دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چه افرادی دارای هوش هیجانی با سطح پایین هستند؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

هوش هیجانی یا EQ عامل مهمی در موفقیت افراد به شمار می آید هوش هیجانی در بیشتر افراد دیده می شود اما میزان بروز آن در افراد متفاوت است و همین امر موجب رسیدن به موفقیت در برخی از افراد است.

هوش هیجانی در واقع هوش اجتماعی و نحوه برقراری روابط شما را شامل می شود هوش هیجانی دارای نشانه های مختلفی است که میزان بهره مندی یک فرد از این هوش را نشان می دهد نشانه هایی که در ادامه بیان خواهد شد از نشانه های هوش هیجانی پایین در افراد است.

هوش هیجانی و نشانه های آن

عصبانی نشدن

 یکی از نشانه های افراد، با هوش هیجانی پایین در محیط کار و زندگی شخصی عصابانیت آنان است افرادی که از هوش پایینی در این سطح برخوردارند نمی توانند احساسات خود را به درستی مدیریت کنند و در برقرای ارتباط با دیگران و بیان کردن احساسات خود دچار مشکل خواهند شد در صورتی که افراد با هوش هیجانی در سطح بالا به خوبی احساسات شای و غم را بیان می کنند.

عدم کنترل اضطراب:

توانایی پایین در کنترل کردن استرس و فشارهای روانی حاکی از هوش هیجانی پایین در فرد می باشد این دسته از افراد نمی توانند تنش ها را از خود دور کنند و دارای احساسات درونگرا هستند که به آنها آسیب می زند.

قدرت دفاعی پایین:

افرادی در روابط خود موفق عمل می کنند که علاوه بر ارتباط سازنده با دیگران برای خود حدو مرزهایی دارند که به دیگران اجازه نمی دهد از رفتارهای آنان سوء استفاده کنند این قدرت دفاعی در کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند کمتر دیده می شود.

تصمیمات عجولانه:

یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین در فرد عدم مدیریت در قدرت تصمیم گیری است این افراد اغلب زود به مسائل واکنش نشان می دهند و به این دلیل نمی تواند در شرایط پیچیده تصمیم درست اتخاذ کنند. برای غلبه بر این موضوع می توانید روش های باهوش تر شدن در این زمینه را به کار بگیرید.

هوش هیجانی و نشانه های آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رها نکردن گذشته:

سرزنش کردن خود به دلیل اتفاقات و اشتباهات گذشته یکی دیگر از نشانه هایی است که در هوش هیجانی با سطحی پایین در افراد دیده می شود این کار شما را فردی ترسو و بی اراده نشان خواهد داد و انگیزه کافی را از شما سلب می کند.

زودرنج بودن:

زودرنجی در اینگونه افراد به دلیل عدم شناخت از خود می باشد این عدم خودآگاهی موجب کاهش عزت نفس شما می شود و موجب می گردد شما در مقابل رفتارهای بی دلیل دیگران واکنش نشان دهید و برنجید.

هوش هیجانی می تواند با تمرین کردن به سطح بالای خود برسد افرادی که در زندگی از هوش هیجانی بالا برخوردارند می توانند مسیر موفقیت را بهتر طی کنند و اهداف بلندتری برای آینده خود در نظر می گیرند شما با جایگزین کردن رفتارهای مطلوب و شرطی سازی می توانید این هوش را در خود به میزان قابل توجهی بالا ببرید ترک عادت های ناپسند نیز می تواند تکنیکی مناسب برای رفع عزت نفس پایین شما باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *