دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با نحوه خواندن نماز شب آشنا شوید

  • ندا خوشرو
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۶
  • ۰

خواندن نماز شب دارای فضیلت و ثواب زیادی است و بارها پیشوایان مسلمانان را به خواندن این نماز تشویق کرده اند. در ادامه این مطلب نحوه خواندن نماز شب و احکام مربوط به خواندن این نماز را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

نماز شب از انواع نمازهای مستحب است که پیشوایان ما به جا آوردن این نماز را به مسلمانان تاکید کرده اند و برای آن نیز پاداش های زیادی ذکر شده است. به جا آوردن نماز شب بر پیامبر اکرم واجب بود و این نماز یکی از عبادت های خالص برای اولیای خدا محسوب می شود همچنین نماز شب انسان را به خدا نزدیکتر می کند.

نماز شب به تجهد معروف است و جزء برترین اعمال مستحبی محسوب می شود و می توان گفت بعد از نمازهای واجب به جای آوردن نماز شب یکی از سفارش شده ترین عبادت ها برای هر فرد مسلمان است.

نماز شب خواندن

نحوه خواندن نماز شب

زمان به جای آوردن نماز شب از نیمه شب تا اذان صبح می باشد و به جای آوردن این نماز در نزدیکی اذان صبح دارای فضیلت بیشتری می باشد. نماز شب ۱۱ رکعت می باشد که ۸ رکعت آن باید به نیت نماز شب خوانده شود که این ۸ رکعت به صورت ۴ نماز دو رکعتی ( مانند نماز صبح ) خوانده می شود و ۲ رکعت بعدی نیز به نیت نماز شفع خوانده می شود و ۱ رکعت آخر نماز نیز به نیت نماز وتر خوانده می شود.
توجه داشته باشید که در ۸ رکعت اول می توانید به خواندن سوره حمد اکتفا کنید و در سه رکعت بعدی نیز می توانید بعد از خواندن سوره های حمد و توحید به خواندن قنوت معمولی اکتفا نمایید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه خواندن نماز پر فضیلت شب آشنا سازیم.

نماز شب

نماز شب را باید چگونه بخوانیم ؟

ابتدا باید هشت رکعت نماز که مانند نماز صبح است بخوانید ( ۴ تا نماز ۲ رکعتی که به نیت نماز شب خوانده می شود‌)‌.

در رکعت اول ۱ بار سوره حمد و ۱ بار سوره توحید و رکوع و سجده خوانده می شود.

  •  آرون گروپس

در رکعت دوم ۱ بار سوره حمد و ۱ بار سوره توحید و قنوت و رکوع و سجده و تشهد و سلام خوانده می شود.

بعد از خواندن ۴ نماز دو رکعتی باید دو رکعت نماز شفع را بخوانید که نحوه خواندن نماز شفع به صورت زیر است:

بهتر است در رکعت اول نماز شفع بعد از خواندن سوره حمد سوره ناس خوانده شود و در رکعت دوم نماز شفع بعد از خواندن سوره حمد سوره فلق خوانده شود.

بعد از خواندن نماز شفع باید ۱ رکعت نماز وتر خوانده شود که نحوه خواندن این نماز به صورت زیر است:

بعد از خواندن سوره حمد به مدت سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره فلق و یک مرتبه سوره ناس خوانده می شود همچنین می توانید بعد از خواندن سوره حمد فقط یک سوره بخوانید سپس دست هایتان را برای قنوت رو به آسمان بگیرید و حاجت های خود را از خدا بخواهید.

برای چهل مومن دعا کنید و چهار مرتبه بگویید: «اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ» سپس از خداوند طلب مغفرت کنید و هفتاد مرتبه بگویید: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه» و از پروردگار خود طب آمرزش کنید و به سوی او بازگردید.

هفت مرتبه بگویید: «هذا مقامُ العایذٍٍِ بکَ منَ النّارِ» و بعد از خواندن این دعا ۳۰۰ مرتبه «العفو» بگویید و سپس بگویید: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم» سپس رکوع و سجده و تشهد و سلام را بخوانید.

در پایان خواندن نماز تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (‌س ) را بگویید که نحوه خواندن تسبیحات به صورت زیر است:

الله اکبر : ۳۴ مرتبه

الحمدالله : ۳۳ مرتبه

سبحان الله : ۳۳ مرتبه

نماز شب

آسان ترین روش برای به جای آوردن نماز شب

نماز شب همیشه به صورتی که در قسمت قبلی این مطلب ذکر شد خوانده می شود ولی شما می توانید این نماز را به صورت آسان تر نیز بخوانید. در ادامه برخی از احکام مربوط به آسان تر به جای آوردن نماز شب را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم:

احکام مربوط به نماز شب

  • نماز شب ۱۱ رکعت است که به صورت ۶ رکعت نماز جداگانه خوانده می شود و از میان این ۶ رکعت خواندن نماز شفع دارای ارجحیت بیشتری است بنابراین شما می توانید در صورت کم بودن وقت فقط به خواندن نماز شفع اکتفا نمایید.
  • زمان خواندن این نماز از نیمه شب تا فجر صادق می باشد که خواندن این نماز در وقت سحر دارای فضیلت بیشتری است.
  • نماز شب جزء نمازهای مستحب است از این رو می توانید این نماز را به صورت نشسته بخوانید.
  • اگر تمایل دارید نماز شب را به صورت نشسته بخوانید بهتر است که هر دو رکعت آن را یک رکعت نماز ایستاده در نظر بگیرید. که در این صورت باید ۸ بار دو رکعت نماز نشسته بخوانید که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در مجموع ۱۶ رکعت نماز به نیت نماز شب خوانده می شود و دوبار ۲ رکعت نماز که هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع خوانده می شود و دوبار ۱ رکعت که هر ۱ رکعت به یک سلام و به نیت نماز وتر خوانده می شود.
  • توجه داشته باشید که اگر در حالت مریضی و اظطرار هستید می توانید نماز شب را به صورت نشسته و در همان ۱۱ رکعت بخوانید.
  • شخص مسافر می تواند نماز شب را قبل از نیمه شب بخواند.
  • اگر شخصی می ترسد برای به جای آوردن نماز شب خواب بماند می تواند قبل از نیمه شب این نماز را بخواند. این حکم برای کسانی است که برای به جای آوردن نماز شب بعد از نیمه شب دارای عذری می باشند مانند پیرمردان.
  • می توانید در رکعت های نماز شب فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کنید.
  • خواندن قنوت در رکعت های دوم مستحب است.
  • نماز وتر را می توانید بدون خواندن قنوت به جا آورید.
  • به جای آوردن ۱۱ رکعت نماز شب در یک نوبت ضروری نیست و می توانید ۱۱ رکعت را در ۲ یا ۳ نوبت بخوانید.
  • در روایت آمده است که می توانید نماز شب را در صورتی که باعث آزار و اذیت اهل خانه نشود با صدای بلند بخوانید.

خواندن نماز شب

در این مطلب با نحوه خواندن نماز شب، همچنین احکام مربوط به آسان تر خواندن این نماز مستحب آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در هر زمینه به بخش اطلاعات عمومی مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *