دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش داستان نویسی برای کودکان و نکاتی که باید بدانید

  • نرگس کوهستانیان
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

در آموزش داستان نویسی برای کودکان رعایت نکات و اصولی مهم تلقی می شود. آنچه که مسلم است نگارش داستان های کودک از حساسیت بیشتری برخوردار است. اگر به این حساسیت ها توجه نشود این نوع ادبیات برای کودکان فاقد ارزش و فهم می شود و کودک از خواند داستان زده می شود و آن را کنار می گذارد. داستان ها باید در برگیرنده نکات مهمی باشند که بتوانند دانشی بر دانش کودک بیفزاید نحوه درست زندگی کردن را به زبانی ساده و شیرین به تصویر بکشانند تا هم از آن شیرینی لذت ببرد و هم امور و هدف داستان را به خوبی بفهمد و درک کند.

در این مقاله می خواهیم در باب اموزش داستان نویسی برای کودکان مطالب و عناوینی ارائه دهیم. نوشتن داستان برای کودکان در ظاهر، امری ساده می باشد اما برای نگارش آن باید به چندین نکته مهم و کاربردی توجه نمایید تا بتوانید بعد از کسب اطلاعات و مهارت های لازم بهترین داستان ها را بنویسید.

آموزش داستان نویسی برای کودکان

داستان نویسی و ادبیات کودک یکی از موارد مهمی است که باید به آن در جامعه اهمیت داد زیرا که کودکی پایه اخلاق و پیشرفت و موفقیت در بزرگسالی است. متاسفانه در ایران آنچنان که باید به این مبحث و موضوع پرداخته نمی شود و ادبیات داستانی کودکان نادیده گرفته می شود. این به منزله نابودی سرمایه ادبیات بویژه ادبیات کودک است. در ادامه به ارائه اموزش داستان نویسی برای کودکان می پردازیم و شما عزیزان را با سبک های نگارش داستان کودکانه آشنا می نماییم.

داستان نویسی با تصویر

برای داستان نویسی کودکان لازم است چند نکته را رعایت کرد:

انتخاب عنوان جذاب

انتخاب عنوان حائز اهمیت است. اگر عنوان جذابیت و گیرایی نداشته باشد کودک سراغ آن کتاب نمی رود.

پرورش قوه تخیلی کودک

آموزش داستان نویسی برای بچه ها را جدی بگیریم و به آن بال و پر بدهیم. می توان کلاس های پربار و ارزشمندی را برگزار کرد و شیوه داستان نویسی را به آنان آموزش داد. کودکان لازم است ابتدا استعداد آن ها مشخص شود و اگر استعداد داستان نویسی را داشتند به استعداد های آنان شاخ و برگ بدهیم تا از همان دوران پربار شوند. تقویت قوه تخیل بچه ها بسیار مهم است و منجر به اتفاقات خوبی می شود. بگذاریم بال تخیل خود را به پرواز درآورند. در اینجا می شود داستان های را ساخت و بافت که کلیشه ای نباشند و برای خوانندگان کودک و نیز حتی بزرگسالان جذاب باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ادبیات کودک

 

آشنایی با هدف و نکات موضوع

کودکان را باید با داستان و داستان نویسی و اهداف داستان نویسی آن هم به زبانی کودکانه و شیوا آشنا کرد. داستان های کودکان باید به زبان کودکان باشد تا به دل و فهم کودک بنشیند، همچنین داستان نوشته شده باید برای کودک مفید باشد، از این رو نگارش انواع داستان آموزنده برای کودکان بسیار مهم می باشد.

در داستان نویسی باید نکته ای، حرفی و نظر و عقیده ای باشد که به دانش خوانندگان بیفزاید گرنه ارزش آنچنانی نخواهد داشت.

استفاده از تصاویر و نقاشی در داستان

بهتر است در لابه لای داستان نویسی کودکان از تصاویر و نقاشی هم استفاده کرد با نقاشی کودک بیشتر و بهتر از خواندن داستان لذت می برد و برایش قابل فهم می شود.

داستان از زبان حیوانات مخصوصا حیوانات اهلی باشد

تاریخچه ادبیات کودک همیشه نشان داده است که از زبان حیوانات گفتگو کردن و داستان گفتن خیلی جذاب و اثر بخش است تا اینکه نقش ها در قالب انسان ها باشند. در آموزش داستان نویسی برای کودکان ما می توانیم از زبان حیوانات داستان ها را بگوییم مخصوصا اگر حیواناتی باشند که در محیط کودکان بیشتر آن ها را دیده اند و با آنان انس گرفته مثل مرغ و خروس یا سگ و خرگوش و گوسفند و موارد دیگر… در این صورت تاثیری بیشتری بر کودکان می گداریم.

آموزش داستان نویسی برای کودکان

حال که با نکات و قواعد مهم داستان نویسی برای کودکان آشنا شدید می توانید اقدام به نوشتن داستان های کوتاه نمایید و بعد از کسب مهارت های لازم بهترین و زیباترین داستان ها را برای کودکان بنویسید. شما دوستان گرامی می توانید با مراجعه به بخش داستان کودک به مطالعه داستان های مختلف پرداخته و از آنها به عنوان الگو برای داستان نویسی استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *