دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۵ قدم طلایی برای تقویت نیمکره راست مغز که نگاه شما را به زندگی تغییر می دهد

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

تقویت نیمکره راست مغز موجب پرورش حس و ذوق خلاقانه در فرد می شود و قدرت درک مسائل را در وی بالا می برد در این راستا راهکارهایی توسط متخصصین ارائه شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

نیم کره راست مغز فعالیت های متعددی را انجام می دهد که به طور کلی در حیطه هنر، احساسات و عواطف دخیل اند. همانطور که می دانید یکی از وظایف اصلی نیم کره ی سمت راست بدن کنترل وضعیت نیم کره ی چپ بدن است. این نیم کره به درک تصاویر، هنر، موسیقی، نقاشی و ادراکات کل نگر می پردازد برای تقویت نیمکره راست مغز راهکارهایی توسط روان شناسان ارائه شده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تقویت نیمکره راست مغز

تقویت نیمکره راست مغز:

بسیاری از افراد دوست دارند قوه ی تخیل، خلاقیت و هنر را در خود تقویت کنند افرادی که استعدادی خاص در یک زمینه دارند و می خواهند آن را تقویت کنند باید از تقویت نیم کره راست مغز استفاده کنند این کار با استفاده از تمریناتی خاص امکان پذیر است و موجب افزایش بهره وری  بیشتر مغز می گردد.

قدم اول:

قوه ی دیداری و شنیداری خود را تقویت کنید برای این کار از برنامه های مدیتیشن استفاده کنید نیمکره ی سمت راست بدن شما به تقویت قدرت تخیل شما می پردازد فعالیت های مدیتیشن موجب آشودگی خاطر شما می شود و و به آزادسازی تخیل شما کمک می کند. مطالعه کتاب ها و فعالیت ها در این زمینه می تواند مفید باشد.

فعالیت های نیمکره راست مغز

قدم دوم:

آواز بخوانید و فعالیت های موسیقی داشته باشید حتی می توانید با گوش دادن به موسیقی نیم کره ی راست مغز را تقویت نمایید. موسیقی حس شنوایی شما را تقویت و تحریک می کند و این امر به خودی خود موجب اقزایش خلاقیت در فرد می گردد.

قدم سوم:

انجام کارهای هنری یکی دیگر از مواردی است که به تقویت نیم کره راست مغز شما کمک می کند این کار تصویرسازی و ذهن شما را تقویت می کند و ذهن را درگیر خواهد گرد. فعالیت هایی همچون مجسمه سازی و طراحی و …موجب بالا بردن این توانایی در شما خواهند شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ویژگی های نیمکره ی راست مغز

قدم چهارم:

به سراغ انجام کارهای هنری بروید که نیاز به خلاقیت و دقت دارد. انجام کارهای هنری چون خیاطی، گلدوزی و بافتنی علاوه بر تقویت حس خلاقانه موجب تقویت حافظه و افزایش میزان تمرکز و دقت در شما خواهد شد. کسانی که با استفاده از ایده های متفاوت و خلاقانه به سراغ خلق طرح ها و مدل های جدید می روند ذهنی فعال و خلاق دارند و با این کار می توانند نیم کره راست مغز را تقویت کنند.

قدم پنجم:

اگر راست دست هستید سعی کنید نوشتن با دست چپ را تمرین کنید و یا بالعکس. این کار به تقویت هر دو نیم کره ی مغز شما کمک می کند و همچنین موجب تقویت خلاقیت در شما می گردد.

خلاقیت در نیمکره راست مغز

قدم ششم :

مطالعات انجام گرفته در سال ۱۹۹۴ نشان می دهد، هنگامی که از راه سوراخ چپ بینی تان نفس می کشید، سمت راست مغز فعال تر شده و تسلط بیشتری در این نیمکره خواهید داشت و اگر روند را معکوس کنید، یعنی از راه سوراخ راست بینی نفس بکشید، همین اتفاق برای سمت چپ مغزتان تکرار خواهد شد.

چرخه بینی در واقع حقیقتی است که اغلب افراد تنها یکبار از سوراخ بینی تنفس می کنند و بدن آنها تمایلی به تغییر سوراخ بینی غالب در هر ۴ ساعت یکبار یا بیشتر را دارد که این اتفاق اولین بار در سال ۱۸۹۵ و به وسیله یک متخصص آلمانی کشف شد. حال بسته به اینکه از کدام سوراخ بینی برای نفس کشیدن استفاده می کنید، اتفاقات مختلفی در مغز و بدنتان رخ خواهد داد.

تقویت نیم کره راست

قدم هفتم :

برخی مطالعات انجام گرفته بر روی نیکره های مغز نشان داده است که افکار خنده دار و مثبت می توانند در افزایش خلاقیت فرد تاثیرگذار باشند، زیرا موجب تحریک فعالیت بخش جلویی مغز و دیگر بخش های آن که با احساسات و تصمیم گیری شخص ارتباط دارد، می شود.

قدم هشتم :

یکی دیکر از روش های فعال کردن نیمکره راست مغز، علاوه بر خلاقیت، تقویت مهارت های شناختی اصلی که مغز برای تفکر، خواندن، یادگیری، به یاد آوردن، استدلال و توجه و حل مشکلات به آنها نیازمند است، می باشد.

قوی کردن نیمکره راست

مغز به منظور مقابله و انجام این وظایف نیازمند مجموعه ای از مهارت های اساسی با عنوان مهارت های شناختی می باشد و در واقع این همان مهارت هایی می باشد که به منظور کسب موفقیت و شکوفایی در مدرسه و کار از آنها استفاده می کنید و نیز مهارت هایی هستند که تعیین کننده ضریب هوشی می باشند.

قدم نهم :

به منظور فعال کردن نیمکره راست مغز لازم است که در مسیری ناآشنا حرکت کنید؛ حال ممکن است بخواهید یادگیری یک مرحله رقص پیچیده، یک وضعیت جدید یوگا و یا کوتاه کردن موهایتان را تجربه نمایید.

راهکارهایی دیگر:

  • در برخورد با مسائل به طور کل نگر برخورد کنید.
  • برنامه های تفریحی و طبیعت گردی داشته باشید.
  • بازی فکری انجام دهید.
  • ارتباط میان اشیاء و موضوعات مختلف را درک کنید.
  • سعی کنید فردی ریسک پذیر باسید.
  • به دنبال کودک درون خود باشید.

فعال کردن نیمکره راست مغز

ویژگی هایی که مانع تقویت نیم کره ی راست می شوند:

ویژگی هایی در بعضی از افراد وجود دارد که مانع رشد نیمکره راست مغز آن ها می شود. افرادی که در برخورد با مسائل جزء نگرند و منطقی برخورد می کنند و تصور می کنند که نباید دچار خطا و اشتباه بشوند اینگونه افراد تصور می کنند همیشه باید موفق باشند و دنباله روی افراد موفق باشند. در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد و در صورت تمایل برای کسب آگاهی بیشتر در مورد عملکرد نیمکره های مغز می تواند در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *