دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک + عکس

  • نرگس کوهستانیان
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک راحت تر و ساده تر از استفاده از دنده است . این دنده اتوماتیک حروفی دارد که هر کدام از آن ها برای انجام کاری است مثلا استفاده از N زمانی است که به ماشین دسترسی نداریم و یا استفاده از D و یا R برای استارت است.

در این مقاله به آموزش ساده رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک می پردازیم. برای رانندگانی که آشنایی چندانی با دنده های اتوماتیک ندارند و نیز رانندگان تازه کار لازم است به مطالعه این مقاله بپردازند.

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

اتومبیل های دنده اتوماتیک برای رانندگان راحت تر از فشار دادن کلاچ و پدال است در واقع می توان گفت دنده های دستی برای مسابقات اتومبیل رانی کاربرد دارد. خودروهایی چون مرسدس بنز، بی ام و، تویوتا، برلیانس، پورشه، سانتافه و… از جمله خودروهای دنده اتوماتیک هستند که در ایران طرفداران زیادی دارند.

استفاده از دنده های اتوماتیک کمی قلق دارد اما در هر صورت کار با آن راحت است.

ابتدا خود را برای رانندگی آماده کرده و پشت فرمان ماشین قرار می گیرید و صندلی و آینه را تنظیم کرده و کنترل ها را شناسایی نمایید. چراغ ها را که در سمت چپ فرمان است را تنظیم کنید.

حالا به سراغ دنده اتوماتیک می رویم:

اول ترمز دستی را می خوابانیم و بعد در حالیکه پدال ترمز را نگه  داشته سوییچ را می گردانید و استارت را می زنید. هر وقت که می خواهید دنده عقب بروید یادتان نرود حتما نگاهی به داخل آینه عقب بیندازید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دنده اتوماتیک و خستگی کمتر

شما می توانید برای استارت دنده اتوماتیک را روی حرکت R  یا حرکت D تنظیم کنید.

از دکمه N  زمانی استفاده می کنیم که دسترسی به ماشین نخواهیم داشت؛ مثلا برای مدتی ماشینمان را پارک کرده باشیم. به یاد داشته باشید در شرایطی که رانندگی می کنید هیچ وقت روی N  قرار ندهید.

زمانیکه ماشین تان را می خواهید پارک کنید از اول با ترمز ماشین را متوقف کرده و سپس دنده را روی P قرار دهید.

از دنده های سنگین زمانی استفاده می کنید که در جاده هایی که سراشیبی و سربالایی داشته باشد و هرچقدر شماره آن افزایش یابد از قدرت آن ها کم می شود مثلا شماره ی یک سرعت بیشتر و قدرت کمتری دارد.

رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک

در تکمیل آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک این را هم اضافه کنیم برای ترمز و گاز گرفتن ماشین سعی کنید با پای راست خود اعمال کنید و نیز به یاد داشته باشید وقتی که ماشین را بطور کامل توقف کرده اید، دنده را روی P  قرار دهید و گرنه باعث آسیب به اتومبیل می شود.

شماره های دنده اتوماتیک

همانطور که ملاحظه نمودید رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک بسیار راحت می باشد، تنها کافیست با کمی دقت و کسب تجربه، مهارت لازم را برای استفاده از این گونه خودروها کسب نمایید.همچنین می توانید در بخش خودرو مجله آرگا اطلاعات مفید دیگری در این رابطه کسب نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *