نوعی موجب ایجاد بی توجهی به رنگ آبی در دنیای پیرامون می شده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *