دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه نان لواش خانگی فوق العاده عالی با آموزش ساده

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این آموزش با طرز تهیه نان لواش در منزل به صورت مرحله به مرحله و با ساده ترین روش آشنا خواهید شد که امیدواریم از پخت این نان خوشمزه و سالم در منزل نهایت لذت را ببرید.

نان لواش از انواع نان های ترد است که به آن نان تنوری نیز گفته می شود. در طرز تهیه نان لواش از آرد و آب و نمک و روغن و بیکینگ پودر استفاده می شود و شما می توانید این نان سالم و خوشمزه را در منزل به راحتی بپزید.

نان بربری و نان لواش و نان سنگک از انواع نان های پراستفاده هستند و اگر شما در پخت نان مهارت دارید بهتر است این نوع نان ها را بپزید و در وعده صبحانه و نهار و یا شام از آن ها استفاده کنید.

دستور تهیه نان لواش

مواد لازم

  • آرد : ۲ پیمانه
  • نمک : نوک قاشق چایخوری
  • آب : ۳/۴ پیمانه
  • روغن : چهار قاشق غذاخوری
  • بیکنیگ پودر : ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان لواش

برای پخت نان لواش ابتدا همه مواد خشک را با یکدیگر ترکیب کنید و وسط مواد خشک را گود کنید سپس آب ولرم را به مواد خشک به صورت آرام آرام اضافه کنید و همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر نان یکدستی بوجود آید توجه داشته باشید که خمیر نان لواش باید لطیف و نرم باشد اگر مقدار آرد زیاد باشد و مقدار آب نسبت به آرد کم باشد خمیر سفت می شود و نان های شما خشک می شود.
اگر خمیر نان چسبناک است آرد را به صورت آرام آرام به خمیر اضافه کنید تا چسبناکی خمیر از بین برود.

بعد از آماده کردن خمیر روی خمیر را با کمک پارچه ای نم دار به مدت ۳۰ دقیقه بپوشانید تا خمیر ورز آید و بعد از ۳۰ دقیقه از خمیر گلوله هایی به اندازه نارنگی بردارید و کنار بگذارید.

سطح کار را آرد پاشی کنید و با کمک وردنه گلوله های خمیر را باز کنید و خمیر نان لواش را کمک وردنه نازک کنید. در این مرحله از طرز تهیه نان لواش تابه تلفون و یا چدن را را روی حرارت گاز قرار دهید تا تابه داغ شود سپس خمیر را درون تابه بدون استفاده از روغن و روی حرارت متوسط شعه گاز بپزید اگر خمیر در هنگام پخت حباب های ریز و درشت نزد خمیر نان سفت است و بهتر است دیگر پخت نان را ادامه ندهید.

در مرحله آخر دستور تهیه نان لواش بعد از اینکه یک طرف خمیر قهوه ای شد و خال های قهوه ای رنگ به خودش گرفت طرف دیگر خمیر نان را برگردانید تا به خوبی پخته شود سپس نان های پخته شده را در مکانی مناسب قرار دهید تا خنک شوند و نان ها را بعد از خنک شدن بلافاصله درون جا نونی قرار دهید تا خشک نشوند.

  •  آرون گروپس

مراحل پخت نان لواش

اگر بعد از پخت، نان ها خشک بودند آن ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون جانونی قرار دهید تا به خوبی نرم شوند می توانید نان ها را همچنین درون پارچه و یا پلاستیک به مدت چند روز نگهداری کنید.

طرز تهیه نان لواش در خانه

دستور تهیه نان لواش با شیر

نان لواش جزو نان های محبوب و پرطرفدار در بین ایرانیان می باشد، از این رو می توانید با تهیه این نان به شکل خانگی لذت خوردن آن را چند برابر کنید، در ادامه طرز پخت نان لواش با شیر را در اختیارتان قرار می دهیم که امیدواریم مورد توجهتان واقع شود.

مواد لازم

  • آرد نانوایی/۸۰۰ گرم
  • شکر/ یک قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر/ یک قاشق چای خوری
  • پودر خمیر فوری/ یک قاشق چای خوری
  • نمک/ یک قاشق سوپ خوری
  • شیر ولرم/ ۲ پیمانه
  • روغن مایع/ یک پیمانه
  • آب ولرم/ یک پیمانه

نحوه تهیه نان لواش

روش تهیه نان لواش با شیر

در ابتدا خمیر مایه را به همراه نصف پیمانه آب ولرم و شکر در داخل ظرفی با هم ترکیب کنید و بعد درب آن را بگذارید و حدودا ۱۰ دقیقه در جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل آید. (روی آن حباب ایجاد شود)

سپس در داخل ظرفی گود و بزرگ، شیر، روغن مایع، باقی آب ولرم، نصف آرد و بکینگ پودر بریزید و بعد از افزودن خمیر مایع عمل آمده به آن، همه مواد را با هم مخلوط کنید تا به حالت خمیر درآید.

خمیر را خوب ورز دهید و سپس باقی آرد را کم کم اضافه کنید تا زمانی که خمیر جمع شود و حالت چسبندگی آن از بین برود، در برخی مواقع ممکن است با افزودن کل آرد، خمیر خشک شود، بنابراین برای تهیه خمیر لازم است دقت کافی را داشته باشید.

بعد از آماده شدن خمیر آن را به ظرف مناسبی انتقال دهید، زیرا حجم خمیر بعد از استراحت دو برابر خواهد شد، سپس درب ظرف را با سلفون بپوشانید و روی آن را نیز یک حوله یا پارچه قرار دهید و در جای گرم بگذارید تا خمیر شما آماده شود.

بعد از حدود یک ساعت و پانزده دقیقه روی خمیر را باز کنید و با انگشت آن را تست کنید، در صورتی که با انگشت فرورفتگی یا سوراخی در خمیر ایجاد نمایید، اگر بعد از خارج کردن انگشت، جای فرورفتگی بلافاصله پُر نشود، یعنی خمیر آماده شده است.

اکنون خمیر را روی سطح کار ورز دهید تا هوای اضافی موجود درآن خارج شود، سپس خمیر را به چونه های صد گرمی تبدیل کنید و روی سطح صاف که از قبل آرد پاشی کرده اید با فاصله بچینید تا به هنگام استراحت خمیر ها به هم نچسبند.

بعد از اینکه همه خمیر را چونه گرفتید با دستمالی تمیز و سبک روی چانه ها را بپوشانید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر های نان استراحت کنند.

برای پختن نان ها نیز، تابه ای را روی حرارت بگذارید تا خوب داغ شود و بعد خمیر را با وردنه باز کنید و با چنگال طرح بزنید و سپس خمیر را داخل تابه بگذارید تا حباب بزند، اکنون فوراً آن را برگردانید تا سمت دیگر نیز بپزد و رنگ بگیرد.

دستور تهیه نان لواش

نکته : نباید به هیچ وجه نان ها را با شعله کم بپزید، زیرا در این صورت پخت نان زمانبر خواهد بود و نیز نان ها خشک می شوند، همچنین بعد از پختن نان ها باید فوراً در داخل پارچه ای تمیز بپیچید تا نان ها نرم بمانند.

در این مطلب با طرز تهیه نان لواش آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نان سالم نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای پخت انواع نان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *