دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مراحل انتقال سند ملک و مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال املاک

  • نرگس کوهستانیان
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

مراحل انتقال سند ملک عبارتند از : دریافت کد رهگیری با مراجعه به بنگاه، استعلام ثبت سند در دفتر ثبت و اسناد رسمی، مراجعه به شهرداری و پرداخت عوارض، مراجعه به اداره دارایی برای اخذ مفاصاحساب مالیات، انتقال سند ملک در دفترخانه،  و در مرحله آخر که باید مدارک مورد نیاز از جمله اصل شناسنامه و کارت ملی و کد پستی، سند و … را ارائه داد

در این مقاله بطور جامع و کامل به ارائه مطالبی درباره مرحله های انتقال سند ملک می پردازیم. این مطالب اطلاعات گسترده ای در رابطه با چگونگی انتقال سند مالکیت به شما می دهد که با کسب آنها می توانید بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.

مراحل انتقال سند ملک

افراد و صاحبان ملکی که قصد دارند ملک خود را انتقال دهند لابد می دانند که انتقال سند راه هایی دارد که باید طی شود. ما در اینجا بطور کامل و به زبانی ساده مرحله های انتقال سند ملک را عنوان می کنیم و آن را توضیح می دهیم.

دفتر اسناد رسمی

مراحل انتقال سند ملک

قدم اول: دریافت کد رهگیری با مراجعه به بنگاه

در ابتدای کار به بنگاه مراجعه کرده و کد رهگیری را دریافت نمایید. حواستان باشد بنگاه باید معتبر و رسمی باشد. این کد اعتبار و سلامتی معامله را نشان می دهد. بنگاه هزینه کمی بابت این کد و مبایعه نامه از شما دریافت می کند.

قدم دوم: استعلام ثبت سند در دفتر ثبت و اسناد رسمی

به دفتر ثبت و اسناد و مدارک می روید و مدارک لازم و نیز مبایعه نامه را آنجا تحویل داده. در اینجا ثبت سند استعلام می شود و این کار آنلاین انجام می شود.

این مرحله تقریبا ۲ هفته ای طول می کشد. در اینجا هم هزینه ای بابت کارهای انجام شده صورت می گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قدم سوم: مراجعه به شهرداری و پرداخت عوارض

مدارک هویتی خود را به شهرداری منطقه ای که ملک در آن است می برید و عوارض آن پرداخت شود. این کار نیز دو سه ساعتی طول می کشد.

در اینجا صاحب ملک نسبت به شهرداری هر بدهی که داشته باشد باید بپردازد.

قدم چهارم: مراجعه به اداره دارایی برای اخذ مفاصاحساب مالیات

گام چهارم مراحل انتقال سند ملک این کار حدودا ۳ روزی به طول می انجامد. اول مدارک لازم را به اداره تحویل داده و روز دوم پرداختی را به اداره مالیات پرداخت کرده که عموما از طریق دستگاه های های خود پرداز صورت می گیرد. روز سوم برگه مفاصاحساب مالیات را دریافت می کنید.

قدم پنجم: انتقال سند ملک در دفترخانه

بار دیگر لازم می شود گذرتان به دفتر اسناد رسمی بخورد. در این مرحله نیاز است فروشنده و خریدار با در دست داشتن مدارک لازم حضور داشته باشند و قیمت مورد نظر را برای ملک تعیین کرده و به این دفتر ارائه دهند. بنچاق  در این مرحله در سیستم ثبت شده و هزینه ای را پرداخت می کنید. این آخرین هزینه ای است که برای انجام انتقال سند ملک پرداخت می کنید.

مدارک مورد نیاز

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و نیز کد پستی فروشنده و خریدار
  • سند مالکیت
  • بنچاق ملک
  • گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال
  • استعلام ثبتی
  • کپی مبایعه‌نامه و یا قرارداد
  • کد رهگیری

گواهی پایان کار آپارتمان

ما برای شما عزیزان سعی کردیم در اینجا مراحل انتقال سند ملک را بطور کامل اما مختصر توضیح بدهیم و جای ابهامی در آن باقی نماند.

ملک و انتقال آن

بعد از انجام تمام مراحلی که توضیح داده شد این بار باید دو طرف معامله با در دست داشتن مدارک شناسایی، مفاصا حساب شهرداری، مفاصا حساب دارایی، سند مالکیت، کپی مبایعه نامه و کد رهگیری، گواهی پایان کار، استعلام ثبتی، کد پستی، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

در دفتر اسناد رسمی، طرفین شرایط معامله و نحوه پرداخت مبلغ ملک را شرح می دهند تا سندی مطابق با شرایط آنها تنظیم شود. یک روز زمان برای تنظیم سند، ثبت اطلاعات مربوط به آن در سیستم شبکه ای اسناد رسمی لازم است. حال اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتری هستید به بخش اطلاعات عمومی مجله آرگا مراجعه نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده در این زمینه دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *