دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان فشار خون پایین در منزل با چند راه حل ساده

  • مهلا بستگان
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

هرچند در مورد فشار خون پایین به اندازه افزایش فشار خون بحث نمی شود، اما باید در نظر داشت که این حالت نیز یک شرایط ویژه است که حتی می تواند جان یک فرد را هم بگیرد. اما جای هیچ نگرانی نیست چون می شود با راهکار های موثر به درمان فشار خون پایین در منزل پرداخت.

از علت بروز فشار خون پایین می توان به استراحت طولانی مدت در رختخواب، کم آب شدن بدن، عفونت، استرس و اضطراب، بارداری یا عوارض جانبی داروهایی خاص اشاره نمود. به سطح فشار خون ۹۰/۶۰ فشار خون پایین گفته می شود. همچنین علایمی از جمله سبکی سر و سرگیجه، بیهوشی، کمبود تمرکز، حالت تهوع، خستگی، احساس تنبلی، تپش قلب و دشواری یا کند شدن تنفس را با خود به همراه دارد.

روش های درمان فشار خون پایین در منزل

برای کاهش فشار خون پایین در منزل به شیوه های موثر در ادامه این متن عمل نمایید:

  • مصرف به اندازه نمک: بدن در طول روز به دریافت مقدار مناسبی از نمک نیاز دارد تا عملکرد صحیحی داشته باشد. وجود نمک یا سدیم در بدن سطح مایعات را متعادل نگه می دارد و از پایین آمدن فشار خون جلوگیری می کند. یک فرد معمولی در روز می باید حدود یک قاشق مرباخوری نمک مصرف کند.
  • مصرف غذا در وعده های کوچک و مرتب تر: بعضی اشخاص که وعده های بزرگ حاوی کربوهیدرات مصرف می کنند بلافاصله بعد از اتمام غذا خوردن، افت فشار خون را تجربه می کنند این مشکل را به عنوان افت فشار خون بعد از صرف شام نیز معرفی می کنند. یکی از راه حل های درمان این نوع افت فشار خون کاهش مصرف وعده های حاوی کربوهیدرات در طول روز و اضافه کردن میان وعده هایی بین وعده های اصلی می باشد.

درمان افت فشار در منزل

  • به آهستگی تغییر حالت دادن: اگر در حالت نشسته یا ایستاده احساس سرگیجه، تاری دید و سبک شدن سر پیدا کردید ممکن است مشکل افت فشار خون وضعیتی باشد. یکی از روش های درمان این حالات این است که به آرامی وضعیت خود را تغییر دهید. به محض اینکه از خواب بیدار شدید سرپا نایستید. به جای این کار در حالی که پاها کامل روی تخت است آرام به حالت نشسته بروید. حداقل به مدت شصت ثانیه در این حالت باقی بمانید تا بدنتان بتواند خود را تطبیق دهد. سپس در همان حالت نشسته کمی پاها را از روی تخت بلند کنید، قبل از اینکه کاملا بایستید یک یا دو دقیقه در این حالت باقی بمانید و بعد به طور کامل از جایتان برخیزید.
  • افزودن بر تعداد بالشت ها: برای درمان فشار خون پایین در منزل زیر سرتان بالشت بیشتری بگذارید به طوری که سطح سر از قلب بالاتر قرار بگیرد تا تاثیر جاذبه کمتر شود.

درمان خانگی افت فشار در خانه

  • به کار گیری جوراب واریس: جوراب های واریس می توانند با اضافه کردن فشار به پا به خوبی علایم فشار خون پایین را بهبود ببخشند. این فشار کمک می کند خون در سراسر بدن با سرعت بیشتری به حرکت در آید.
  • نوشیدن قهوه: نوشیدن یک فنجان قهوه، چای یا نوشابه که کافئین دارند سبب می شود تا جریان خون در بدن به حرکت در بیاید و یک راه مقابله سریع با کاهش فشار خون می باشد.

ئرمان های خانگی فشار پایین در منزل

  • نوشیدن مایعات بیشتر: کم آبی بدن یکی از اصلی ترین دلایل افت فشار خون می باشد پس تا می توانید به مقدار آبی که می نوشید، بیفزایید و یا از آب های الکترولیت دار مانند آب نارگیل مصرف کنید.
  • حرکت فشار و قیچی: اگر در جایی ایستاده بودید و علایم افت و کاهش فشار خون را احساس کردید، ران پاهای خود را به شکل قیچی روی هم بگذارید و تا می توانید فشار دهید و یا اگر می توانید دراز بکشید و این کار را انجام دهید و با تکیه دادن پاها به دیوار، آنها را از سطح قلب بالاتر ببرید.

راه های درمان فشار خون پایین در منزل

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت های خاص: قرار گیری در موقعیت های وحشت آور، هیجان انگیز و ناراحت کننده هم می تواند سبب پایین آوردن فشارخون موقت در شخص بشود و بهتر است تا می توانید از واقع شدن در این مکان ها پرهیز کنید.
  • مصرف ریشه شیرین بیان: ریشه شیرین بیان یک داروی گیاهی است که می توانید از آن برای درمان فشار خون پایین در منزل کمک بگیرید. ریشه شیرین بیان را می توانید در شکل قرص، کپسول، پودر و چای مورد مصرف قرار دهید. اگر از رقیق کننده های خون، پتاسیم یا داروهای فشار خون استفاده می کنید قبل از مصرف ریشه شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید.راهکارهای درمان فشار خون پایین در خانه

اگر احساس کردید با انجام هیچ یک از موارد ذکر شده در متن علایم فشارخون در شما بهبود نیافته است و وضعیت شما دارد رو به وخامت می رود، حتما به پزشک مراجعه نمایید و تحت درمان قرار بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *