دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور به رشد اجتماعی کودکان کمک کنیم؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

در حالی که مغز کودک در حال رشد اجتماعی است، شما باید بدانید که رفتار و اعمال شما چه تاثیری بر روی فرایند رشد او می گذارد. رشد اجتماعی کودکان از دو سالگی آغاز می شود.

در فرایند رشد اجتماعی کودکان؛ عکس العمل ها و واکنش ها و فعالیت های شما در روند سرعت این رشد بسیار تاثیر گذار است. شما همانند آینه برای کودکانتان به حساب می آیید. برای آشنایی بیشتر با این مقوله در ادامه این بحث همراهمان باشید.

آنچه که باید از رشد اجتماعی کودکان بدانید:

رشد اجتماعی کودک از دو سالگی آغاز می شود که باید تحت نظارت و مراقبت قرار بگیرد. از مهمترین فرایندهای رشد اجتماعی واکنش در برابر تغییرات رفتاری کودک می باشد.

ابزارهای دخیل در روند رشد اجتماعی کودکان

یکی از واضح و روشن ترین مرحله رشد اجتماعی در کودکان، فرایند روانی است که کودک از دیگران دریافت می کند، این مهم تشخیص ارتباط بین کودک با والدین را مطرح می کند. روانشناسان در این زمینه فرایند دریافت رابطه  اجتماعی کودک را به چهار دسته طبقه بندی کرده اند که شامل: امنیت، اشتیاق، اجتناب و آشفتگی می باشد.  والدین بسته به اینکه چه واکنشی در مقابل رفتار کودکشان از خود نشان می دهند، کنترل زیادی می توانند بر روی رفتارهای کودک داشته باشند. به طور مثال توجه زیادی و نگرانی زیاد ممکن است کودک را مضطرب کند و زمانی که والدین بلافاصله در کنار او حاضر نمی شوند کودک دچار اضطراب می گردد.

نقش والدین در رشد اجتماعی کودکان چیست؟

برای کودکان کمتر دو سال، بازی کردن سریع ترین راه ممکن برای دستیابی به مهارت های اجتماعی می باشد. در یک سالگی، کودکان ظرفیت شناختی دارند که درگیر بازی های وانمودی می شوند، آنها با تقلید از بزرگسالان کارهایی را انجام می دهند که از بزرگسالان می بینند، مانند قرار دادن چیزها، درست کردن چیزها یا رفتن به خرید. با وانمود کردن، کودکان تمرین می کنند که، کارهای بزرگسالان را انجام دهند. اینگونه است که چرخه رشد بیولوژیکی و اجتماعی در کودکان به وجود می آید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روند سرعت رشد اجتماعی در کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

گرچه در ابتدا کودک شما توانایی زبانی را دارا نیست اما روند رشد سریعی را پشت سر می گذارد. به خاطر رشد سریع مغز در کودکان، توانایی های زبانی کودک به سرعت گسترش یافته و می تواند از صداهای آوایی که از مادر خود می شنود، قواعد گرامی پایه را ذخیره سازی کند. اگر کودک بیشتر در معرض تنوع ساختار زبانی مانند صداها و کلمات قرار بگیرد با سرعت بیشتری در این ابزار اجتماعی مهارت پیدا می کند.

فرآیند رشد اجتماعی کودکان

قسمت اعظمی از توانایی هایی که ما دریافت می کنیم با توجه به توانایی های الگوی مغز می باشد. الگوهای به رسمیت شناخته، یا توانایی اثر مناسب با توجه به تقسیم بندی ها، در حدود یک سالگی کودک شروع می شود. در این هنگام، کودکان می توانند موضوعات یکسان را با یکدیگر تطابق دهند. رفته رفته کودک می تواند گروه بندی و تقسیم بندی موضوعات یکسان را یاد بگیرد، به عنوان مثال تقسیم بندی هایی مانند حیوانات و رنگ ها. همانطور که پایه اجتماع بر گروه بندی قرار دارد و مکالمات متفاوت در رابطه با گروه های متفاوت تشخیص داده می شود، این مهارت برای رشد اجتماعی کودکان حیاتی است. یکی از اولین مثال هایی که در این رابطه می توان عنوان نمود این است که کودک می تواند کودکان را از بزرگسالان تمیز دهد.

آشنایی با مقوله رشد اجتماعی کودکان

در روند رشد اجتماعی کودک ابزارهای متفاوت و مختلفی دخیل هستند اما بیشترین تاثیر در این قضیه از رفتار و واکنش های شما به عنوان والدین شکل می گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *