دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

این ده جمله را هرگز به کودکتان نگویید

  • زهره امامی
  • ۶ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰

اکثر والدین در طول شبانه روز فرزندان خود را از دروغ گفتن منع می کنند اما خودشان نیز گاهی بدون این که متوجه بشوند دروغ هایی به فرزندانشان می گویند.

در ادامه مقاله زیر با ما همراه باشید تا برایتان از ده جمله ای که گفتنش به کودکتان آسیب تربیتی می رساند را بیان کنیم. و در همین جا اعلام می کنیم که بهتر است برای جملات زیر جایگزین های مناسب تری پیدا کنید.

1.دیگه هیچ‌ وقت برات چیزی نمی‌ خرم

اگر کودکتان مرتکب خطایی شده است هرگز از این جمله برای تنبیه او استفاده نکنید. چرا که در آخر بالاخره مچبور هستید چیزهایی برای فرزندانتان بخرید. در این صورت کودک دوباره خطا می کند. چون مطمین است باز هم بالاخره تامین خواهد شد. به جای گفتن این جمله در عمل نشان دهید که او را از برخی امکانات محروم می کنید. به طور مثال وی را از بازی با تبلت برای چند ساعت منع کنید.

2.هیچ‌ وقت نمی‌ ذارم اتفاق بدی برات بیفته

گفتن این جمله که هیچ گونه قطعیتی ندارد به فرزند فایده ای نخواهد داشت. چرا که شما نخواهید توانست 100 درصد اوقات مواظب فرزندتان باشید. این جمله را این گونه تغییر دهید، به طور مثال: همیشه سعی می‌ کنم از تو محافظت کنم، اما آدم‌ های بدی هم هستند که باید مراقب‌ شان باشی، به‌ همین‌ خاطر می‌ خواهم در فروشگاه مدام کنار من باشی، چون آدم بدها بچه‌ها را از پدر و مادرشان می‌ گیرند. من مواظب تو هستم، اما اگر تو از من دور شوی، من دیگر آنجا نخواهم بود و ممکن است خودت را به خطر بیندازی.

تربیت کودک

3.پارک تعطیله

بهتر است واقعیت را بگویید. دروغ گفتن جز این که فرزندتان را نیز دروغ گو بار می آورد هیچ فایده ای ندارد. اشکالی ندارد اگر با شنیدن حقیقتی مثل وقت نداریم تو را به پارک ببریم کارهای دیگری هست که باید انجام دهیم کودک غر بزند. چون بالاخره بزرگ می شود و تشخیص می دهد که شما جز حقیقت به وی نگفتید و این موجب تربیت مثبت او خواهد شد.

4.درد نداره، قول می‌ دم

به جای گفتن این جمله به هنگام تزریق آمپول به کودکتان بگویید کمی درد دارد ولی خیلی زود تمام می شود و تو برای به دست آوردن دوباره سلامتی بهتر است این آمپول را بزنی. با شنیدن این جملات کودک اعتماد بیش تری به شما می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

5.تو بهترین نقاش دنیایی، کارت فوق العاده‌ است!

وقتی خودتان هم واقعا چنین عقیده ای ندارید، فرزندتان را تحسین نکنید آنها می‌ توانند متوجه لحن صدا و زبان بدن بشوند و وقتی شما در گفتارتان صداقت ندارید او متوجه می‌ شود.

6.وقت خوابه!

بطور مثال اگر قبلا ساعت 9 را برای خواب کودک تعیین کرده این ساعت هشت و نیم به فرزندتان نگویید وقت خواب است. او به مرور بزرگتر می شود و با یاد گرفتن خواندن ساعت اعتمادش به شما از بین می رود و این گونه می پندارد که شما سرقول و حرفتان نیستید. چرا که اکثر کودکان از زود خوابیدن خوششان نمی آید.

تربیت کودک

7.نمی‌ دونم اون نقاشی که روی درِ یخچال چسبونده بودی چی شده

به طور نمونه اگر نقاشی فرزندتان را دور انداخته اید هرگز این جمله را نگویید. مسلم است که شما به اندازه کافی جا برای نگه داشتن همه آثار هنری فرزند خود ندارید. بهتر است برای این کار یک جعبه جدا برایش فراهم کنید و اگر پر شد به او یاد دهیم آن هایی را که ارزش کمتری دارند را دور بیاندازد. با این کا او یاد می گیرد مستقل و مسولیت پذیر شود.

8.یه دقیقه ی دیگه اونجا هستم

با بیان حقیقت هم راحتتر به کارتان می رسید هم اعتماد کودک به شما از بین می رود. برای نمونه بگویید بعد ازن که فلان کارم را به پایان رساندم به کمک تو می آیم.

9.اگه نیای، من می رم

شما می دانید که هرگز نمی توانید فرزندتان را ترک کنید. پس به جای دروغ گفتن واقعیت را بگویید. مثلا بگویید اگر در عرض ۵ دقیقه کفش‌ هایت را نپوشی و سوار ماشین نشوی امشب اجازه نداری تلویزیون تماشا کنی و بعد هم این تنبیه را به مرحله عمل برسانید تا کودک متوجه بشود باید برای حرف شما ارزش قایل شود.

10.برای فلان چیز پول نداریم

به‌ جای دروغ گفتن، به فرزندتان با زبان خودش توضیح دهید. مثلا به او بگویید قرار است خانه‌ ی بزرگ‌ تری بخرید و به‌ همین‌خاطر نمی‌ توانید فلان چیز را برایش تهیه کنید. به او کمک کنید بفهمد که گاهی‌ اوقات برای انجام کاری که به نفع خانواده است باید از خودگذشتگی کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *