دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

۱۳ راه کاربردی برای درمان اضطراب با روش های طبیعی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

اضطراب و استرس یکی از مسائلی است که اغلب افراد در طول زندگی خود و شرایط مختلف ان را تجربه کرده اند. خوشبختانه استراتژی های طبیعی بسیاری برای مدیریت اضطراب وجود دارد.

زمانی که افراد دچار استرس می شوند، ممکن است دچار سردرگمی شوند و نمی دانند چطور می توانند احساس بهتری داشته باشند و حتی ممکن است به طور ناخواسته کارهایی انجام دهند که سوخت و ساز جهت استرس را تامین کنند. در این مطلب با راهکارهایی جهت درمان استرس به طور طبیعی آشنا خواهیم شد.

همه افراد در طول زندگی خود بنا به دلایل مختلفی دچار استرس و اضطراب می شوند و به دنبال روش هایی جهت کاهش این مشکل هستند زیرا وجود اضطراب در دراز مدت عوارض جسمی و روحی زیادی را به همراه دارد که با کمک راهکارهای مفید می توانید با استرس هایی زندگی مقابله نمایید.

کاهش استرس با راهکارهای مفید

راهکارهایی به منظور درمان اضطراب و استرس

زمانی که افراد دچار استرس می شوند, ممکن است بیش از حد به آینده تمرکز کنند و با توجه به شرایطی که دارند افکار منفی سراغ آن ها می آید. خوشبختانه, ابزارها و تکنیک های بسیاری وجود دارند که در مدیریت استرس موثر است. در ادامه راهکارهای سالم و طبیعی توسط متخصصان برای مقابله با اضطراب ارائه شده است.

۱- نفسی عمیق بکشید.

به گفته برخی متخصصان اولین کاری که در درمان استرس موثر است, نفس کشیدن عمیق است. در واقع تنفس عمیق یکی از تکنیک های کاهش دهنده ی استرس است که باعث فعال شدن واکنش های آرامش بخش بدن می شود. به علاوه برخی از افرادی که دچار استرس می شوند, قبول ندارند که مضطرب هستند و به همین دلیل درمان اضطراب برای آن ها موثر نیست. بنابراین به افراد مضطرب توصیه می شود در ابتدا قبول داشته باشند که مضطرب هستند.

۲- تصورات آرامش بخش

درمان اضطراب

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برخی از متخصصان به افراد مضطرب توصیه می کنند به طور منظم تمرینات تصورسازی کنند. یکی از این تصویر سازی های موثر عبارت است از: ” تصویر کنید کنار رودخانه و یا پارک مورد علاقه و یا ساحل دریا قرار دارید و به برگ هایی را که روی آب رودخانه شناور هستند و یا ابرهایی که در آسمان حرکت می کنند و یا به امواج دریا تمرکز کنید و آن ها را تماشا کنید”. این کار یکی از متفاوت ترین راهکارها از آن چه که معمولا افراد انجام می دهند, می باشد. افراد مضطرب غالبا فکرهای منفی می کنند که باعث تقویت استرس می شود.

۳- استفاده از صحبت های مثبت

استرس باعث می شود که فرد تند تند حرف های منفی به خود بگوید. برخی از متخصصان به این افراد پیشنهاد می کنند از افراد مثبت استفاده کنند مثلا به خودشان بگویند: ” استرس باعث شده این احساسات بد را داشته باشم, اما من می توانم با استراتژی هایی این احساسات را مدیریت کنم”.

۴- تمرکز به حال

اضطراب و استرس

افرادی که دچار استرس می شوند, معمولا در مورد چیزی که ممکن است در آینده رخ دهد, نگران هستند. به این افراد توصیه می شود به جای تمرکز بر آینده, به آنچه که در حال اتفاق می افتد تمرکز کنند و از این طریق فکرهای خود را مدیریت کنند. این روش یکی از راهکارهای طبیعی درمان استرس می باشد.

۵- تمرکز بر فعالیت معنادار

زمانی که افراد دچار اضطراب می شوند, تمرکز به فعالیت های هدف دار و معنا دار می تواند جهت کاهش اضطراب مفید باشد. در این روش پیشنهاد می شود از خودتان سوال کنید که اگر مضطرب نبودید, چه کاری انجام می دادید؟ ممکن است فرد با خود بگوید اگر اضطراب نداشتم, سینما می رفتم و یا اگر اضطراب نداشتم لباس هایم را اتو می کردم, در هر صورت کاری که آن موقع انجام می دهید را انجام دهید.

۶- خواب کافی داشته باشید.

درمان اضطراب

نامتعادل بودن خواب ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. کمبود خواب نه تنها می تواند به سلامتی جسمی آسیب بزند بلکه به ایجاد استرس و اضطراب کمک می کند. به همین دلیل توصیه می شود به ویژه زمانی که احساس اضطراب به فرد دست می دهد, یک برنامه ۷ تا ۹ ساعته از خواب برای خود تنظیم کند.

۷- روابط اجتماعی

شواهد نشان داده است افرادی که روابط اجتماعی بیشتر و مثبتی دارند, نسبت به سایر افراد تمایل کمتری به واکنش های منفی استرس نشان می دهند چرا که روابط صحیح اجتماعی باعث تحریک در تولید هورمون اکسی توسین می شود که این هورمون کاهش دهنده اضطراب است. بنابراین توصیه می شود با افرادی که فکرهای مثبتی دارند, بیشتر معاشرت شود.

۸-درمان اضطراب با خندیدن

تحقیقات نشان داده است که خنده می تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. بنابراین به افرادی که دچار اضطراب می شوند پیشنهاد می شود خود را در موقعیت های خنده آور قرار دهند تا اضطراب آن ها کاهش یابد.

درمان استرس با چند روش تاثیر گذار

۹- تماشای موجودات لذت بخش

بچه ها و شیطنت های آن ها به علاوه حیوانات و فعالیت های آن ها, یکی از لذت بخش ترین چیزهایی است که با تماشای آن ها, احساس خوبی به افراد دست می دهد. به افراد توصیه می شود در هنگامی که دچار اضطراب و استرس می شوند به بیرون و یا جایی که کودکان هستند رفته و از آن ها دیدن کنند.

۱۰- ابراز قدردانی

تحقیقات نشان داده است که ابراز قدردانی به خصوص زمانی که افراد به خوبی استراحت کرده باشند, در کاهش استرس بسیار موثر است. یکی از روش های درمان استرس و کاهش آن تشکر و قدردانی از داشته های خود می باشد.

کاهش اضطراب با چند ترفند

۱۱- استشمام رایحه آرامش بخش

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت کاهش استرس و اضطراب استشمام رایحه هایی مانند: بابونه، رازیانه و ریحان است که به کاهش تنش در بدن و پاک بودن ذهن کمک زیادی می کند.

۱۲- ورزش و تمرین

می توانید به منظور کاهش اضطراب و استرس ورزش هایی مانند: پیاده روی، شنا و ورزش های هوازی انجام دهید انجام این دسته از ورزش ها سبب کاهش تنش عضلانی و افزایش روحیه در شما می شود بنابراین به منظور تاثیر گذاری بیشتر برای ورزش یک برنامه منظم داشته باشید.

آشنایی با راهکارهای درمان اضطراب

۱۳- تغذیه مناسب

همانطور که می دانید اضطراب سبب اختلال تمام فعالیت های بدن می شود به گونه ای که اشتهای فرد را نیز تغییر می دهد بنابراین بهتر است به منظور تامین نیاز های بدن غذایی که داری مواد مغذی مانند امگا۳، ویتامین B و…است استفاده نمایید زیرا مصرف امگا۳ به کاهش عوارض اضطراب کمک کرده و طبق تحقیقات انجام شده بین ویتامین B و سلامت روان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بررسی علل استرس و اضطراب

  • شروع یک کار جدید یا یک مقطع تحصیلی
  • ابتلا به یک بیماری یا جراحت
  • نقل مکان کردن
  • مرگ یک عضو خانواده
  • ازدواج
  • تولد نوزاد جدید

آشنایی با نشانه های استرس

همانطور که می دانید استرس و اضطراب با علائمی جسمی و روحی زیادی همراه است که افراد ممکن است هر کدام علائم خاصی را تجربه نمایند که شایع ترین نشانه های آن عبارتند از:

  • تیک عصبی
  • دل درد
  • تنفس سریع
  • تعرق زیاد
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • لرزش
  • ترس یا عصبانیت
  • تغییرات اشتها
  • مشکلات تمرکز
  • بی قراری
  • خشم غیر منطقی

با توجه به موارد بیان شده, با مدیریت افکار و انجام بسیاری از فعالیت ها به راحتی درمان اضطراب به صورت طبیعی صورت می گیرد. این اقدامات علاوه بر درمان در مدیریت افکار نیز تاثیرات مفیدی می گذارد به منظور آشنایی بیشتر در مورد استرس می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *