دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه زخم معده را در خانه درمان کنیم؟

  • مهلا بستگان
  • ۷ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

به زخمی که در مخاط معده و یا قسمت فوقانی روده به وجود می آید، زخم معده می گویند. این زخم به دلایل متعددی می تواند رخ بدهد و راه های درمانی فراوانی نیز دارد که ما در این مقاله به درمان خانگی زخم معده اشاره کرده ایم.

زخم معده می تواند به علت عفونت باکتری، مصرف بیش از اندازه داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، سوختگی، آسیب دیدگی و حتی نوشدن الکل ایجاد گردد که علایمی همچون، احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سردل، تهوع، سوء هاضمه و کاهش وزن را به همراه دارد از این رو  برای درمان خانگی زخم معده می توان از روش های ذکر شده در ادامه این مطلب بهره مند شد.

راه و روش درمان خانگی زخم معده:

شما علاوه بر استفاده از درمان طبیعی زخم معده، درمان گیاهی زخم معده می توانید از موارد نام برده شده در درمان طبیعی زخم معده نیز بهره مند شوید:

  • در روز سه عدد موز بخورید و یا اسموتی موز بسازید و مصرف نمایید تا با استفاده از خواص ضد باکتریایی موز، رشد باکتری ها را متوفق و زخم معده را درمان نمایید.
  • تا یک هفته هر روز از آب و یا شیر نارگیل بنوشید، زیرا یک درمانگر موثر در رفع و بهبود زخم معده می باشد.
  • دانه های شنبلیله را در دو فنجان آب حل نمایید و مقداری عسل به آن بیفزایید سپس تا یک هفته روزی دو بار از این محلول برای درمان خانگی زخم معده استفاده کنید.

درمان های خانگی موثر و مفید در رفع زخم معده

  • سیر یک داروی موثر و مفید برای درمان زخم معده می باشد. کافی است یک حبه سیر را خوب له کنید و در یک لیوان آب ولرم مخلوط نمایید و بنوشید تا از خواص سیر بهره مند گردید.
  • تا یک ماه هر روز یک قاشق عسل را بدون نان به تنهایی و آهسته آهسته بخورید.
  • به مدت دو هفته هر روز صبح ناشنا یک لیوان چای غلیظ بابونه بنوشید و بعد رو به پشت دراز بکشید و سعی کنید چهار دقیقه بخوابید و بعد از گذشت یک ربع ساعت صبحانه خود را میل نمایید. در خواص چای بابونه ذکر شده است که یک شفا دهنده مفید و تضمینی برای زخم و ورم معده می باشد.

درمان زخم معده با روش های طبیعی و گیاهی

  • نوشیدن چای زنجبیل نیز یکی از راه های مفید درمان خانگی زخم معده می باشد. از این رو پودر زنجبیل را به همراه دو تکه زنجبیل در قوری بیندازید و رویش آب بریزید و بگذارید با حرارت ملایم به مدت پنج دقیقه دم بکشد و بعد آن را با عسل شیرین کنید و مصرف نمایید.
  • مصرف شیرین بیان نیز در این زمینه از فواید بالایی برخوردار است، البته ذکر این نکته ضروری است که افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند از مصرف بیش از اندازه این گیاه در هر شکلی می باست اجتناب نمایند و خوردن بیش از اندازه از شیرین بیان سبب ایجاد ورم مفاصل می گردد.

با این روش ها زخم معده را در منزل درمان کنید

  • نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از غذا در روز شش لیوان آب خنک بنوشید.
  • به همرته غذا نعناع بخورید و یا بعد از اتمام غذا نصف فنجان عرق نعناع بخورید.
  • بعد از تمام شدن غذایتان یک قاشق گلپر ساییده شده میل نمایید.

راهکارهای درمان خانگی زخم معده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • برای درمان زخم معده ۲۵۰ گرم کلم را در ۵۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید و اجازه دهید تا اندازه آب به نصف این مقدار برسد و بعد از خنک شدن این سوپ گیاهی دو بار در روز از آن مصرف کنید.
  • مصرف سیاه دانه ۸۰ درصد امکان ابتلا به زخم معده و ۷۰ درصد این بیماری را کاهش می دهد و در انجیل و در حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام بر مصرف سیاه دانه و استفاده از خواص آن بسیار تاکید شده است.راه های درمان خانگی زخم معده

برخی مواد غذایی مفید برای زخم معده

مواد غذایی حاوی فلاونوئید تاثیر زیادی در بهبود زخم معده دارند؛ فلاونوئید ها به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجاتی همچون انگور قرمز، سیب، انواع توت ها، زیتون، کلم پیچ، کلم بروکلی، سویا و حبوبات وجود دارند، فلاونوئید ها قادرند از سلول های پوشش داخلی معده در برابر هلیکو باکتر محافظت کنند و از این طریق به بهبود زخم معده کمک نمایند.

حال می توانید فلاونوئیدها را از طریق مصرف مواد غذایی شامل این ترکیبات و یا مکمل های آنها دریافت کنید، البته مقدار بیش از اندازه مکمل فلاونوئید ها می تواند با فرایند انعقاد خون تداخل پیدا کند. به طور کلی یک رژیم سرشار از ویتامین به بدن شما در درمان انواع زخم کمک خواهد کرد.

درمان موثر زخم معده

غذا های حاوی پروبیوتیک نیز برای بهبود زخم معده موثر هستند؛ پروبیوتیک ها در واقع باکتری ها و مخمر های زنده ای می باشند که می توانند میکرو ارگانیسم های مهم و سالمی را برای دستگاه گوارش بدن فراهم نمایند، بنابراین مصرف مواد غذایی همچون دوغ، ماست و پنیز و یا مکمل های پروبیوتیک می تواند مفید باشد.

یکی دیگر از درمانهای خانگی موثر در این زمینه، آلوئه ورا است که امروزه استفاده از آن در صنعت دارویی و آرایشی بسیار کاربرد دارد.

یکی از مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر آلوئه ورا بر معده موش های آزمایشگاهی؛ نشان می دهد که مصرف عصاره آن به مدت ۶ هفته و به مقدار روزانه ۳ میلی گرم/ کیلوگرم به میزان قابل توجهی از میزان اسید معده تولید شده در موش های مبتلا به این عارضه را کاهش داده است.

درمانهای خانگی زخم معده

همچنین مطالعه ای دیگر در این زمینه نشان داده است که آلوئه ورا می تواند اثر دمانی قابل مقایسه ای با امپرازول که از دارو های رایج برای رفع زخم معده می باشد، داشته باشد.

همچنین مصرف موز نارس می تواند تاثیر مثبتی در زخم معده داشته باشد، فلاونوئید لوکوسیانیدین موجود در این میوه، به مقدار قابل توجهی مخاط معده را افزایش خواهد داد، همچنین مصرف آن می تواند اسید معده را کاهش داده و منجر به پیشگیری و بهبود علائم زخم معده شود.

عدم مصرف چند نوع غذا در یک وعده، درست جویدن و شمرده شمرده غذا خوردن، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن از راه های پیشگیری و درمان خانگی موثر در زخم معده به حساب می آیند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *