دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص نخودچی و فواید جالب آن

  • مهلا بستگان
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

نخودچی از نخود تازه به دست می آید و در فراوری آن بعد از آب پز کردن نخودها آنها را آبکش می کنند و به راحتی پوستشان را می گیرند و مرحله آخر پخت را انجام می دهند و سپس به وسیله نمک یا شکر نخود ها را تفت می دهند و ترد می کنند و به نخودچی تبدیل می کنند. فواید نخود و خواص نخودچی مشابه هم هستند.

طبیعت نخودچی گرم و خشک است و این مسئله در طب قدیم ایران ثبت شده است. و ما در ادامه این مقاله از خواص نخودچی برای شما همراهان همیشگی خود می گوییم.

آشنایی با خواص نخودچی:

نخودچی موجود در آجیل ها که این روزها کمتر مورد استقبال قرار میگیرد خاصیت های فراوانی دارد، همانطور که اطلاع دارید نخودچی فرآورده حاصل نخود خام می باشد که در خاصیت نیز با هم یکسان هستند و می توان گفتید نخودچی همان خواص نخود را دارد. با این حال قصد داریم در این مطلب به معرفی انواع فواید نخودچی بپردازیم و شما عزیزان را با فواید نخودچی آشنا نماییم.

  • نخودچی سرشار از فیبر است. وجود فیبر های محلول در نخودچی سبب سلامت صفرا و فیبرهای نامحلول به هضم غذا کمک می کند.
  • خوردن نخودچی و کشمش باعث می شود که شما مدت بیشتری را احساس سیری داشته باشید و این مسئله در کاهش وزن موثر است.

فواید شگفت انگیز نخودچی برای بدن

  • نخود چی یک منبع بسیار خوب از پروتئین برای گیاهخواران است.
  • منگنز یک ماده معدنی مهم و کمیاب است که در بدن باعث تولید انرژی و دفاع از آنتی اکسیدان ها می شود و این ماده در نخودچی به وفور یافت می شود. شما با خوردن یک تا دو کاسه نخودچی در طول هفته همیشه پر انرژی هستید.

آشنایی با خواص نخودچی

  • نخودچی سرشار از آهن است و برای بانوان در دوران پریودی بسیار مفید است. همچنین نخود در بانوان باردار و یا خانم هایی که بچه شیر می دهند و در برنامه غذایی کودکان نیز، هم یک میان وعده مناسب به شمار می آید و سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد.
  • فیبر محلول درون نخودچی به کنترل سطح قند خون بدن کمک می کند. اگر بدن شما به انسولین مقاوم شده است و به دیابت دچارید، نخودچی یک خوراکی مفید برای شما به حساب می آید.

معرفی فواید بی نظیر نخودچی

  • قرار دادن نخود فرنگی، نخود و نخودچی در برنامه غذایی و مصرف مداوم آن به کاهش کلسترول بد می انجامد که موجب سلامت قلب از انواع و اقسام بیماری ها می شود.
  • از دیگر فواید نخودچی می توان به فولات و منیزیم موجود در نخودچی اشاره کرد که به بهبود سلامت چشم و افزایش گردش خون کمک می کند.

دانستنی های جالب و مفید از خواص نخودچی

  •  آرون گروپس
  • نخودچی در زنان یائسه حرارت ناشی از یائسگی را کاهش می دهد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • آنتی اکسیدان های موجود در نخود چی خطر ابتلا به سرطان سینه را کم می کند.

نخودچی و اینهمه خاصیت!!!

فواید مصرف نخودچی در بارداری

پیشگیری از نقص لوله عصبی: نخودچی غنی از اسید فولیک یا فولات است، مصرف این ماده غذایی توسط مادران باردار از نقص لوله عصبی جلوگیری خواهد کرد.

این نقص های عصبی که اغلب در ماه های اول بارداری اتفاق می افتند، معمولا خیلی زود بر روی سلامت جنین تاثیر می گذارند، از این رو مادر باردار باید همواره مراقب سطح فولات خونش باشد.

پیشگیری از کم خونی : در این بیماری، میزان سطح گلبولهای قرمز خون با مقدار هموگلوبین خون کاهش می یابد، در نتیجه اکسیژن کافی به بدن نمی رسد.

حال خانوم ها برای حفظ گلبول های قرمز خود باید از غذاهای آهن دار مصرف کنند، مصرف نخودچی به دلیل ترکیبات بالای آهن برای این منظور بسیار مفید است، ضمن اینکه می تواند خستگی و حالت تهوع در بارداری را درمان نماید.

مزایای نخودچی

منبع انرژی : خانوم باردار در ماه های اول بارداری احساس خستگی و بی حالی شدیدی دارد، از این رو انرژی کافی برای حمل وزن اضافی در رحم خود نیاز دارد، از این رو مصرف نخودچی به دلیل خاصیت زیاد خود برای دوران بارداری مفید می باشد و مصرف آن می تواند انرژی لازم برای تحمل مشکلات جسمی دوران بارداری را فراهم نماید.

رشد مغز : کولین یک ریز مغذی مفید در نخودچی است که در رشد مغز و ایجاد اعصاب سالم نقش زیادی دارد، بنابراین مصرف این ماده غذایی در بارداری به رشد مغز و نخاع جنین کمک می کند.

سلامت جنین : کلسیم، فسفات، روی، منگنز و ویتامین K موجود در نخودچی تاثیر زیادی در تقویت استخوان و ایجاد غضروف در جنین دارد. همچنین مصرف این ماده غذایی در بارداری به محافظت از سلول ها کمک کرده و منجر به بهبود متابولیسم اسید های آمینه و کربوهیدرات ها می شود.

حدود یک فنجان نخودچی در روز می تواند مقدار ۱.۶۹ میلی گرم منگنز از ۲ میلی گرم منگنز مورد نیاز بدن خانوم ها را تامین نماید.

خاصیت مصرف نخودچی

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله و آشنایی با خواص نخودچی، دیگر نخودچی های درون آجیل را کنار نگذارید و از این خوراکی خوشمزه و پر فایده به عنوان میان وعده مصرف کنید. شما عزیزان علاقه مند همچنین می توانید به بخش خواص حبوبات مراجعه نموده و با دیگر خاصیت های انواع حبوبات و آجیل های مختلف آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *