دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره نسبت طلایی در عکاسی بدانید

  • نرگس کوهستانیان
  • ۹ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

نسبت طلایی در عکاسی که یک قانون جذاب است و بسیاری از عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند یک ترکیب بندی دقیق و هنرمندانه است این نسبت بر تقسیم بندی  ۱٫۶۱۸ تاکید می کند. رعایت این اصول و میزان از تقسیم بندی در لحظه دشوار است و عکاس باید علاوه بر تمرین بسیار، خیلی تیزبین باشد که بتواند در لحظه این میزان از نسبت را رعایت کند.

در این مقاله ما به تعریف و توضیح نسبت طلایی در عکاسی می پردازیم. یادگیری نحوه عکاسی های اصولی تنها برای عکاسان نیست، با توجه به اینکه امروز هرکسی گوشی در دست دارد می تواند عکس صحنه های جالبی را شکار کند و از قوانین و هنر عکاسی بیشتر آگاه باشد. این اصطلاح شاید برایتان کمی گیج کننده باشد اما در اینجا با زبانی ساده آن را توضیح می دهیم. پیشنهاد می کنیم که برای آگاهی بیشتر از این قانون جذاب در عکاسی مطالب پایین را تا پایان مطالعه کنید.

نسبت طلایی در عکاسی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند هر کس می تواند هنر عکاسی اش را به نمایش بگذارد. هنر عکاسی نیز مانند همه حرفه های دیگر اصطلاحات خاص خودش را دارد. یکی از این اصطلاحات تناسب طلایی است که در عکاسی با موبایل و دوربین های مختلف به شدت مورد توجه قرار می گیرد.

نسبت طلایی در عکاسیعکاسی و تناسب طلایی

این قانون که اولین بار توسط یونانی ها صورت گرفت فرمولی هندسی است و در نظر آنان کاربرد خط های هندسی می توانند چشم بیننده را به دنبال خود بکشانند.

قانون نام برده ( Golden Mean) در چندین قرن برای هنر نقاشی به کار می رفت اما اکنون چند سالی است که در عکاسی نیز بکار می رود، این قانون همچون قانون یک سوم در عکاسی یکی از قوانین مهم و کاربردی می باشد که کمک می کند بتوانید عکس های حرفه ای و زیبا بگیرید.

تناسب طلایی یک ترکیب بندی دقیق و هنرمندانه است که در هنر عکاسی بکار می رود. این تناسب به تقسیم یک سوم تصویر را به سه قسمت مساوی در طول و عرض می پردازد. فوکوس این نسبت بر تقسیم بندی  ۱٫۶۱۸ است. رعایت این میزان از تقسیم بندی در لحظه کار دشواری است و عکاس باید علاوه بر تمرین بسیار آنقدر تیزبین باشد که بتواند در لحظه این میزان از نسبت را رعایت کند.

  •  آرون گروپس

رعایت تناسب طلایی

اثر تناسب طلایی در هنر عکاسی

در نسبت طلایی در عکاسی خطوط در مرکز نزدیک هم قرار می گیرند و شکل آن اینگونه است: سه هشتم در بالا، دو هشتم تصویر در مرکز، و سه هشتم آن نیز در بخش پایین تصویر.

این نسبت چندین سالی است در هنرهای مختلف و آثار هنری بکار می رود. در مجلات علمی و تبلیغاتی معمولا از تصاویری استفاده می کنند که از قاعده تناسب طلایی پیروی می کند.

نسبت طلایی در عکاسی کارآمد دارد به شرط آنکه عناصر صحنه به درستی با بیننده ارتباط برقرار کند.

عکسی جذاب با نسبت طلایی

قانون طلایی

اگر عکاس عنصر کلیدی نهفته در صحنه را شناسایی کند و بتواند آن را با تنظیم میزان نور دهی و تنظیم محل دوربین سایر اطلاعات بدست آورد بسیار موثر خواهد بود.

عکاس مبتدی بهتر است ابتدا روی ساختار کلی صحنه ها فوکوس کند؛ زیرا ابتدا تاثیر تمرکز بر جزییات در برابر ترکیب بندی عمومی عکس خیلی سطحی است.

 

قانون جالب تناسب طلایی

جذابیت تناسب طلایی

این قانون در عکاسی از کودک، عکاسی از طبیعت، عکاسی از حیوانات و موجودات مختلف و…. به کار می رود و می تواند نقش بسیار مثبتی در بهبود عکس های شما داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *