دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوارض جراحی دندان عقل و روش های تسکین درد آن

  • مهلا بستگان
  • ۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دندان عقل به طور معمول تا سن ۲۱ الی ۲۲ سالگی می روید و بعد از این سن احتمال رویش آنها بسیار پایین است. این دندان ها را باید تا ۳۰ سالگی از دهان خارج کرد وگرنه به ضایعات خطرناکی تبدیل می شوند و تا این سن سرعت التیام زخم بیشتر است و روند بهبود سریع تر اتفاق می افتد. ما در این مقاله از عوارض جراحی دندان عقل می گوییم.

دندان های نهفته و یا دندان های مدفون، دندان هایی هستند که دیگر توان رویش ندارند و اگر قرار به رویش بود تا سن بیست و یکی دو سالگی می روییدند و بعد از این امکان رویش این دندان ها صفر است و باید به وسیله جراحی قبل از تبدیل شدن به ضایعات خطرناک آنها را از دهان خارج نمود. عوارض جراحی دندان عقل را در ادامه با ما بخوانید.

از عوارض جراحی دندان عقل چه می دانید؟

جراحی دندان عقل یک سری عوارض کوتاه مدت همچون کبودی و تورم و درد دارد که به مرور زمان رفع می شود. اما از عوارض جراحی دندان عقل که بسیار مهم است باید به آسیب عصب فک و یا عصب زبان است. به علت مجاورت ریشه دندان عقل با این اعصاب، لب و یا نوک زبان بیمار بی حس شود و اگر آسیب دیدگی شدید نباشد رفته رفته این حالت از بین می رود.

هر آنچه لازم است از عوارض جراحی دندان عقل و راه های تسکین آن بدانید
اما آسیب دیدگی های شدید یا کلا به حالت اول بر نمی گردد و یا دیرتر روند بهبود اتفاق می افتد، هرچند که شخص دیگر به این مسئله عادت کرده است. عمل جراحی دندان عقل به وسیله بی حسی های موضعی انجام می شود مگر اینکه وضعیت دندان های نهفته بیمار وخیم باشد که نیاز به جراحی در اتاق عمل می باشد و تمام دندان ها را یک جا خارج می کنند.

آشنایی با عوارض جراحی دندان عقل

مراقبت های لازم بعد از جراحی:

فرد بیمار تا یک ساعت بعد از عمل جراحی نباید بزاق دهانش را بیرون بریزد. تا چندین ساعت بعد از انجام عمل باید از غذاهای خنک و نرم میل کند. تا دو روز کشیدن سیگار ممنوع است. و تا بیست و چهار ساعت برای جلوگیری از باز شدن بخیه ها از بردار و گذار وسایل سنگین باید خودداری کند.

راه های تسکین درد بعد از جراحی دندان عقل

  •  آرون گروپس

راه های تسکین درد بعد از جراحی:

برای تسکین درد دندان عقل پس از جراحی، قدم اول مصرف داروهایی تجویز شده از سوی پزشک سر ساعت معین می باشد. دهان خود را با دهانشویه ای که دکتر داده است مرتب شستشو دهید. به وسیله زبان با بخیه ها بازی نکنید. در بیست و چهار ساعت اول بعد از جراحی از کمپرس یخ و از بیست و چهار ساعت سوم از کمپرس گرم جهت کاهش درد و تورم استفاده کنید.

مراقبت های لازم بعد از انجام عمل جراحی دندان عقل

اگر احساس کردید که یک ضایعه سفت در دهان شما ایجاد شده است که برای رفع آن نیاز به پزشک متخصص دارید، قبل از اینکه دیر شود به دندان پزشک مراجعه نمایید.

تاثیرات بالقوه کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل که ممکن است با بی حسی موضعی و در موارد سخت تر با جراحی همراه باشد دارای اثرات جانبی بالقوه ای می باشد که در اینجا به شرح آن ها می پردازیم.

۱- در فرایند کشیدن دندان های عقل احتمال آسیب دیدن رگ های خونی و عصب ها وجود دارند که ممکن است با بی حس شدن موقتی زبان یا قسمتی از صورت و یا ایجاد خونریزی همراه باشند.

۲- در موارد خیلی نادر در اثر کشیدن دندان عقل احتمال ایجاد عفونت حاد وجود دارد.

۳- در بیش از ۱% از افراد نیز خطرات پیوسته مربوط به رویه نظیر آسیب به دندان های همسایه یا ایجاد بی حسی ممکن است به وجود بیایید.

تاثیرات جراحی دندان عقل

۴- خطر جراحی به این موضوع بستگی دارد که این فرآیند کشیدن دندان عقل تا چه میزان وسیع می باشد. بیشتر افراد پس از انجام این جراحی دندان، گونه ها یا دهانشان ورم می کند و این افراد به صورت کامل قادر به باز کردن دهانشان نمی باشند و اغلب آن ها پس از جراحی دندان درد دارند البته در نظر داشته باشید که این احساس درد و ورم چندان طولانی نیست و معمولا جای نگرانی نمی باشد.

۵- پس از گذشت ۴ الی ۵ روز چنانچه احساس درد برگشت و یا شدت درد بیشتر شد یا با تنفس بدبو همراه شد و یا اینکه دهان و گونه ورم کرد احتمال عفونت و عفونی شدن لثه وجود دارد. برای پیشگیری از این تاثیرات جانبی می توان از ژل دهان شویه یا خود دهان شویه استفاده کرد البته نیازی به استفاده مداوم نیست. برای جلوگیری از این مشکل مصرف آنتی بیوتیک نیز کمک کننده خواهد بود.

آشنایی با عوارض جانبی کشیدن دندان عقل

در پایان باید خاطر نشان کرد که به طور طبیعی و عادی کشیدن دندان های عقل با بی حسی موضعی همراه می باشد و در جراحی و فرایندهای پیچیده تر عموما بی هوشی منظور می گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *