دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونه مهارت نه گفتن را افزایش دهیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

زمانی که شما در مقابل درخواست های غیر منطقی دیگران نمی توانید بایستید و به آن ها نه بگویید، در واقع مهارت نه گفتن را نیاموخته اید و این مهارت در شما دارای ضعف و کاستی است.

نه گفتن مهارتی مهم در زندگی افراد است و در زندگی به افراد می آموزد که در مقابل درخواست های غیر منطقی دیگران که پذیرش آن موجب ایجاد مشکلاتی می شود و عواقب بدی برای آن ها دارند جواب منفی بدهند. این توانایی در دوران کودکی در فرد شکل می گیرد و والدین باید از زمان کودکی با بالا بردن اعتماد به نفس و اراده موجب تقویت این توانایی در کودک شوند.

   چگونه به دیگران نه بگوییم؟

تکنیک های تقویت مهارت نه گفتن:

کودکان بیشتر رفتارهای خود را از والدین الگوبرداری می کنند. زمانی که والدین به کودک خود می آموزند که همیشه باید در مقابل درخواست بزرگترها پاسخ مثبت بدهند در واقع زمینه ای برای ترس از نه گفتن در کودک خود ایجاد می کنند.

۱- قبول کنید که دیگر تسلیم درخواست غیر معقول نشوید:

 این موضوع را بپذیرید که اغلب افراد توانایی انجام همه کارها را ندارند. شاید یکی از دلایلی که شما نمی توانید در مقابل درخواست دیگران جواب رد بدهید این است که فکر می کنید دیگران تصور می کنند شما فرد توانمندی نیستید. این طرز فکر را از خود دور کنید و تصمیم بگیرید در مقابل درخواست های دیگران که به شما ضربه می زند نه بگویید.

 

اعتماد به نفس و نه گفتن

۲- به خودخواه بودن فکر نکنید:

شاید این تصور را داشته باشید که با نه گفتن به دیگران فردی خودخواه هستید. اما این تصور نادرست است و افرادی خودخواه هستند که همیشه به دیگران جواب رد می دهند و فقط به خواسته های خود فکر می کنند. برای یادگیری توانایی نه گفتن این تصور را از خود دور کنید و با فکر کردن به کمک هایی که در حق دیگران انجام داده اید می توانید به این موضوع پی ببرید که فردی خودخواه نیستید.

  •  آرون گروپس

علت ترس از نه گفتن

۳- شما نمی توانید همیشه همه ی افراد را راضی نگه دارید:

همیشه افرادی در اطرافتان پیدا می شوند که با شما مخالف باشند پس برای خود حدودی تعیین کنید و بگویید که نمی توانید همیشه همه را از خود راضی نگه دارید. هیچ گاه توانایی نه گفتن را با بی احترامی به دیگران اشتباه نگیرید. اگر اطرافیان شما این کار را بی احترامی تلقی می کنند شاید قصد سوء استفاده کردن از شما را دارند.

مهارت نه گفتن

۴- به عواقب مثبت این نه گفتن فکر کنید:

برای تقویت مهارت نه گفتن تصور منفی خود را نسبت به این موضوع از خود دور کنید و به این مهارت از جنبه های مثبت آن نگاه کنید و به این فکر کنید که این نه گفتن می تواند چه فوایدی برای شما داشته باشد و چه فرصت های بهتری را می توانید بدست بیاورید.

تمرین یادگیری نه گفتن

۵- علت اینکه نمی توانید به دیگران نه بگویید را بیابید:

به دنبال علت ضعف این مهارت در خود باشید. برخی افراد به دلیل ترس از قضاوت شدن یا مورد تمسخر قرار گرفتن مجبور به پذیرش نا به جای درخواست های دیگران می شوند. این امر می تواند علت های مختلفی چون نداشتن اعتماد به نفس و عدم اراده نیز داشته باشد. با پی بردن به علت اصلی این ضعف بهتر می توانید با آن مقابله کنید.

۶- به جا عذرخواهی کنید:

سعی کنید فردی قاطع و با اراده باشید و بدانید که نیازی نیست همیشه برای رفتارهایتان به دیگران توضیح دهید، توضیح بیش از حد شما را به فردی ترسو تبدیل خواهد کرد بنابراین زمانی که به درخواست دیگران جواب منفی می دهید نیازی نیشت بیش از حد به آن ها توضیح دهید و با یک عذرخواهی کوتاه و محترمانه پاسخ خود را بدهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *