دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رابطه مستقیم نوع کتابی که برای نوزادان خوانده می‌ شود با روند رشد مغزی آن‌ها

  • زهره امامی
  • ۲۷ دی ۱۳۹۶
  • ۰

کتاب‌خوانی مشارکتی کیفیت رابطه والد-نوزاد را به‌ وسیله تشویق به تعامل‌ های متقابل میان والدین و کودک بهبود می‌ بخشد. مزیت دیگر این‌ گونه مطالعه نیز این است که زمانی را به‌ طور منظم برای در آغوش گرفتن در اختیار کودک و والدین می‌ گذارد.

کیفیت و نیز کمیت کتاب‌ خوانی مشارکتی در دوران کودکی موجب شکل‌ گیری مهارت‌ های واژگان و خواندن و توانایی نوشتن نام‌ ها در آینده می‌ شود. هنوز در مورد نوع کتابی که منجر به تعامل‌ های با کیفیت‌ تر و افزایش یادگیری می‌ شود جای شک و شبهه زیادی وجود دارد.

کتاب خوانی مشارکتی برای کودکان

نوزادان و کتاب‌ ها در آزمایشگاه

اسکات و همکارانش متوجه شدند زمانی‌ که والدین به نوزادان کتاب‌ هایی دارای تصویر و اجسام نام‌گذاری شده نشان داده‌اند، سطح یادگیری کودکان بیشتر شده و آموخته‌ های خود را به موقعیت‌ های جدید تعمیم می‌دهند. همچنین پاسخ‌ های ویژه مغزی بیشتری از خود نشان می‌ دهند. اسکات و همکارانش در آزمایشگاه از الکتروانسفالوگرافی (eeg) برای اندازه‌ گیری پاسخ‌ های مغزی نوزادان استفاده کردند. روی سر نوزاد شبکه‌ ای کلاه مانند متشکل از ۱۲۸ سنسور قرار دادند که اجازه ثبت الکتریسیته را می‌ دهد و به‌ طور طبیعی با کار کردن مغز از پوست فرق سر خارج می‌ شود. اسکات و همکارانش پاسخ‌ های عصبی را در حالی‌ که نوزادان به تصویرها بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نگاه و توجه می‌ کردند اندازه گیری کردند. این اندازه‌گیری‌ ها روی مغز نشان می‌دهند که نوزادان چه چیزی را تشخیص می‌ دهند و این‌ که آیا می‌ توانند فرق بین شخصیت‌ هایی که به آن‌ ها نشان می‌ دهیم را بگویند. همچنین نگاه خیره نوزادان را دنبال کردیم و برای این‌ کار از فناوری ردیابی چشمی استفاده کردیم که برای تعیین نقاط مورد توجه در شخصیت‌ ها و مدت زمان توجه کردن آن‌ ها است.

کتاب خوانی مشارکتی برای کودکان

به این منظور، داوطلبان به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه از والدین،کتاب داستان‌ هایی را برای نوزادان خود می‌ خواندند که شامل ۶ شخصیت دارای نام جداگانه می‌ شد و برای نوزادان ناشناس بودند.

به گروه دیگر نیز همین کتاب داستان‌ ها داده شد اما از یک برچسب کلی و ساختگی به‌ جای شخصیت‌ های دارای نام جداگانه استفاده شد تا به تمام شخصیت‌ ها نسبت داده شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گروه سومی نیز به‌عنوان گروه مقایسه نوزادان وجود داشت که والدین آن‌ ها کتاب بخصوصی را طی انجام این پژوهش برایشان نمی‌ خواندند.

پس از گذشت سه ماه مشخص شد تنها گروه‌ هایی که کتاب‌ هایی با شخصیت‌ های دارای نام جداگانه دریافت کرده بودند سطح توجه بهبود یافته‌ ای در مقایسه با بازدید اولشان نشان می‌ دهند. همچنین فعالیت مغز نوزادانی که برچسب نام‌ های جداگانه را آموخته بودند نیز نشان از توانایی تشخیص آن‌ ها بین شخصیت‌ های جداگانه داد. این دست از اثرات در نوزادانی که در گروه مقایسه قرار داشتند یا نوزادانی که کتاب‌ هایی با برچسب نام کلی دریافت کرده بودند مشاهده نشد.این یافته‌ ها نشان داد که نوزادان کوچک قادر به استفاده از برچسب‌ ها برای یادگیری در مورد دنیای اطرافشان هستند و کتاب‌ خوانی مشارکتی برای آن‌ها ابزاری موثر در افزایش رشد آن‌ ها در نخستین سال عمرشان به‌ شمار می‌ رود.

انتخاب کتاب‌ هایی با داشتن بیشترین اثر

تمام نوزادان برای خود منحصر به‌ فرد هستند بنابراین والدین آن‌ ها باید سعی کنند کتاب‌ هایی پیدا کنند که توجه نوزاد آن‌ ها را جلب کند. ممکن است کتاب‌ هایی که دارای نام جداگانه برای شخصیت‌ ها نیستند میزان سخن‌ گویی والد را افزایش دهد. می‌ دانیم که صحبت کردن با نوزادان برای رشد آن‌ ها بسیار مهم می باشد.

سخن اسکات خطاب به والدین نوزادان:

خواندن کتاب مشترک را به کارهای روزانه‌ تان اضافه کنید و شخصیت‌ های داستان‌ هایی که می‌ خوانید را نام‌ گذاری کنید. با نوزادان خیلی زود و اغلب اوقات شروع به سخن گفتن کنید تا آن‌ ها را از میان دنیای خارق‌ العاده جدیدشان هدایت کنید و به زمان کتاب‌ خوانی اجازه دهید به کمک شما بیاید.

کتاب خوانی مشارکتی برای کودکان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *