دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رازهای سر به مهر جهان هستی

  • زهره امامی
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
  • ۰

در این مقاله 6 راز موجود در جهان هستی را برای شما بیان می کنیم که هنوز هم دانشمندان به طور کاملا دقیق علتشان را کشف نکرده اند.

با وجود تلاش‌ های شبانه روزی دانشمندان در قرن اخیر، هنوز هم برخی سؤالات علمی جنجالی به‌ صورت راز باقی مانده‌ اند. در ادامه با همراه باشید تا برایتان برخی از این رازها را بیان کنیم.

1.چرا به خواب نیاز داریم؟

جری سیگل استاد روانپزشکی مؤسسه‌ ی علوم اعصاب و رفتار انسان در UCLA می‌ گوید:

درک  ما از خواب با هر حیوان دیگری متفاوت است؛ زیرا اغلب انسان‌ ها تمایل دارند ۲۴ ساعت شبانه‌ روز بیدار بمانند. اما در حیات وحش، حیواناتی که انرژی زیادی هدر می‌ دهند جان سالم به در نمی‌ برند.

جیولیو تونونی استاد روانپزشکی دانشگاه ویسکانسین مادیسون به مجله‌ ی New Scientist نیز بیان می کند که:

خواب هزینه‌ ای است که برای یادگیری می‌ پردازیم.

سیگل می‌ گوید:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

می‌ دانیم اگر از خواب محروم شویم حواس خود را که به حریم خواب وابسته است از دست می‌ دهیم. بی‌ خوابی تأثیر مستقیمی بر میزان توجه شما به دنیای اطرافتان خواهد داشت. برای مثال از دست دادن هوشیاری هنگام رانندگی می‌ تواند بسیار کشنده و مهلک باشد.

کشف رازهای جهان

2.ماده‌ ی تاریک چیست و چرا نمی‌ توانیم آن را ببینیم؟

ماده‌ی تاریک از انواع مختلف ذراتی تشکیل شده است که در هیچ دسته‌ بندی قرار نمی‌ گیرند و واکنش بسیار متفاوتی با نور و ماده دارند. در حالیکه ماده‌ ی مرئی از نوترون، پروتون و الکترون تشکیل شده اند. مطالعات اخیر نشان می‌ دهند آشکارسازهای موج جاذبه‌ ای امکان دیدن ماده‌ ی تاریک را برای اولین بار فراهم خواهند کرد. اما واقعیت این ماده این است که هنوز یکی از فراوان‌ ترین مواد کیهان برای ما ثابت نشده است.

کشف رازهای جهان

3.جهان چگونه خلق شد؟

ساتر می گوید:

بینگ‌ بنگ در همه جای کیهان به‌صورت همزمان رخ داده است، بیگ‌ بنگ یک انفجار در فضا نیست، بلکه انفجار فضا است. با این حال فرآیند دقیق و علت این رویداد (و البته اینکه قبل از آن چه بوده است) هنوز نامعلوم است.

وی در نظزیه های خود می افزاید که:

هنوز نتوانستیم به لحظات‌ اولیه‌ پی ببریم (کمتر از ۱۰ تا ۴۰ ثانیه) زیرا هنوز به‌طور کامل ابعاد کوانتومی جاذبه را درک نکردیم.

کشف رازهای جهان

4.سیاره ی نهم کجا است؟

آن‌ طرف کمربند کپلر یک خوشه‌ ی اسرارآمیز از اجرام در حال گردش به دور خورشید می باشد. این اجرام با فاصله‌‌ ای بیش تر از فاصله‌ ی نپتون تا خورشید به دور آن می‌ چرخند؛ اما ظاهرا مسیر بعضی از آن‌ ها منطبق با الگوی پیش‌ بینی شده نیست. اغلب آن‌ ها به دور نپتون می‌گردند و به خاطر نیروی قوی جاذبه‌ ی این سیاره در مدار آن قرار دارند. اما به نظر می‌ رسد مجموعه ای از این اجرام به واسطه‌ ی یک جرم بزرگ‌ تر به بیرون هدایت شده‌ اند. کنستانتین باتیجین استادیار علوم سیاره‌ ای در مؤسسه‌ ی فناوری کالیفرنیا معتقد است علت این ویژگی‌ های عجیب سیاره‌ی نهمی است که اخیرا در منظومه‌ ی شمسی کشف شده است. طبق نظریات باتیجن:

 به خاطر درخشش متناوب این سیاره هنوز موفق به پیدا کردن آن نشدیم. فقط با بهترین تلسکوپ‌ ها به‌زحمت توانستیم آن را ردیابی کنیم.

کشف رازهای جهان

5.چرا این صداها را در مغز خود می شنوم؟

گاهی شنیدن برخی از صداها از فیلم ها یا کلیپ ها این حس را به شما منتقل می کند که آن جا هستید. به گفته‌ ی ریچارد:

هنوز در ابتدای راه علم ASMR هستیم. با این حال بررسی‌ های بیولوژیکی گذشته نشان می‌ دهند ارتباط کارکردی ( بخش‌هایی از مغز که fMRI خود را نشان می‌ دهند) در مغز افرادی که تجربه‌ ی ASMR را دارند نسبت به افرادی که این تجربه را ندارند، متفاوت است. اما ASMR هنوز به‌صورت یک راز باقی مانده است. اما چرا فقط درصد مشخصی از افراد این حس را تجربه می‌ کنند؟ چرا این حس وجود دارد؟

6.حیات هوشمند خارجی کجا است؟

ناسا هم چنان در حال برنامه‌ ریزی برای سفر به ماه یخی مشتری، موسوم به اروپا در یک دهه‌ ی آینده است تا به‌ صورت دقیق‌ تر به بررسی این پدیده بپردازد. آن ها پیش‌ بینی می‌ کنند وجود آب فراوان امکان رشد زندگی فرازمینی را فراهم می‌ کند.

کشف رازهای جهان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *