دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روحیات کودکان را با رنگ های به کار برده در نقاشی اش بشناسید!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

بسیاری از روان شناسان با تحلیل کردن نقاشی های کودکان می توانند حالات روحی و عاطفی کودک را بشناسند این کار با تحلیل رنگ ها و ظرافت های به کار رفته شده در نقاشی کودک صورت می گیرد روانشناسی رنگ در کودکان در سنین مختلف متفاوت می باشد.

یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن مشکلات عاطفی و رفتاری را در کودکان شناسایی و درمان کرد استفاده از روانشناسی رنگها در کودکان است در این روش نقاشی موضوعی کودک، توسط روان شناس مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نتیجه گیری ها در زمینه شناخت مشکل صورت می گیرد رنگها در تفسیر نقاشی کودکان بسیار مهم است و نشان دهنده سلامت روحی و عاطفی کودک می باشد.

معنای رنگ شاد در نقاشی کودک

روانشناسی رنگ در کودکان چگونه است؟

اگر توجه کرده باشید بیشتر کودکانی که در سنین پایین قرار دارند برای نقاشی کشیدن از مداد رنگی استفاده می کنند و به ندرت از مداد مشکی در نقاشی خود استفاده می کنند این کودکان برای کشیدن طرح اولیه نقاشی نیز از مدادهای رنگی استفاده می کنند روان شناسی رنگ در کودکان همه این عوامل را نشانه هایی برای تعبیر ویژگی عاطفی کودکان می داند.

کودکانی که در سنین پایین قرار دارند رنگ را به طرح نقاشی ترجیح می دهند و در سنین بالاتر که استفاده کردن از مداد مشکی بیشتر می شود به تدریج کودکان سعی می کنند طرح را به رنگ ترجیح دهند و کشیدن طرح اولیه برای آنان اهمیت بیشتری دارد در سنین پایین کودکان در استفاده از رنگ ها دچار غلبه عاطفی شده اند ولی در سنین بالاتر ای غلبه عاطفی جای خود را به غلبه منطقی می دهد.

علت استفاده کودک از رنگ تیره در نقاشی

استفاده کردن از رنگها اگر تا قبل از سن ۷ سالگی باشد این موضوع امری طبیعی است اما اگر این موضوع تا بعد از ۷ سالگی ادامه پیدا کند کودک دچار کمبود عاطفی و مشکلات هیجانی می باشد. به طور کلی در رابطه با روانشناسی رنگها در کودکان می توان این موضوع را بیان کرد که  کودکانی که از رنگهای روشن و شادتر برای نقاشی استفاده می کنند دارای روحیه ای شادتر و امنیت روانی می باشند و کودکانی که از رنگهای تیره در نقاشی خود استفاده می کنند دچار آشفتگی های روحی می باشند.

  •  آرون گروپس

کودکانی که در نقاشی های خود از رنگ استفاده نمی کنند و یا اینکه از رنگ مشکی استفاده می کنند دچار کمبودهای عاطفی و کمبود محبت می باشند این کودکان عموماٌ به سمت هنجارهای ضد اجتماعی می روند همچنین تعداد رنگ ها در تحلیل نقاشی دارای اهمیت می باشد کودکانی که در نقاشی خود از دو رنگ کمتر استفاده کنند کوکانی منزوی می باشند بنابراین برای رفع این مشکل باید تحت نظر مشاور کودک قرار بگیرند.

معنای رنگ در نقاشی کودکان

نقاشی های کودکانه سرشار از نشانه های عاطفی می باشد شاید در اطراف  خود کودکانی را دیده باشید که در نقاشی های خود از تناسب رنگ و شیء استفاده نمی کنند این امر به این دلیل است که کودک می خواهد اشیایی را که دوست دارد با آن رنگی که خود دوست دارد در نظر بگیرد و به همین خاطر است که درخت را با رنگ قرمز رنگ می کند.

روانشناسی رنگها در کودکان در میان فرهنگ های مختلف گوناگون است چون تعبیر رنگها در هر فرهنگی متفاوت می باشد رنگها به دسته های گرم و سرد تقسیم می شوند رنگهای گرم نظیر قرمز، نارنجی، زرد می باشند و رنگهای سرد رنگهای آبی، سبز و بنفش می باشند این دو دسته رنگ طبق روانشناسی رنگها در کودکان دارای تعابیر متفاوتی می باشد رنگهای گرم نشان دهنده انرژی و شاد بودن می باشد و رنگهای سرد غم و منفعل بودن در کودک را بیان می کند.

روانشناسی رنگ در کودکان

هر چقدر استفاده از رنگ های گرم در نقاشی کودک بیشتر باشد طبق روانشناسی رنگ در کودکان این کودک در آینده دارای روابط اجتماعی قوی و سازنده خواهد بود همچنین استفاده از رنگ های سرد و گرم به طور همزمان در نقاشی می تواند نشان دهنده دو سویی شخصیتی در کودک باشد در واقع این گونه کودکان احساسات خشم و اندوه و محبت و شادی را با یکدیگر تجربه می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *