دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان سریع سرفه از این روش ها استفاده کنید

  • مهلا بستگان
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

سرفه ها در دو نوع خشک و خلط دار تقسیم بندی می شوند. سرفه های خلط دار چون به دفع مخاط از بدن کمک می کند نیازی به جلوگیری ندارد اما برای درمان سریع سرفه های خشک باید اقداماتی را انجام داد.

سرفه های خشکی که بعد از سرماخوردگی باقی می ماند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی سرفه های خشک به علت تنفس در محیط گرم ایجاد می شود. علت بروز برخی سرفه های خشک به خاطر وجود مواد حساسیت زا در محیط می باشد. دود سیگار، آسم، حساسیت فصلی، سیاه سرفه، آنفولانزا و حتی گاهی مصرف برخی داروهای قلب و فشار خون نیز باعث بروز سرفه می شوند. برای درمان سریع سرفه به جای استفاده از داروهای شیمیایی می توان از مواد طبیعی که بدون عارضه هستند کمک گرفت.

آشنایی با روش های درمان سریع سرفه:

سرفه کردن پیوسته، مشکلی کلافه کننده است و ممکن است برای هر کسی پیش آید، در این حالت، در اغلب موارد ریه های فرد به میکروب  و آلودگی حساس شده و به دلیل کوچکترین تحریکی شخص دچار سرفه خواهد شد، برخی از دلایل سرفه کردن می تواند ناشی از مشکلات آسم، ترشحات سینوسی، بیماری رفلاکس معده، عفونت، برونشیت مزمن، فیبروم و سرطان ریه اشاره کرد. برای درمان طبیعی سرفه خشک می توانیم از موارد زیر استفاده کنیم:

راه های درمان سریع سرفه

  • عسل: دو تا سه مرتبه در روز برای تسکین و بهبود سرفه هایتان یک قاشق سوپ خوری عسل بخورید. اگر سرفه در خواب باعث آزار و اذیت شما می شود و خوابتان را برهم می زند، قبل از خواب یک قاشق عسل میل نمایید. مصرف عسل را برای کودکان بالای دو سال از یک قاشق سوپ خوری به یک قاشق مرباخوری تغییر دهید.
  • چای ریشه شیرین بیان: برای تهیه چای ریشه شیرین بیان، ۲۲۵ میلی لیتر آب را به جوش بیاورید و بعد ریشه شیرین بیان را درون آن بریزید و اجازه دهید ده تا پانزده دقیقه بماند و بعد تمام محتویات فنجان را میل کنید. این چای را دو بار در روز می توانید بنوشید.

راه های طبیعی و خانگی درمان سریع سرفه

  • غرغره آب نمک: در ۲۲۵ میلی لیتر آب یک قاشق مرباخوری نمک برزید و با آن گلویتان را غرغره کنید تا آب نمک تهیه شده تمام شود و بعد گلویتان را با آب شستشو دهید.
  • بخور: درون یک کاسه آب بریزید و به جوش بیاورد و اندکی زمان به آن بدهید و سپس دو قطره روغن درخت چای، دو قطره روغن اکالیپتوس درون آب بریزید و یک حوله روی سر خود بیندازید و در مسیر خروج بخار آب نفس بکشید و تا جایی که اذیت نمی شوید صورتتان را به کاسه آب نزدیک کنید و بخور بگیرید. این کار را دو تا سه بار در روز به مدت پنج تا ده دقیقه تکرار کنید.

با این روش ها به درمان سریع سرفه در منزل بپردازید

  • چای آویشن: آویشن را بکوبید و درون یک فنجان بریزید و روی آن هم آب بریزید بعد از گذاشتن درپوش، بگذارید ده تا پانزده دقیقه بماند و بعد آن را بنوشید. شما می توانید جهت درمان سریع سرفه هایتان روزانه دو تا سه بار از این چای بخورید. نوشیدن این چای قبل از خواب سبب درمان سرفه شبانه می شود و به راحت تر خوابیدن شما کمک می کند. اگر می خواهید چای آویشن شما طعم بهتری بگیرد می توانید کمی عسل و یا لیمو ترش به آن اضافه کنید.
  • چای فلفل و عسل: در ۲۲۵ میلی لیتر آب، یک قاشق مرباخوری فلفل سیاه و یک قاشق سوپ خوری عسل بریزید و خوب مخلوط کنید. ده دقیقه زمان بدهید و بعد چای تان را بنوشید. نوشیدن این چای یک الی دو بار در روز برای درمان سرفه های خشک بسیار مفید است.

روش های موثر درمان سریع سرفه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • شربت نعناع و زنجبیل: برای تهیه این شربت سه قاشق سوپ خوری زنجبیل خرد شده را با یک قاشق سوپ خوری نعناع خشک درون چهار لیوان آب بریزید و به جوش بیاورید. بگذارید ترکیب شما آنقدر بجوشد تا به نصف مقدار اولیه برسد. بعد از آنکه اندکی خنک شد، یک استکان عسل را به آن بیفزایید و کاملا درون ترکیب حل کنید و شربت را درون یک ظرف بریزید و داخل یخچال بگذارید. هر چند ساعت یک بار یک قاشق سوپ خوری از آن را میل کنید تا به درمان سریع سرفه شما کمک کند. این شربت را به مدت سه هفته می توانید درون یخچال نگهداری کنید.

درمانهای موثر دیگر سرفه و گلودرد

سیرخام : یکی از روشهای ساده دیگر برای رفع سرفه ناشی از سوزش گلو یا عفونت های تنفسی، مصرف چند حبه سیر می باشد.

سیر یک ماده خوراکی با ارزش است که به منظور بهبود بیماری های تنفسی همچون ذات الریه تا سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات موجود در سیر همچون گوگرد، آلین و مشتقات آن فعالیت ضد باکتریایی وسیعی در برابر باکتری های بیماری زا دارند.

بنابراین با گذاشتن یک حبه سیر در دهان و خرد کردن آن، می توان سرفه را کنترل کرد، همچنین استفاده از سیر له شده در غذا نیز موجب جلوگیری از ابتلا به عفونت های ثانویه که اغلب منشاء آن آلرژی های سرماخوردگی و تنفسی هستند، می شود.

نوشیدنی های داغ : مصرف شیر و دمنوش های گرم به تسکین گلودرد و سرفه کمک زیادی خواهد کرد، ضمن اینکه مصرف سوپ و آش های خانگی نیز برای این منظور مفید هستند.

تسکین سریع سرفه در منزل

بادام و آب پرتقال : در بین بسیاری از مردم به ویژه در آسیا استفاده از این نوشیدنی برای بهبود سرفه و تسکین گلودرد بسیار رایج است. برای تهیه آن در ابتدا بادام ها را پودر کنید و بعد آن را داخل یک لیوان آب پرتقال بریزید و بنوشید، البته آب پرتقال نباید خیلی ترش باشد.

آویشن و پونه : استفاده از این گیاهان دارویی از گذشته برای رفع عفونت ها و برخی از بیماری

ها کاربرد زیادی داشتند، حال دم کرده این دو گیاه با هم در بهبود گلودرد و سرفه بسیار موثر است.

تمام موارد ذکر شده در متن طبیعی و گیاهی بوده و عوارضی ندارد مگر آنکه شما به آن حساسیت داشته باشید که در مصرف آن باید با پزشک مشورت نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *