دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درک بهتر میزان اهمیت نماز در اسلام و درک آفرینش

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

نماز در دین اسلام دارای جایگاه ویژه و به خصوصی است که انسان را برای رسیدن به سیر کمال و خودشناسی حقیقی یاری می کند، در اسلام انسان هایی که نماز به پا می دارند دارای مرتبه و جایگاه والایی نزد خدا می باشند و این امر اهمیت نماز و جایگاه واقعی آن را در اسلام نشان می دهد.

در دین اسلام نماز خواندن دارای مراتبی است که هر یک از این مراتب به نوعی در انسان تأثیرات مثبت می گذارد شاید بیشتر افراد بر این تصور باشند که نماز خواندن باید به شیوه صحیح و اصولی آن انجام شود و اگر این اصول رعایت نشود خواندن نماز فایده ای ندارد. در صورتی که این تصور نادرست است و حتی نماز خواندن ظاهری می تواند دارای مراتبی از رشد و کمال در انسان باشد. افرادی که نماز می خوانند در مراحل اول درک دقیق و شناختی کامل از نماز خواندن ندارند اما به مراتب و با گذشت زمان این تأثیرات بیشتر در بطن انسان نمایان می شود تا جایی که بیشتر به ارزش نماز خواندن و درک کمال انسانی پی خواهند برد.

تأثیرات نماز در زندگی انسان چیست؟

اهمیت نماز در اسلام و درک انسان از آفرینش:

نماز در دین اسلام به شکل گیری شخصیتی کمال گرا در انسان کمک می کند و به همین خاطر دارای جایگاه ویژه ای است ارزش نماز به قدری است که از سایر اعمال درجه و مرتبه بالاتری دارد و همانطور که خداوند در دین اسلام وعده داده است در روز قیامت نماز از اعمال مهمی است که به آن اهمیت داده می شود. انسان هایی که به درک معنای واقعی نماز پی برده اند به سختی می توانند خواندن نماز را ترک کنند و از نماز به عنوان پله ای برای رسیدن به کمال و درک بیشتر هستی استفاده می کنند.

اهمیت نماز در اسلام

تأثیراتی که نماز بر روحیه انسان می گذارد آنقدر وسیع و با اهمیت است که به تدریج شخصیتی کمال گرا در او ایجاد می کند و در جهان هستی و پیرامون خود به دنبال دلایل خلقت می باشد اینگونه افراد  با نماز خواندن نگاهی متفاوت و الهی نسبت به جهان پیرامون دارند و در واقع در هر چیزی و هر امری خدا را می بینند. افرادی که در زندگی خود توانسته اند با نماز ارتباط برقرار کنند و به درک درستی از برسند به ندرت از مسیر الهی دور خواهند شد زیرا این درک آنقدر برای آنان شیرین و پر مفهوم است که به راحتی حاضر به از دست دادن آن نمی باشند.

آثار مثبت نماز خواندن

همچنین از آثار دیگر نماز می توان به تأثیرات سازنده ای که در زندگی شخصی شما می گذارد اشاره کرد نماز خواندن نه تنها شما را به خدا نزدیک تر می کند و همدلی با او را در زندگی شما پر رنگ تر می کند، در زندگی شخصی و دنیایی شما را فردی با اراده و درست کار بار می آورد کسانی که به ارزش نماز پی می برند در هر کار خیری ثابت قدم اند و از مسیر نماز خواندن به مراتب بالای کمال دنیایی و معنوی دست می یابد خداوند نیز همانطور که به نماز گزاران وعده داده است و فرموده است: هرکس یک قدم به سمت من بیاید من صد قدم به سمت او می آیم. کسانی که نماز می خوانند و برای برقراری ارتباط با خدا تلاش می کنند خداوند نیز برای حفظ این رابطه به آنان کمک خواهد کرد. از این رو والدین و مربیان به آموزش نماز به کودکان می پردازند و سعی می کنند با آموزش دادن نحوه صحیح نماز به بچه ها آنها را با این موهبت الهی آشنا سازند.

  •  آرون گروپس

فواید مثبت نماز خواندن

اگر همه انسان ها به ارزش نماز خواندن پی ببرند دیگر کمتر در دنیای امروزه شاهد ظلم و بی عدالتی خواهیم بود در دنیایی که انسان های آن نماز را می شناسند و درک می کنند کمتر به یکدیگر ستم می کنند زیرا به درک وجود خداوند وعده های حقانی او پی برده اند و ترس از خشم و غضب خداوند آنان را از ظلم و تاریکی می رهاند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *