دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواب نوزاد یک ماهه چقدر است؟ و چطور خواب نوزادمان را تنظیم کنیم؟

  • مهلا بستگان
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

خانم هایی که تازه فارغ شده اند از این مسئله که نوزاد در شب نمی خوابد و باعث برهم ریختن خواب او شده است گله مندند و مدام این سوال را که مقدار خواب لازم برای نوزاد چه قدر می باشد را از دیگران می پرسند. برای اطلاع این مادران عزیز باید ذکر کنیم که نوزاد به طور تقریبی ۱۶ تا ۱۷ ساعت و گاهی بیشتر یا کمتر از این مدت را در خواب به سر می برد. اما تمام این مدت را پشت سر هم نمی خوابد و یا دو الی سه ساعت را پشت سر هم نمی تواند بیدار بماند و خواب شب برای نوزادان تنها پنج ساعت است. تنظیم خواب نوزاد یک ماهه راه حل هایی دارد که ما در این مطلب به آن پرداخته ایم.

در ابتدا شروع این مقاله در مورد خواب نوزاد یک ماهه باید به ذکر این مسئله بپردازیم که خواب انسان چند مرحله ای است و یکی از این مراحل به اختصار، خواب REM نام دارد. این اصطلاح را برای خوابی لحاظ می کنند که در آن چشمان انسان شروع به حرکت می کند و انگار واقعا دارد چیزی را می بیند که خواب بسیار سبکی است و در بزرگسالان تنها ۲۵ درصد از کل خواب را تشکیل می دهد اما در نوزادان این نوع خواب ۸۰ درصد کل خواب را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل نوزادان با کوچکترین صدایی واکنش نشان می دهند و یا از خواب می پرند. در شش تا هشت هفتگی خواب نوزادان در روز کمتر و در شب بیشتر می شود هر چند آنها برای خوردن شیر از خواب بر می خیزند اما با تنظیم خواب کودک یک ماهه تا سه ماهه می توانید خواب آنها را در شب بیشتر نمایید.

چگونه می شود برای نوزاد یک ماهه عادت های خوابی ایجاد کرد؟

نوزادان در شش هفته اول تولد خود نمی توانند دو ساعت مداوم بیدار بمانند. پس اگر او را دو ساعت و یا بیشتر از آن بیدار نگه دارید موقع خواباندنش به دردسر می افتید و نشانه های خستگی مانند مالیدن چشم، کشیدن گوش و یا بهانه گیری های نوزاد شروع می شود. قبل از اینکه این علایم شدت پیدا کند نوزاد را به حالت درازکش در بیاورید. شما رفته رفته با عادت های خواب نوزاد یک ماهه خود آشنایی پیدا می کنید. توجه داشته باشید که نوزاد بعد از دو ماهگی قادر به یادگیری عادت های خواب می باشد و شما به هر شکلی که او را عادت دهید در یک سال آینده نیز به همان شیوه می خوابد.

خواب نوزاد یک ماهه چه قدر است؟
شما باید تا دو هفتگی نوزاد تفاوت های بین شب و روز را به او آموزش دهید تا در هنگام شب و موقع خواب شما تازه بیدار نشود و بازی کردنش بگیرد. در طول روز زمانی که نوزاد هوشیار است با او صحبت کنید، او را به بازی بگیرید، اجازه دهید صدای تلفن و تلویزیون در خانه شنیده شود و خانه را پر نور نگه دارید تا در شب هنگام با تغییر این موقعیت به او بفهمانید که وقت خواب است. تغییر موقعیت یعنی اینکه هنگامی که نوزاد یک ماهه در شب بیدار می شود با او بازی نکنید و کم حرف بزنید، سر و صدا را قطع و یا کم کنید و خانه را نیمه تاریک نمایید تا او متوجه شود که شب موقع خوابیدن است.

تنظیم خواب نوزاد یک ماهه
برای تنظیم خواب نوزاد یک ماهه تا سه ماهه خود باید عادت های مناسب خوابیدن را از همین حالا شروع کنید و هنگامی که کودک خواب آلود است او را به حالت درازکش در بیاورید، نوازشش کنید، برایش لالایی بخوانید و ببوسیدش و بگذارید تا خودش گاهی به خواب برود زیرا اگر شما برای خواباندن او را تکان تکان بدهید او به همین شیوه عادت می کند و ماه ها برای خواباندن نوزاد خود باید همین روش را در پیش بگیرید.

چگونه برای نوزادان عادت های خوابی ایجاد کنیم؟

نوزادان در ابتدا با تکان دادن زودتر به خواب می روند زیرا هنگامی که در رحم مادر قرار دارند در موقع بیداری و فعالیت مادر به خاطر حرکت گهواره ای به خواب می روند و تکان دادن با القا کردن همان حس سبب می شود تا نوزاد زودتر بخوابد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییرات الگوی خواب نوزادان از یک تا ۱۲ ماهگی

نوزادان در ماه اول زندگی خود، حدود ۱۷ ساعت در یک شبانه روز می خوابند، خواب نوزاد هیچ الگویی ندارد و وی در هر خوابیدن می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت را به طور پیوسته بخوابد، یکی از دلایل بیدار شدن نوزاد  زود به زود، نیاز وی به شیر خوردن می باشد.

یک ماهگی : در یک ماهگی نوزاد، همانطور که گفتیم وی معمولا ۱۷ ساعت می خوابد، در این سن نوزاد معمولا فرق شب و روز را نمی فهمد، اگرچه بیشتر خواب نوزاد در یک ماهگی در طول ساعات شب است اما وی در طول روز نیز هنوز خواب زیادی دارد.

خواب نوزادان یک ماهه

دو ماهگی نوزاد : میانگین خواب وی ۱۶ تا ۱۷ ساعت می باشد، البته کمی هوشیار تر و اجتماعی تر شده است و در طول روز، ۳ یا ۴ نوبت و یا حتی بیشتر چرت می زند.

سه ماهگی :حدود ۱۶ ساعت می خوابد، برخی از نوزادان سه ماهه می توانند حدود ۶ تا ۸ ساعت به شکل متوالی در شب بخوابند اما اغلب آنها در طول روز ۳ نوبت چرت می زنند.

شش ماهگی : نوزاد در این سن معمولا ۱۵ ساعت خواب دارد که در اغلب موارد ۱۰ ساعت آن در شب می باشد، حال تعداد چرت ها به یک چرت در صبح و یک چرت در بعد از ظهر کاهش می یابد، البته هنوز هم ممکن است در این سن ۳ تا ۴ نوبت در طول روز چرت بزنند.

۹ ماهگی : خواب این نوزادان، حدوداً ۱۴ تا ۱۵ ساعت می باشد که یازده ساعت آن در طول شب است، معمولا ۷۰ یا ۸۰ درصد نوزادان این نوزادان در طول شب می خوابند، یعنی اینکه نوزاد در طول شب حدود ۸ تا ۱۲ ساعت را بدون نیاز به شیر خوردن بخوابد.

خواب نوزاد در یک ماهگی

وی احتمالا در طول روز دو نوبت چرت کافی در صبح و بعد از ظهر دارد، البته ممکن است به دلیل اضطراب جدایی در ماندن در اتاق خواب و به خواب رفتن مشکل داشته باشد.

۱۲ ماهگی : خواب کودک در یک سالگی معمولا ۱۴ ساعت می باشد که ۱۱ ساعت آن در شب بوده و در طول روز نیز دو نوبت چرت دارد که زمان این چرت ها ممکن است کوتاه تر شده باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *