دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره واکسن زگیل تناسلی بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل برای جلوگیری از HPV نوع ۱۶ و ۱۸ که شایع ترین دلیل ایجاد سرطان دهانه رحم و نوع ۶ و ۱۱ که شایع ترین علت ایجاد زگیل تناسلی است، استفاده می شود.

واکسن زگیل تناسلی امکان مقاومت در برابر انواع شایع زگیل تناسلی که منجر به کانسر سرویکس می شود را به طور متقاطع ایجاد می نماید. بهترین زمان تزریق  این آمپول قبل از برقراری اولین رابطه می باشد. این موضوع به این منظور است که اولین تزریق باید زمانی انجام شود که بدن با HPV مواجه نشده باشد. باید به این نکته توجه شود که  آمپول زگیل تناسلی نمی تواند عفونت و یا بیماری ایجاد شده را درمان کند. این امپول به هیچ وجه نمی تواند جایگزین روش های غربالگری گردد و در کشورهایی که از این آمپول استفاده می شود باید برنامه های غربالگری را تقویت کنند و توسعه دهند.

آنچه که باید از واکسن زگیل تناسلی بدانید:

واکسن گارداسیل یا اچ پی وی در زنان:

تجویز و تزریق هر دو نوع واکسن گارداسیل و سرواریکس برای دختران و زنان نه تا بیست و شش ساله تجویز و تزریق می گردد. مرکز کنترل بیماری های آمریکا استفاده از این واکسن را برای تمامی دختران یازده تا دوزاده ساله و همین طور دختران و زنان سیزده تا بیست و پنج ساله ای که تا کنون این واکسن را کلا دریافت نکرده اند و یا به طور ناقص دریافت کرده اند هم تجویز می کند.

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل (اچ پی وی) در آقایان:

این واکسن تنها واکسن چهار ویروسی است که مجوز استفاده در مردان را دارد. از این واکسن در تمامی پسران نه تا یازده ساله و همین طور پسران بالغ سیزده تا بیست و یک ساله که در گذشته واکسن دریافت نکرده اند و یا به طور ناقص برایشان تزریق شده است توصیه می شود. تزریق این واکسن در مردان هم جنس باز و یا مردانی که به ویروس ایدز نیز مبتلا هستند تا قبل از بیست و شش سالگی باید انجام شود.

موارد منع مصرف واکسن زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل در حاملگی:

تزریق این واکسن در زنان باردار نباید انجام شود اما برای زنانی که بچه شیر می دهند مشکلی ندارد.

  •  آرون گروپس

واکسن زگیل تناسلی در مردان و زنان

عارضه های حانبی واکسن گارداسیل:

از عوارض جانبی تزریق این واکسن می توان به سردرد، تب، تهوع، سرگیجه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش و غش یا از حال رفتن در پانزده دقیقه اول تزریق واکسن اشاره کرد.

موارد منع مصرف واکسن گارداسیل :

تزریق این واکسن در اشخاصی که به مخمر آلرژی دارند، بانوان باردار، کودکان زیر نه سال و اشخاصی که ضعف سیستم ایمنی  دارند ممنوع می باشد.

واکسن گارداسیل و بارداری

قیمت واکسن گارداسیل:

فیمت هر عدد واکسن گارداسیل  ۲۹۰۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت واکسن گارداسیل در هلال احمر:

قیمت هر عدد واکسن در داروخانه های هلال احمر ۲۶۵۰۰۰ تومان می باشد.

قیمت واکسن زگیل تناسلی

نحوه تزریق واکسن اچ پی وی

این نوع واکسن در سه دوز ۰.۵ میلی لیتری و در طی مدت ۶ ماه در عضله فرد تزریق می شود. حال تزریق دوم ان یک ماه بعد ا زتزریق اول بوده و تزریق سوم نیز شش ماه بعد از تزریق اولی انجام خواهد گرفت، بعد از گذشت سه ماه از زدن دوز اول واکسن، اثرات واکشن قابل مشاهده است.

در چند سال اخیر، توصیه شده است؛ برای افراد قبل از سنین ۱۵ سالگی که دوز اول واکسن را تزریق کرده اند، دو دوز کافی می باشد و در این روش، شش تا دوازده ماه بعد از دوز اول (۰، ۶) تزریق می شود.

واکسن گارداسیل

تزریق این واکسن چه کار هایی را انجام نمی دهد ؟

لازم است بدانید که واکسن زگیل تناسلی نمی تواند از همه سرطان های دهانه رحم پیشگیری کند و نیز جایگزین آزمایش پاپ اسمیر از نظر سرطان دهانه رحم نمی شود، ضمن اینکه استفاده از آن برای درمان انواع سرطان های مقعد و رحم کاربردی ندارد.

راه های تشخیص بیماری زگیل تناسلی

اولین راه تشخیص این بیماری، مراجعه به پزشک می باشد، در این صورت پزشک معالج شما می تواند با یک بررسی ساده و روتین و چک کردن قسمت های داخلی و خارجی دستگاه تناسلی با استفاده از دستگاه های مخصوص به تشخیص این بیماری بپردازد.

یکی از روشهای دیگر تشخیص بیماری زگیل تناسلی؛ انجام آزمایش پاپ اسمیر و نیز گرفتن آزمایش خون می باشد.

واکسن اچ پی وی

نکته : شخص بیمار با انجام پتست پاپ اسمیر می تواند از وجود بسیاری از عفونت ها و نیز سرطان های ناحیه تناسلی که بدان مبتلا شده است، آگاهی پیدا کند، حال اگر فردی آزمایش پاپ اسمیر وی مشکوک بوده و یا مثبت شده باشد، برای تکمیل آزمایشات لازم است که برخی از آزمایش های مکمل مثل لیکوئید بیس را انجام دهد و ممکن است نیاز به آزمایش کولپوسکوپی باشد.

توجه به این نکته ضروری است که اگر به هر دلیل به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، تزریق این واکسن برای شما بی تاثیر است و باید از درمان خانگی زگیل تناسلی بهره ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *