دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه نشستن در بارداری و روش صحیح ایستادن در این دوران

  • مهلا بستگان
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

بارداری یک دوره حساس برای تمامی بانوانی که آن را تجربه می کنند، می باشد که همه چیز در این دوره حتی نحوه نشستن در بارداری هم بسیار مهم است و مورد توجه قرار می گیرد.

دوران حاملگی از ماه اول تا روز های آخر شامل مراحل مختلفی است که نحوه نشستن در بارداری و ایستادن و خوابیدن در آن برای حفظ سلامت جنین و خون رسانی مناسب به وی بسیار حائز اهمیت می باشد.

نحوه نشستن در دوران حاملگی

دوران بارداری از حساس ترین دوان زندگی خانم ها می باشد که در این دوران نحوه خوابیدن صحیح، تغذیه مناسب و نحوه نشستن صحیح نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می کند به همین دلیل، در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش صحیح نشستن در دوران بارداری آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نحوه نشستن در بارداری به شکل صحیح:

در اوایل بارداری که شکم هنوز بزرگ نشده است نشستن و همچنین بلند شدن برای مادر مشکلی به وجود نمی آورد و می توانید اینکار را مانند روز های پیش از بارداری انجام دهد اما زمانی که مادر سه ماه سوم بارداری را سپری می کند با رشد جنین نشستن، راه رفتن و خوابیدن برای مادر دشوار است و انجام حرکت اشتباه باعث آسیب رساندن به سلامت مادر و جنین می شود بنابراین، باید در زمان نشستن مادر یک سری نکات را رعایت کند.

برای نشستن روی صندلی نیز کمر خود را صاف و شانه هایتان را عقب ببرید. در نحوه نشستن در دوران حاملگی باسن باید تکیه گاه صندلی را لمس کند و یک حمایت کننده مانند یک بالشت کوچک و یا حوله در قوس کمر شما جای بگیرد. وزن بدنتان را بر روی هر دو لگن تقسیم نمایید. پاهای خود را روی هم نیندازید و کف هر دو پا را بر روی زمین قرار دهید.

همه چیز در مورد نحوه صحیح نشستن در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هرگز بیشتر از سی دقیقه ننشینید و اگر مشغول به کار هستید ارتفاع صندلی را برای بلند شدن خود تنظیم کنید تا فشار کمتری را متحمل شوید. آرنج های دست خود را بر روی میز و یا دسته صندلی قرار داده و شانه های خود را شل کنید.

اگر برای نشستن از صندلی چرخ دار استفاده می کنید برای چرخیدن تمام بدن خود را بچرخانید و هیچگاه چرخش را تنها به ناحیه کمر محدود نکنید. برای بلند شدن از روی صندلی ابتدا به جلو صندلی بیایید و با زانوهای خود بلند شوید و به کمرتان فشار فشار نیاورید.

آشنایی با نحوه صحیح نشستن در بارداری

بعد از بلند شدن و ایستادن حرکات کششی حاملگی برای کمر را انجام دهید و در صورتی که از درد کمر رنج می برید هرگز بیشتر از یک ربع ساعت ننشینید.

از خم شدن مخصوصا با کمر و بلند کردن اجسام سنگین از ماه ششم بارداری به بعد جددا و حتما خودداری کنید و اگر مجبور به خم شدن هستید، بیشتر زانوهایتان را خم کنید و کمر و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید.

اطلاع از نحوه نشستن در بارداری

برای بلند شدن از رختخواب نیز به کنار تخت خواب بیایید و به پهلو و بچرخید و با آویزان کردن پاها و منقبض کردن عضلات شکم سرپا شوید.

هنگامی که بلند می شوید سر را بالا و شانه ها را به عقب متمایل کنید و سینه ها را به سمت جلو بدهید. زانوهایتان را صاف نگه دارید. کف پاهایتان باید در یک امتداد باشد تا وزن بر روی هر دو پا به شکل مساوی تقسیم شود.

نحوه صحیح نشستن و خوابیدن در بارداری

یک کفش نسبتا پاشنه کوتاه بپوشید تا با حمایت قوس پا از استرس ناحیه کمری کم کند. از ایستادن های طولانی مدت پرهیز کنید و اگر مجبورید مدت زمان زیادی را سرپا باشید، یک میز راحت و مناسب برای این کار انتخاب کنید و یک جعبه زیر میز قرار دهید تا هر ده الی پانزده دقیقه یک بار پاهایتان را یکی در میان روی آن بگذارید و استراحت کنید.

نحوه صحیح نشستن و ایستادن در بارداری

وضعیت ایستاده در دوران حاملگی

در دوران بارداری مادر باید صاف بایستد و از کج کردن سرش به طرف جلو، عقب و اطراف اجتناب کند و چانه خود را بالا گرفته و سر و چانه اش را در وضعیت کشیده قرار دهد و همچنین در طول روز عضلات باسن و شکمش را به صورت مرتب منقبض کند و در بعضی مواقع بر روی پنجه پا، خود را بالا و پایین آورد و از یک تمرین مناسب به منظور ایجاد وضعیت مناسب سرو گردن و ستون فقرات استفاده کند مانند: گذاشتن یک کتاب بر روی سر و راه رفتن به اطراف اتاق، به گونه ای که کتاب از روی سر نیفتد که البته نباید برای انجام اینکار از دست ها کمک بگیرید.

برداشتن اشیاء از روی زمین در دوران بارداری

در دوران حاملگی برداشتن اشیاء از روی زمین شاید برای تان کمی دشوار باشد که در این دوران بهتر است به نحو صحیح شی مورد نظرتان از روی زمین بردارید بنابراین، ابتدا در وضعیت نشسته روی زانو قرار گرفته سپس پشت تان را صاف کرده و به منظور به حداقل رسانیدن خمیدگی عضلات پشت کمر از عضلات پا کمک بگیرید و همچنین جهت بلند کردن اجسام از دو دست استفاده کنید، بهتر است در این دوران از برداشتن اجسام سنگین خودداری نمایید و اگر مجبور به انجام اینکار هستید وزن شی سنگین را بین دو دست تان تقسیم نمایید.

نحوه صحیح بلند کردن اجسام در بارداری

روش نشستن در بارداری و خوابیدن و ایستادن صحیح در این دوران برای مادر و جنین بسیار مهم می باشد و باید این اعمال در ماه های اول و روز های آخر به شدت رعایت شود. برای اطلاع از طرز خوابیدن در بارداری نیز به این مقاله در سایت آرگا سر بزنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *