دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تأثیر موسیقی بر کودکان را جدی بگیرید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

والدینی که تصمیم دارند به کودک خود نواختن یک ساز را آموزش دهند باید توجه داشته باشد که کودک در هر سنی و متناسب با شرایط سنی خود می تواند به آموختن موسیقی بپردازد و باید بداند که تأثر موسیقی بر کودکان تا چه میزان دارای اهمیت می باشد.

پژوهش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته است به خوبی تاثیر موسیقی بر کودکان را مورد بررسی قرار داده است و به نکات مهم و قابل توجهی در این زمینه دست یافته اند طبق این تحقیقات با استفاده از تأثیرگذاری موسیقی می توانند در زمینه های مختلفی به خوبی عمل کنند در واقع تأثیری که موسیقی بر ذهن انسان می گذارد آرامبخشی و از بین بردن آشفتگی های ذهنی می باشد که انسان را برای رسیدن به موفقیت هدایت خواهد کرد.

تأثیر موسیقی بر کودکان

در دنیای امروزه موسیقی جایگاهی ویژه پیدا کرده است و در زمینه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد بسیاری از پزشکان و موسیقی دانان به تأثیر موسیقی بر میزان سوخت و ساز بدن و کنترل استرس و فشار خون دست یافته اند و از موسیقی در این زمینه ها استفاده فراوانی صورت می گیرد. همچنین یکی از موسیقی دانان متبحر با استفاده از نت های مختلف موسیقی می تواند تأثیر مثبت یا منفی بر انسان ایجاد کند طبق بررسی ها او موسیقی های کلاسیک تأثیر مطلوبی بر انسان خواهند داشت.

میزان تأثیر موسیقی بر کودکان

گوش دادن موسیقی در کودک موجب تحریک و فعالیت ذهنی دو نیمکره چپ و راست می شود و به همین دلیل قدرت تمرکز و توانایی ذهنی کودک افزایش می یابد تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که در کنار درس و مدرسه به یادگیری موسیقی مشغول می باشند از توانایی ذهنی بالاتری برخوردارند.

تأثیرات موسیقی بر نوزادان

تاثیر موسیقی بر کودکان و افرادی که از سنین پایین با موسیقی در ارتباط بودند توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است و این تحقیقات نشان می دهند که این کودکان از دایره واژگانی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشند.

آگاهی والدین از تاثیر موسیقی بر کودکان می تواند به والدین و کودک کمک فراوانی کند. گوش دادن برخی از موسیقی ها می تواند تاثیر منفی بر کودک داشته باشد بنابراین باید بدانید از کدام دسته موسیقی برای افزایش سطح یادگیری و تمرکز کودک استفاده نمایید. موسیقی های نامناسب می تواند موجب ایجاد تنش و اضطراب در کودک شود و بازدهی ذهن را کاهش دهد اما شناخت موسیقی های مناسب و استفاده از آن موجب افزایش قدرت ذهن و بهره وری بیشتر آن شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آموزش موسیقی و تأثیر آن بر کودک

روش های شناخت موسیقی و تأثیر موسیقی بر کودکان:

برای آموزش موسیقی به کودک و استفاده از آن می توانید به روش های مختلفی کودک را برای انجام این کار ترغیب کنید برای شناخت تاثیر موسیقی بر کودک می تواند از موسیقی های مختلف استفاده کنید و بر حسب علاقه به تمرین و تکرار و گوش دادن آن بپردازید.

۱- استفاده از موسیقی برای نوزادان:

موسیقی می تواند بر حفظ آرامش نوزاد و تقویت حس کنجکاوی او تاثیر بگذارد برای نوزادان از موسیقی های ملایم استفاده کنید و بیشتر از موسیقی که نسبت به آن واکنش های ابتدایی انجام می دهد استفاده کنید.

موسیقی و تقویت ذهن

۲- خواندن موسیقی همراه با کودک:

آواز خواندن و تکرار موسیقی های گوش داده توسط کودک از سنین ۵ سالگی به بعد در او دیده می شود این کار موجب تقویت ذهن کودک و گسترش دایره واژگانی می شود والدین می توانند با ایده های مختلف مثل: همراهی کردن کودک این توانایی را در او تقویت کنند. خواندن و تکرار کردن موسیقی ذهن کودک را باز می کند و زمینه را برای یادگیری های بیشتر در کودک فراهم می کند.

۳- آموزش موسیقی:

یادگیری و آموزش موسیقی یکی دیگر از روش های تأثیر گذار برای ارتباط برقرار کردن کودک با موسیقی می باشد و همچنین تأثیر موسیقی بر کودکان با استفاده از یادگیری یک ساز بیشتر خواهد بود. ذهن کودک در هر سنی برای پذیرش این موضوع آماده می باشد و محدودیت سنی خاصی نخواهد داشت این کار خلاقیت و ایده پردازی را در کودک تقویت می کنند و تحقیقات نشان داده که این کودکان از بهره هوشی بالاتری برخوردار می باشند و در زمینه تحصیلی موفق تر عمل می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *