دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهلت برگشت زدن چک چقدر می باشد؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰

برگ های چک که در دنیای امروز جایگزین معتبر وجه نقد شده اند را می توان در صورت بی محل بودن برگشت زد و ما در این مطلب از مهلت برگشت زدن جک نوشته ایم.

استفاده از دسته چک، قوانین خاص و مخصوص به خودش را دارد که دارندگان آن باید برای کشیدن چکها این قوانین را بلد باشد و به کار ببندد. چکها را در صورتی که به بانک برای وصول وجه ببرند و با حساب خالی مواجه شوند می توانند برگشت بزنند و ما در ادامه از مهلت برگشت زدن چکها می گوییم.

مهلت برگشت زدن چک چند روز است؟

مشاوران حقوقی ذکر کرده اند که ظرف مهلت پانزده روز از تاریخ صدور چک نبست به اخذ گواهی عدم پرداخت و مهلت یک سال بعد از صدور گواهی برای اقامه دعوا در دادگاه علیه ظهرنویس مهلت خواهید داشت.

اطلاعات عمومی مهلت برگشت زدن چک

در قانون صدور چک مهلت شکایت کیفری از صادر کننده چک دو دوره شش ماهه می باشد. این دو دوره، ابتدا حداکثر تا شش ماه پس از تاریخ صدور چک است که دارنده چک می تواند آن را برگشت بزند و گواهی عدم پرداخت دریافت کند. اگر در این مدت دارنده چک آن را به بانک ارائه نداد و مقدمات شکایت را فراهم نکند، این مهلت برگشت زدن از بین می رود و دیگر قابل تعقیب کیفری نیست.

مهلت برگشت زدن چک از تاریخ صدور چه مدت می باشد؟

شش ماه دوم از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت لحاظ می گردد، به این منظور که اگر دارنده چک در مهلت شش ماه پس از تاریخ صدور، چک را به بانک برد و در صورت نبود وجه نقد در حساب، آن را برگشت زد و گواهی عدم پرداخت از طرف بانک صادر شد، از این تاریخ نیز شش ماه وقت رسیدگی کیفری در محاکم دادگستری را خواهد داشت، ولی اگر دارنده چک در مهلت های یاد شده اقدامی نکند، دیگر امکان شکایت کیفری و محکوم کردن صادرکننده چک به مجازات هایی که در قانون ذکر شده است وجود ندارد و می توان از طریق طرح دعوای حقوقی و تقدیم دادخواست به دادگاه صالح تنها به طلب مادی و خسارت های وارده دست یافت که این امر مستلزم جریان طولانی دادرسی است و دارندگان چک بی محل تمایل چندانی به استفاده از آن را ندارند.

  •  آرون گروپس

ذکر مهلت برگشت زدن چک

تا از وجه نقد حساب مالی خود مطمئن نبودید از دست چک خود استفاده نکنید و برای خود دردسرهای چک برگشتی و دیگر مسائل مربوط به چک را نخرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *