دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح کاهش تعرفه خودرو به مرحله انجام رسید

  • زهره امامی
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
  • ۰

217 نماینده در مجلس خواستار کاهش تعرفه خودروها وارداتی شدند. طی همین درخواست ها بیاناتی اعلام شد که در امامه با هم می خوانیم.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رابطه با تعرفه خودروها گفت:

در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می‌ کنند؛ یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل یا سایر بهانه‌ ها گرفته شده است. حمایت از تولید داخلی خوب است؛ اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال قرار است حمایت صورت گیرد.

قرار نیست مردم مدام تاوان حمایت از تولید داخل را پس بدهند که هیچ تغییری و تحولی نمی‌ خواهد در آن به وجود آید و نمی‌ خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

دکتر پارسایی

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ جناب دکتر پارسایی ادامه داد:

دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند؛ لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.

  •  آرون گروپس

وی در ادامه بیانات خود در مورد طرح ایجاد فضای رقابتی افزود:

مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند. اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است؛ درحالی‌که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح بیان کرد:

پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم‌ انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است؛ اما این کاهش تعرفه سبب می‌ شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش می‌ یابد یا اینکه خدمات بیشتر می‌ شود.

بهرام پارسایی با اشاره به آلودگی کلان‌ شهرها در مورد خودروهای هیبریدی گفت:

تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند؛ اما اگر تشویق نمی‌ کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

وی در پایان در مورد طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی که توسط 217 نماینده امضا شده است گفت:

نماینده‌ ها از این وضعیت بی‌ نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند. امیدوارم که با رأی بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رأی بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *