دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چطور با ناتوانی و ترس صحبت کردن در جمع مقابله کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

ارتباطات اجتماعی در جوامع امروزی برای افراد نقش تعیین کننده ای دارند. ارتباطات مؤثر و سودمند می تواند حمایت اجتماعی را برای افراد به همراه داشته باشد. مهارت صحبت کردن در جمع مهارتی است که می تواند حمایت اجتماعی به همراه داشته باشد.

برخی از افراد در کسب مهارت های اجتماعی و حرف زدن در جمع دچار ترس و اضطراب می شوند این افراد نمی توانند بر ترس خود غلبه کنند و از اظهار وجود در جمع واهمه دارند. این ترس و اضطراب در اینگونه از افراد مانع برقراری ارتباطات سازنده و مؤثر اجتماعی خواهد شد با توجه به اهمیت این امر در این مقاله با روش های کسب مهارت اجتماعی و حرف زدن در جمع صحبت خواهیم کرد.

   نکاتی درباره صحبت کردن در جمع

روش مقابله با ترس از صحبت کردن در جمع:

برای غلبه بر ترس حرف زدن در جمع ابتدا باید بیشتر درباره مهارت های اجتماعی و ارتباطات انسانی بدانید.دایره ارتباطات انسانی به سه دسته تقسیم می شود که شامل: ارتباطات غیر کلامی، مهارت گفت و گو کردن و جرأت ابراز وجود می باشد. که در ادامه بیشتر در رابطه با این ارتباطات و نحوه کسب این مهارت ها صحبت خواهیم کرد.

۱- ارتباطات غیر کلامی:

ارتباطات غیر کلامی در واقع شامل حرکات و زبان بدن می باشد این نوع ارتباط بسیار قوی و تأثیرگذار خواهد بود. این نوع ارتباط زمانی مشاهده می شود که فرد در برقراری ارتباط دچار اضطراب خواهد شد و این ترس و اضطراب مانع از ارتباط برقرار کردن می شود. زبان بدن در افراد هیجانات، افکار و شخصیت آن ها را نشان خواهد داد.

آموزش حرف زدن در جمع

روش بهبود مهارت غیرکلامی:

۱- شناسایی نقاط ضعف ارتباطی یکی از روش های مناسب برای بهبود مهارت غیر کلامی و حرف زدن در جمع است. این کار را با پرسیدن سؤالاتی از خود انجام دهید. سؤالاتی مثل:

  • چرا هنگام صحبت کردن با دیگران به زمین خیره می شوم؟
  • چرا هنگام صحبت کردن عرق می کنم؟
  • چه عواملی موجب ترس و خجالت من می شوند؟

پرسیدن این قبیل سؤالات به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر به نقاط ضعف خود در ارتباطات اجتماعی پی ببرید و در صدد رفع این موارد باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش کسب مهارت حرف زدن

۲- یکی دیگر از روش های مؤثر برای کسب مهارت غیرکلامی انجام دادن تمریناتی است که موجب تقویت این ارتباط و از بین رفتن نقاط ضعف ارتباطی شما خواهد شد.

  • برای انجام تمرینات مخصوص کسب مهارت های غیرکلامی سعی کنید ابتدا بر روی یک تمرین متمرکز شوید و زمانی که یک مهارت را کسب کردید به سراغ کسب مهارت های بعدی بروید.
  • می توانید در این زمینه از دوستان خود کمک بگیرید. از آن ها بخواهید که نحوه صحبت کردن در جمع را به شما بیاموزند و نقاط ضعف شما را بیان کنند.
  • در قابل آینه بایستید و به خوبی به حرکات بدن خود هنگام حرف زدن در جمع توجه کنید با انجام این کار می توانید بر اضطراب خود غلبه کنید و با انجام تمریناتی مناسب به تقویت ارتباطات غیر کلامی بپردازید.
  • بعد از انجام این تمرینات در خانه سعی کنید که این تمرینات را در محیط های اجتماعی نیز پیاده کنید و با داشتن اعتماد به نفس بر تر خود غلبه نمایید.

کم کردن ترس حرف زدن در جمع

۲- مهارت گفتگو کردن:

مهارت های گفت و گو کردن مهارت هایی را شامل می شود که فرد در نحوه صحبت کردن دچار مشکل و چالش خواهد شد. بیشتر افرادی که اضطراب اجتماعی دارند هنگام صحبت کردن نمی دانند چه بگویند و این موضوع خود عاملی برای اضطراب این افراد است.

۱- شناسایی نقاط ضعف در مهارت گفت و گو کردن اولین مهارتی است که شما به آن نیاز دارید. برای این منظور از خودتان بپرسید چرا در شروع بحث ها شرکت نمی کنید و یا چیزی برای گفتن ندارید؟ این قبیل سؤالات بسیار کمک کننده خواهد بود.

۲- تمریناتی را برای شروع مکالمه، تداوم مکالمه و پایان مکالمه انجام دهید این تمرینات مهارت های کلامی را در شما افزایش خواهد داد.

مهارت صحبت کردن در میان جمع

  • برای داشتن یک مکالمه مناسب و تأثیرگذار، هنگام صحبت کردن در جمع از صحبت های روزمره و موضوعات ابتدایی شروع به صحبت کردن کنید موضوعاتی که تسلط بیشتری بر آن ها دارید می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
  • برای اینکه مکالمات شما ادامه پیدا کند سعی کنید موضوع مکالمه را جذاب تر کنید و از مهارت های غیر کلامی نیز استفاده نمایید.

۳- ابراز وجود کردن در جمع:

برای داشتن روابطی سازنده و تأثیرگذار میزان اعتماد به نفس و جسارت را در خود بالا ببرید. به نقاط قوت خود اتکا کنید و به تقویت آن ها بپردازید. برخی افراد ابراز وجود کردن را با خودخواهی و جاه طلبی همسان می دانند در حالی که ابراز وجود کردن یعنی شما نیز انسان ارزشمند و دارای جایگاه اجتماعی خاص خود هستید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *