دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش رنگ کردن لباس در منزل با روشی ساده

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

بعضی از لباس ها با اینکه کهنه می شوند اما هنوز تمایل داریم از آن ها استفاده کنیم. به عنوان مثال رنگ کردن لباس جین از جمله الیافی است که با رعایت نکات لازم به رنگ اولیه خود بر می گردد.

رنگ کردن لباس در منزل باید به صورت حرفه ای انجام شود. اگر تخصص و تبحر لازم را در این کار ندارید یا تبدیل رنگ شدید می خواهید انجام دهید، احتمالا رنگ مورد نظر خوب از کار در نمی آید.

با کمی خلاقیت در خانه و استفاده از نکاتی که در ادامه ارائه می دهیم می توانید لباس های قدیمی خود را به زیبایی رنگ نموده و از داشتن لباس های خوشرنگ و زیبا لذت ببرید.

آموزش رنگ کردن لباس

برای تهیه رنگ الیاف می توانید به عطاری مراجعه کنید.
ابتدا رنگ را در آب جوش بریزید تا رنگ شما حل شود. به عنوان مثال هر ۱۵ گرم برای یک شلوار مردانه کافی است.
لباس را به ظرف محلول رنگ و آب اضافه کنید.
به هر لیتر آب معادل ۱۰ گرم نمک (یک قاشق چای خوری) اضافه کنید.
اجازه دهید رنگ و لباس به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بجوشد. در حین جوشیدن لباس ها را خوب زیر و رو کنید. این مسئله باعث می شود تا همه جای لباس به طور یکنواخت رنگ بگیرد.
بعد از اینکه رنگ لباس کاملا جذب شد، ظرف را خالی کنید. در مرحله بعدی رنگ کردن لباس، لباس را با آب سرد بشویید و این شستن را تا مرحله صاف شدن آب ادامه دهید.
شستن لباس رنگ شده با آب سرد
برای ثابت شدن رنگ بهتر است بعد از رنگ آمیزی، لباس را در یک ظرف آب گرم که به آن یک استکان سرکه اضافه شده باشد، به مدت ۳ ساعت بخیسانید و بعد از این مدت آن را بشویید.
بهتر است برای دوام بیشتر لباس رنگ شده از آب سرد و شامپو استفاده کنید.
رنگ کردن لباس

نکات رنگ کردن لباسها

رنگ کردن انواع لباسها، همچون نقاشی روی پارچه کاملا به جنس پارچه مرتبط است. به طوری که بعضی از الیاف به راحتی رنگ می گیرند. در بعضی از الیاف ممکن است تغییر رنگ به خوبی انجام نشود. رنگ کردن البسه به مهارت و تخصص زیادی نیاز دارد. اگر نمی توانید این کار را در منزل انجام دهید، بهتر است این کار را به خشک شویی بسپارید. در ضمن این نکته را به خاطر داشته باشید که لباس های رنگ شده را با سایر لباس ها نشویید. چون ممکن است این نوع لباس رنگ دهد و لباس های دیگر را نیز خراب کند.

رنگ زدن لباس های جین

شلوار جین بعد از یک مدتی متمایل به سفید خواهد شد و رنگ اولیه خود را از دست خواهد داد. در ابتدا لباس جین را در یک تشت قرار دهید. ۳ فنجان یا اگر لازم می دانید بیشتر سرکه سفید بر روی آن بریزید.
جوشاندن لباس و رنگ با یکدیگر
برای جلوگیری از رنگ دادن کتان یا جین به لباس های دیگر آن ها را به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه قرار دهید. لباس های جین را پشت و رو کرده و بعد آن را بشویید. برای آگاهی بیشتر از نحوه شستن لباس کتان می توانید در اینجا کلیک کنید.
لباس های جین را با پودر یا مایع مخصوص ماشین لباس شویی بشویید و یک فنجان سرکه نیز برای جلوگیری از رنگ دادنش به چرخه شست و شو اضافه کنید. برای خشک کردن لباس جین آن ها روی لباس خشک کن قرار دهید و به دور از اشعه مستقیم آفتاب پهن کنید.
رنگ کردن شلوار جین
ذکر این نکته ضروری است که استفاده مداوم از خشک کن لباسشویی می تواند رنگ جین را از بین ببرد.

رعایت نکات لازم قبل از رنگ کردن البسه

پیش از رنگ کردن لباس، بهتر است که رنگ فعلی آن را حذف کنید، مثلا حذف لباسهای به رنگ قرمز یا صورتی برای تبدیل به رنگ مشکی، لازم و ضروری است، از این رو داخل قابلمه ای ضد رنگ و بزرگ (قابلمه استیل) یا قوطی های بزرگ روغن که خالی می باشد را پر آب کنید به مقداری که شلوار جین کاملا در زیر آب قرار گیرد.

سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید به جوش آید، اکنون شلوار را داخل آب جوش قرار دهید و با استفاده از محلول های مخصوص رنگ لباس را حذف کنید. اگرچه استفاده از سفید کننده ها نیز می توانند موثر باشند اما بهتر است از محلول های مخصوص حذف رنگ که در رنگرزی ها استفاده می شوند، تهیه کرده و به کار برید.

سپس به هنگام رنگ زدن لباس، زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، می توانید مطابق دستور العمل روی پاکت پاک کننده رنگ، آن را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید تا به طور کامل حل شود، البته بهتر می باشد این کار را در محیط بسته انجام ندهید؛ مثلا می توانید در حیاط منزل، اجاق گازی را روشن کنید و همه مراحل را در آنجا انجام دهید.

رنگ کردن پارچه

  •  آرون گروپس

به هنگام استفاده از پاک کننده ها، دستکش پلاستیکی به کار برید تا آسیبی به پوستتان نرسد و بعد از حل شدن پاک کننده رنگ در آب، شلوار مرطوب را داخل قابلمه قرار دهید و با یک ملاقه پلاستیکی آن را جابجا کنید، این کار را حدوداً ۳۰ تا یک ساعت به طور مداوم ادامه دهید تا رنگ لباس کاملا حذف شود.

همچنین به هنگام رنگ کردن لباسهای خود، توجه کنید که آب در دمای جوش نباشد و در صورت به جوش آمدن آب، دمای آن را پایین آورید. به هنگام حذف رنگ لباسهای جین می توانید حرارت زیر قابلمه راخاموش کنید و ۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را در داخل سینک بریزید تا آب آن خارج شده و تنها شلوار داخل قابلمه بماند و بعد با دستکش شلوار را از قابلمه بیرون آورید و در آب داغ قرار دهید، با آب داغ آن را آبکشی کنید تا مواد استفاده شده در آن کاملا رفع شده و شست و شو داده شود.

در آخر، شلوار را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و با استفاده از مواد شست و شو دهنده آن را بشویید تا آماده رنگ کردن شود، سپس آن را خوب خشک کنید زیرا در مرحله رنگرزی نباید شلوار نمدار باشد.

رنگ کردن لباسهای جین

امیدواریم با با ارائه روش رنگ کردن لباس و نکات لازم درباره آن به شما در رنگ کردن البسه مورد نظرتان یاری رسانده باشیم و بتوانید این کار را در منزل به راحتی و به نحو مطلوب انجام دهید. حال برای مشاهده دیگر ترفندهای مفید و کاربردی در این زمینه به بخش خانه داری مجله آرگا ملاحظه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *