دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه انگیزه درس خواندن را افزایش دهیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

دانش آموزانی که در هنگام درس خواندن با مشکل روبه رو می شوند و نمی توانند در این زمینه به درستی عمل کنند باید از تکنیک های یادگیری و درس خواندن بیشتر آگاه باشند این آگاهی ها به تقویت تمرکز و افزایش انگیزه درس خواندن کمک می کنند.

بیشتر دانش آموزان از وجود مشکلاتی در هنگام درس خواندن، شکایت می کنند عدم تمرکز و پراکندگی ذهنی یکی از عواملی است که دانش آموزان با آن درگیرند به اعتقاد بسیاری از مشاوران آموزشی و تربیتی نداشتن انگیزه کافی برای درس خواندن، علت اصلی و زیر شاخه مشکلات آموزشی در دانش آموزان می باشد در این مقاله راه های افزایش انگیزه مطالعه درس را برای شما بیان خواهیم کرد.

چگونه در درس خواندن انگیزه ایجاد کنیم؟

راهکارهای مناسب افزایش انگیزه درس خواندن:

برای افزایش انگیزه درس خواندن، باید در ابتدا عوامل بیرونی و درونی که موجب کاهش تمرکز و انگیزه در شما می شوند را شناسایی کنید شما می توانید با تغییر دادن این شرایط انگیزه مطالعه درس را در خود بالا ببرید. به عنوان مثال: اگر در هنگام درس خواندن، دچار خواب آلودگی می شوید باید بدانید که فضای نامناسب و کسالت بار اتاق موجب این امر در شما می باشد.برای جلوگیری از بروز چنین مواردی شما می توانید از تکنیک های تأثیرگذاری که در ادامه بیان شده است استفاده کنید.

۱- محیطی آرام و مناسب درس خواندن انتخاب کنید:

مطالعه درس در محیط های آرام باعث افزایش تمرکز شما می شود می توانید از مکان هایی مانند: کتابخانه و یا یک اتاق مناسب برای درس خواندن استفاده کنید به طور کلی برای این کار محیط هایی را انتخاب کنید که دارای فضایی آرام و بی سروصدا باشد وجود عوامل مزاحم باعث کاهش تمرکز شما می گردد. در این محیط ها عواملی حواس شما را پرت می کند از محیط دور کنید.

بالا بردن انگیزه درس خواندن

۲- فراهم کردن وسایل برای درس خواندن:

برای ایجاد انگیزه درس خواندن می توانید از لوازم التحریری که دوست دارید و به شما برای مطالعه درس انرژی می دهند استفاده کنید آماده کردن لوازمی مانند: مدادها رنگی، خودکارهای مختلف، دفترچه یادداشت زیبا می تواند انگیزه شما را بیشتر کند و به درس خواند شما نظم و برنامه ریزی خاصی می دهد.

۳- مقداری خوراکی آماده کنید:

تغذیه یکی از عوامل مهمی است که در کارایی و سرعت یادگیری تأثیر می گذارد در حین درس خواند مقداری نوشیدنی و تنقلاتی که موجب تولید انرژی می شوند را مصرف کنید همچنین مصرف میوه در زمان درس خواندن بسیار توصیه می شود.

  •  آرون گروپس

۴- از بین بردن عواملی بیرونی عدم تمرکز:

عوامل محیطی که فکر می کنید تمرکز شما را از بین می برد و انگیزه مطالعه درس را در شما کاهش می دهد از خود دور کنید به عنوان مثال: عروسک ها یا وسایل تزیینی مختلفی که توجه شما را به خود جلب می کند در محیط قرار ندهید. هر قدر محیط برای مطالعه درس ساده تر و آرام تر باشد میزان تمرکز و بازدهی شما نیز افزایش می یابد.

چگونه با انگیزه درس بخوانیم؟

۵- تلفن همراه را از خود دور کنید:

هنگامی که مشغول درس خواندن هستید به کلی تلفن همراه را به فراموشی بسپارید برای این کار می توانید زمان های مناسبی را به حرف زدن و استفاده از تلفن همراه اختصاص دهید.

۶- از کامپیوتر استفاده نکنید:

استفاده کردن از کامپیوتر در هنگام درس خواندن موجب حواس پرتی شما خواهد شد اگر برای درس خواندن نیازی به کامپیوتر ندارید آن را خاموش کنید و به هیچ وجه از آن استفاده نکنید و تا حد امکان کامپیوتر خود را در محلی که در آن درس می خوانید قرار ندهید.

۷-تعیین برنامه ریزی درسی:

دانش آموزانی که دارای اهداف درسی از پیش تعیین شده می باشد نسبت به سایر دانش آموزان عملکرد بالاتری دارند برای داشتن یک برنامه ریزی درست اهداف تحصیلی خود را به صورت جزئی در نظر بگیرید این کار موجب افزایش دقت و تمرکز شما می شود و در درس خواندن دچار پراکندگی ذهنی نخواهید شد.

نکاتی درباره درس خواندن

۸- درس خواندن را پشت گوش نیندازید:

اگر هنگام درس خواندن افکار مزاحم به سراغ شما آمدند با خودتان بگویید بعداٌ درباره آن فکر خواهم کرد اگر این افکار شما را رها نکردند چند دقیقه ای را به فکر کردن و خیال پردازی اختصاص دهید زمانی که تصمیم به این کار می گیریند این افکار از شما دور می شوند. برای بالا بردن انگیزه درس خواندن به افکار مثبت و نگرش های خوب فکر کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *