دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه صحیح آموزش ساعت به کودکان چگونه است؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

کودکان در سنین ۵-۶ سال آمادگی لازم برای یادگیری و آموزش کار کردن با ساعت را دارند این به تمرین و تکرار کودک و صبر والدین در آموزش بستگی دارد یکی از تکنیک های آموزش ساعت به کودکان آموزش دادن از طریق بازی و سرگرمی است که برای کودکان یادگیری را آسان تر خواهد کرد.

یکی از مراحل ابتدایی آموزش ساعت به کودکان، یادگیری و شمارش اعداد تا ۶۰ می باشد آموزش شمارش اعداد می تواند به روش های مختلفی انجام شود شما می توانید برای این کار از کارت های آموزشی و بازی های فکری در این زمینه استفاده کنید. قبل از شروع آموزش ها باید کودک به طور کلی مفهوم زمان را درک کند این کار به روند آموزش کمک بیشتری می کند.

یادگیری ساعت در قالب قصه گویی

آموزش ساعت به کودکان:

درک مفهوم کلی زمان به وسیله کودک در حقیقت به این معنا می باشد که کودک بتواند مفاهیم زمانی صبح، شب و عصر را در ذهن خود تفکیک کند برای آموزش مفهوم کلی زمان به کودک در هر یک از زمان ها کارهایی که کودک به انجام آنها دست می زند برای او مثال بزنید تا به خوبی مفهوم زمان را درک کند به عنوان مثال می توانید برای او کارهایی نظیر مسواک زدن، شام خوردن و خوابیدن در شب و همچنین انجام دادن تکالیف، رفتن به میهمانی در عصر را برای او مثل بزنید.

آموزش ساعت برای کودکان پیش دبستانی

آموزش ساعت با ساختن کاردستی:

برای ساختن کاردستی ساعت می توانید از دو بشقاب کاغذی یا یکبار مصرف استفاده کنید بر روی یکی از بشقاب ها اعداد شمارشی ساعت از ۱-۱۲ را مشخص کنید و بر روی بشقاب زیری اعداد مربوط به شمارش دقیقه از ۵ ۶۰ را شماره گذاری کنید بر روی بشقاب بالایی برش هایی ایجاد کنید تا اعداد شمارش دقایق مشخص شوند و در نهایت با درست کردن عقربه ها کار به اتمام می رسد.

برای آموزش ساعت به کودکان از طریق کاردستی در مرحله اول کودک را با عقربه ها و تفاوت آنها آشنا کنید به کودک نشان دهید که کدام عقربه بزرگتر و کدامیک کوچکتر است سپس کار هریک از عقربه ها را برای او بیان کنید عقربه کوچک، عقربه مربوط به ساعت شمار و عقربه بزرگ مروبوط به دقیقه شمار می باشد.

آموزش ساعت به کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای آسان تر شدن آموزش ساعت به کودکان، ابتدا از آموزش عقربه کوچک ساعت شروع کنید عقربه بزرگ را به شکل ثابت بر روی عدد ۱۲ قرار داده و فقط عقربه کوچک را برای تغییر ساعت بچرخانید این کار به آموزش ساعت به بچه ها کمک می کند. برای تکرار و تمرین در این زمینه می توانید این آموزش را دنیای واقعی کودک پیاده کنید به عنوان مثال: زمان هایی که مشغول انجام کاری است از او بخواهید که ساعت را برای شما بخواند.

برای آموزش دادن دقیقه به کودک لبه های برش خورده بشقاب را تا زده و از بشقابی که برای دقیقه شمار درست کرده بودید استفاده کنید با این روش آموزش کودک به خوبی متوجه می شود که دقیقه ۵ همان عدد یک می باشد و به ترتیب این موضوع برای سایر اعداد صدق می کند. سپس عقربه کوچک را بر روی عدد یک به شکل ثابت قرار داده و تغییر دادن عقربه بزرگ دقیقه شمار شمار دقیقه را به کودک آموزش دهید.

یادگیری ساعت در قالب بازی

برای آموزش ساعت به کودکان کتاب قصه های آموزشی مختلفی در این زمینه موجود می باشند که می تواند در این زمینه به شما کمک کند. آموزش در هر زمینه در قالب بازی و قصه گویی بهترین و تأثیرگذارترین نوع آموزش می باشد اینگونه آموزش ها تأثیرات عمیق تری در کودک خواهد داشت و یادگیری آن نیز آسان تر می باشد.

با توجه به پیشرفت فناوری در دنیای امروزه برای برقراری ارتباط بهتر کودک با آموزش ساعت می توانید از بازی های رایانه ای و بازی های همراه در این زمینه استفاده کنید. این بازی به طور رایگان و با ایده های متفاوتی می باشند که به راحتی قابل دسترس می باشد و برای آموزش در زمینه یادگیری ساعت برنامه ریزی شده اند.

توضیح مفاهیم دوگانه اعداد در ساعت برای کودک

از جمله سخت ترین بخش های آموزش ساعت به کودک، همین مفاهیم می باشد؛ در ابتدا برای کودک دشوار است که بداند مثلا عدد یک معنی ۵ هم می دهد ( مثلا ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه که عقربه دقیقه بر روی عدد یک قرار می گیرد)، حال برای درک بهتر این موضوع توسط کودک، لازم است بدانید که هر دو عدد کاربرد دارند و برای این منظور می توانید از مثال های ساده استفاده کنید.

یاد دادن ساعت به کودکان

رقم زمانی معادل هر عدد بر روی ساعت را در دفعات زیاد با کودک تمرین کنید، ضمن اینکه عقربه ها را نیز به کودک بشناسانید و مفهوم ساعت، دقیقه و ثانیه شمار را به وی معرفی نماید.

تمرین و آزمون زیاد

به منظور یاد دادن ساعت به کودک تان، تمرین زیاد از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است در انجام این کار با حوصله رفتار کنید، در صورتی که کودک در یادگیری کمی کند عمل کند، از عصبانی شدن پرهیز کنید، زیرا شاید روش آموزش شما خوب و مناسب نمی باشد.

بنابراین با حوصله فراوان، خواندن ساعت، دقیقه و ثانیه را بار ها بر روی ساعت کاردستی تکرار نمایید و برای اینکه کودک بهتر مفهوم دقیقه و ثانیه را درک کند بر روی کاردستی ساعت می توانید با استفاده از یک ماژیک، فاصله بین اعداد را تقسیم بندی کنید.

آموزش ساعت به کودک

یادگیری ساعت همراه با بازی موجب خواهد شد تا خاطره جذاب و خوبی از ساعت در ذهن کودکان ایجاد شده و تا سالهای بعد یا حتی تا آخر عمر این خاطر در ذهنش باقی بماند.

بعد از اتمام آموزش ساعت به کودک، برای اینکه از درک این مفاهیم توسط کودک مطمئن شوید، می توانید اطلاعات وی را مورد سنجش قرار دهید. از طریق طراحی بازی های متنوع و جالب می توانید میزان یادگیری کودکتان را بسنجید و در حین پرسیدن سوالهای مربوط به ساعت، می توانید به ایراد کارتان نیز پی ببرید، بعد از تمرین های زیاد با ساعت کاردستی، به سراغ ساعت های واقعی رفته و به مرور کودک را با مدلهای  مختلف ساعت ها مثلا ساعت دیجیتالی و ساعت آفتابی نیز آشنا نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *