دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چرا تفاوت فرهنگی در ازدواج را باید جدی بگیریم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
  • ۰

تناسب و تفاهم فرهنگی در ازدواج امری بسیار مهم و قابل توجه است. تفاوت فرهنگی در ازدواج موجب عدم درک درست زوج ها از یکدیگر می شود و این می توانند زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات باشد.

برای درک صحیح مفهوم اختلاف فرهنگی در ازدواج جوان ها، ابتدا باید تعریفی از فرهنگ را ارائه بدهیم. فرهنگ مجموعه ای از باورها و ارزش ها است که که در افراد خوب را از بد و درست را از غلط تشخیص می دهد. فرهنگ شامل سنت و خلقیات یک ملت است که در میان جوامع گوناگون متفاوت است و این تفاوتها در صورتی که آشکار باشند و با یکدیگر سنخیت نداشته باشند موجب بروز مشکل خواهند شد.

تفاهم فرهنگی در زندگی

اهمیت تفاوت فرهنگی در ازدواج:

ازدواج مهم ترین اتفاق در زندگی هر شخصی است و در تعیین سرنوشت فرد بسیار اهمیت دارد. چیزی که در زندگی مشترک موجب ثبات و پایداری آن می شود تفاهمات افراد در زمینه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی و… می باشد. افراد دارای روحیات و طرز تفکرات گوناگون می باشند که همسویی این خلقیات در جهت یکدیگر در میزان کیفیت زندگی مشترک مؤثر خواهد بود و هرگونه تفاوت چشمگیری در این زمینه می تواند به یک رابطه ی زناشویی لطمه وارد کند.

نقش تفاوت فرهنگی در زندگی

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است اختلاف فرهنگی در ازدواج یکی از علت های اصلی در بسیاری از طلاق ها به شمار می آید. در جوامعی که دارای خرده فرهنگ های گوناگون می باشد مشکل اختلاف فرهنگی در ازدواج بیشتر به چشم می خورد. جوامعی که دارای خرده فرهنگ اند در آداب و رسوم و رفتارهای ریز و درشت با یکدیگر تفاوت هایی دارند که بسیار قابل توجه است و می تواند موجب بروز مشکلاتی در زمینه زندگی مشترک گردد.

تفاوت فرهنگی در ازدواج

سطوح تفاوت فرهنگی:

تفاوت های فرهنگی که در میان زوج ها وجود دارد در دو سطح بروز پیدا می کند. یکی تفاوت هایی که میان خانواده ها وجود دارد و دیگری تفاوتی است که بین زوج ها از نظر فرهنگی دیده می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

– تفاوت های فرهنگی میان خانواده زوج ها:

تفاوت فرهنگی میان خانواده ها به طرز تفکرات و آداب و رسوم گوناگون آن ها مربوط می شود. در اینگونه اختلافات اساساٌ خانواده در نوع برگزاری مراسم ها و نحوه ی برخورد ها و رفتارها با یکدیگر اختلاف دارند که این موضوع هر چند ساده به نظر می رسد اما همین اختلافات جزئی می تواند به رابطه یک زوج لطمه وارد کند و آن ها را تحت تأثیر این اختلافات قرار دهد.

تفاوت فرهنگی میان خانواده ها

جوانان باید قبل از ازدواج این اختلافات را نادیده نگیرند و به آن ها توجه داشته باشند و زوج هایی که در زندگی مشترک دارای این اختلافات هستند نباید اجازه دهند که دخالت های خانوادگی موجب تیره  شدن رابطه آن ها گردد.

– تفاوت فرهنگی میان زوج ها:

اما چیزی بیش از هر چیز در زندگی مشترگ می تواند نگران کننده باشد تفاوت فرهنگی میان زوج ها است. این تفاوت مانع درک متقابل زوج ها از یکدیگر می شود. دو فرد را تصور کنید که علاقه های گوناگونی دارند، طرز لباس پوشیدن آن ها کاملاٌ با یکدیگر متفاوت است و حتی نوع تفکراتشان از جنس یکدیگر نیست اینگونه افراد به سختی می تواند به درک علایق و تفکرات یکدیگر برسند و همین عامل موجب از هم گسستگی رابطه ی آن ها خواهد شد.

علت های بروز تفاوت فرهنگی

بنابراین تفاوت فرهنگی در ازدواج می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات گردد. البته همانطور که بیان کردیم تفاهم ها در زمینه های گوناگونی باید وجود داشته باشد اما تفاوت فرهنگی می تواند ریشه ی اصلی این تفاوت ها باشد و فرهنگ عاملی گسترده تر و مهم تر از سایر عوامل تعیین کننده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *