دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تا چه میزان می توان کودکان را در دعوای میان والدین درگیر کرد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

بیشتر والدین و زوج ها در زندگی مشترک با یکدیگر دچار اختلاف نظر می شوند که به جر و بحث میان آنان کشیده می شود اما والدین باید به جایگاه کودکان و تأثیراتی که این مشاجرات بر کودک می گذارد نیز توجه کنند.

کودکان به طور ناخودآگاه از رفتارهای والدین الگوبرداری می کنند و رفتارهای والدین در شکل گیری شخصیت آنان مؤثر است کودکانی که در محیط خانواده شاهد مشاجرات والدین هستند اغلب دچار اضطراب، ترس و تنش می شوند.

جایگاه کودک در دعوای میان والدین

1- حرمت ها را از بین نبرید:

هنگام بحث و مشاجره الفاظ ناپسند به کار نبرید و در حضور کودک ضعف های یکدیگر را بیان نکنید این کار قاعده احترام را در ذهن کودک می شکند و قبح بی احترامی برای او شکسته می شود.

2- درباره هر موضوعی صحبت نکنید:

صحبت کردن درباره مسائلی که فراتر از درک کودک است در حضور او موجب درگیری های ذهنی کودک و مداخلات ناصحیح او در این رابطه شود کودک را درگیر مسائلی که موجب سلب اعتماد از اطرافیان می شود نکنید.

3- در حضور کودک درباره او صحبت نکنید:

اگر اختلاف شما با همسرتان به دلیل مسائلی است که مربوط به کودکتان می شود در حضور کودک مشاجره نکنید به اعتقاد برخی از روان شناسان این موضوع موجب می شود کودک از سمت والدین احساس امنیت و حمایت را دریافت نکند که می تواند به لحاظ روانی به او آسیب وارد کند صحبت کردن والدین درباره کودک در مواقعی موجب نفوذ کودک بر والدین یا به اصطلاح سودجویی کردن آنان از والدین می گردد.

جایگاه کودک در دعوای میان والدین

4- مشکلات را در مراحل اولیه بین خود حل کنید:

زمانی که در رابطه با مسائل کوچک با یکدیگر اختلاف نظر دارید قبل از اینکه این موضوع غیر قابل حل شود به آن بپردازید و هنگامی که این مشکل کوچک تر باشد شما راحت تر می توانید با آن مواجه شوید همچنین سعی کنید با آرامش وارد بحث شوید ناآرامی می تواند شما را بیشتر دچار مشکل کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

5- به کودک درباره حل مشکل اطمینان خاطر بدهید:

گاهی صحبت کردن درباره برخی موضوعات در حضور کودک می تواند به عنوان یک آموزش برای او به حساب آید صحبت های خانوادگی در حضور کودک به او می آموزد که چگونه در زمان بروز مشکلات می توانند با حفظ آرامش و خونسردی مسائل و مشکلات را حل کنند و از کنار اینگونه بحران ها بگذرند و همچنین با صحبت کردن در رابطه با موضوع در حضور خانواده به فرزندانتان این اعتماد را می دهد که مشکل پیش آمده حل شده است و از تنش های موجود می کاهد.

6- هر یک از والدین با کودک صحبت کنند:

زمانی که شما و همسرتان آرامش خود را به دست آوردید می توانید به طور جداگانه با کودک صحبت کنید و از او برای موضوع پیش آمده عذرخواهی کنید به او نشان دهید که از بحث و مشاجره در حضور او پشیمان هستید و به اشتباه خود پی برده اید در این صورت کودک می فهمد که برای والدین با ارزش است.

جایگاه کودک در دعوای میان والدین

7- کودک را به طرفداری وادار نکنید:

از کودک نخواهید که در دعوای میان ما دخالت کند و یا از شما جانب داری کند به اعتقاد برخی از روان شناسان دیدن دعوای میان والدین به مراتب تأثیرات منفی کمتری نسبت به دخالت و مداخله آنها در دعوا خواهد داشت این جانبداری کودک را دچار احساس گناه خواهد کرد.

8- بعد از دعوا در کنار یکدیگر باشد:

زمانی که وارد مشاجره ای می شوید اضطراب و تنش های موجود تمام اعضای خانواده را درگیر خواهد کرد بنابراین برای کاهش این تنش ها و فشار روانی بعد از دعوا در کنار خانواده و با یکدیگر باشد.

9- زندگی را بدون مشکل نشان ندهید:

 یکی از نکات تربیتی در کودکان دختر و پسر برای والدین این است که نباید زندگی را بدون مشکل برای آنان جلوه داد و یا زندگی را به شکلی آرمانی برای او توصیف نکنید بلکه واقعیت های زندگی را تا حد نیاز به او نشان دهید و با رفتارهای مناسب نحوه رویارویی با مشکلات را برای او بازگو کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *