دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چگونه ذهن خوانی کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

روش های ذهن خوانی با استفاده از روش هایی ساده امکان پذیر است بسیاری زا افراد فکر می کنند این کار، کاری تخصصی و در حیطه تخصص روانکاوان است در صورتی که افراد عادی نیز با استفاده از این روش ها می توانند آن را انجام دهند.

بسیاری از افراد می توانند از طریق آموزش های خاص و مهارت های تمرکز یابی ذهن افراد را بخوانند. هرچند که بسیاری از متخصصین روان پزشکی و روانکاوی در این حیطه تخصص خاصی دارند اما افراد عادی نیز می توانند تا حدودی به این مهارت دست یابند در ادامه با تکنیک های ذهن خوانی بیشتر آشنا خواهید شد.

تمرین ذهن خوانی

برای انجام ذهن خوانی نیاز به پیش زمینه ای از این علم دارید. زمانی که شما آگاهی و تسلط بیشتری نسبت به آن داشته باشید بهتر مفهوم آن را درک خواهید کرد و راحت تر می توانید به آن دست یابید بنابراین با داشتن این علم و آگاهی متوجه خواهید شد که یکی از تکنیک های مؤثر در ذهن خوانی آگاهی نسبت به زبان بدن می باشد. حالاتی که در حرکات افراد دیده می شود نشان دهنده ی ذهنیات درونی افراد می باشد.

تکنیک های ذهن خوانی:

در تعاملاتی که بین افراد وجود دارد، افراد از طریق حالت ها و حرکات می توانند به ذهنیات یکدیگر پی ببرند و با تمرکز برحالات بدن، ذهن یکدیگر را بخوانند و بر اساس این رفتارهای ظاهری است که افراد متوجه بیماری، افسردگی و حالات شاد و غمگین یکدیگر می گردند.

روان شناسی خواندن ذهن

در این میان افرادی هستند که حالات درونی خود را بروز نمی دهند و نمی توان از طریق حالت ظاهری ذهن او را خواند در اینگونه مواقع است که فرد باید علم ذهن خوانی و مهارت های آن را به کار گیرد. برای انجام این کار نیاز به فراگیری آموزش های سخت و خارق العاده نیست فقط با کمی تمرین و تکرار و تمرکز داشتن می توانید این کار را انجام دهید.

۱- افکار خود را رها کنید و روحتان را پاک کنید:

تنش ها و اضطراب های اطراف را که موجب عدم تسلط شما و آشفتگی فکر شما می شود از خود دور کنید زمانی که فکرتان آزاد باشد به راحتی می توانید تمرکز کنید و بر فرد احاطه یابید. برای اینکه فکری آزاد و روحی آرام داشته باشید تمرینات و ورزش هایی مثل یوگا که موجب افزایش تمرکز می شود می تواند به شما کمک کند.

  •  آرون گروپس

چگونه ذهن افراد را بخوانیم؟

۲- توجه کافی:

برای پی بردن به حالات و روحیات ذهنی فرد باید او را به درستی و دقیق تصور کنید. سعی کنید تمام اجزای صورت، موها، و دیگر ویژگی های ظاهری که مربوط به او می شود را به ذهن بسپارید و آن ها را تحلیل کنید. توجه داشته باشید که برای شناخت فرد باید او را از محیط اطراف و موارد اضافی که مربوط به او ویژگی های او نمی شود جدا کنید.

۳-به خوبی متمرکز شوید:

به چشم های فرد توجه کنید و سعی کنید به این پی ببرید که چگونه فردی است. آیا غمگین و افسرده است؟ یا فردی بشاش و خندان؟ تمام این حالت ها را می توان از طریق ویژگی های ظاهری در فرد شناسایی کرد و به آن پی برد.

رمزگشایی ذهن افراد

۴-با او وارد بحث و گفت و گو شوید:

از طریق صحبت کردن با شخص می توانید به افکار و احساسات او پی ببرید. با سؤال پرسیدن درباره مسائل گوناگون می توانید ذهن فرد را بخوانید. برای پی بردن به آن جنبه از ویژگی های شخصیتی که شما را کنجکاو کرده است با پرسیدن سؤالات مربوطه از آن شخص می توانید به ویژگی های شخصیتی وی پی ببرید.

تله پاتی یا خواندن ذهن

۵- به دقت به سخنان طرف مقابل گوش دهید:

ارتباط خوب و موفق زمانی صورت می گیرد که شما شنونده ی خوبی باشید. در صحبت ها فرد را همراهی کنید و با او همراه باشید. اگر شما شنونده ی خوبی باشید به درستی آنچه را فرد می خواهد از شما پنهان کند به آن پی ببرید.

ترفند های دیگر برای خواندن ذهن

روش های دیگری نیز برای ذهن خوانی اشخاص وجود دارد که می توانید از این ترفند ها به نفع خودتان به کار برید و برای بکارگیری این ترفند ها لازم است بر روی احساسات و افکار دیگران تمرکز کنید، در نتیجه می توانید  چیز هایی را که در ذهن طرف مقابل تان است را به راحتی بخوانید و تصویر واضحی از آن بدست آورید، این ترفند ها عبارتند از :

روش های خواندن ذهن

توجه کردن به هوش هیجانی

اگر از ترفند هوش هیجانی برای خواندن ذهن افراد استفاده می کنید، باید در ابتدا از وی سوال شود که آیا احساس مشترکی با شما دارد یا خیر؟ البته این ترفند ها نیاز به صبر دارد و نتایج آن به سرعت به دست نخواهد آمد، حال اگر احساس وی با شما موافق باشد، لازم است علت موافقت را از وی سوال کنید و در قدم بعد پیشنهاد های دیگر را برای افزایش یا کاهش میزان حس بیان نمایید.

تقویت مهارتهای شنیداری

تقویت مهارت شنیداری و در واقع مهارت خوب شنیدن از اهمیت زیادی برخوردار است و نقطه تمایز سخنواران با دیگران در تقویت این مهارت می باشد، زمانی که فردی با شما صحبت می کند، تمام سعی خود را به کار گیرید که با وی همراه شده و به همه حرفهایش با دقت گوش دهید و نباید تنها برای پاسخ دادن به صحبت هایش به حرف های وی گوش دهید.

در این صورت، می توانید همه حرف های وی را پردازش کرده و به خوبی درک کنید و از این طریق می توانید دریابید که او چه حرفهایی را دوست ندارد به زبان آورد.

نادیده نگرفتن احساسات طرف مقابل

نادیده گرفتن ها از جمله موانعی می باشند که موجب می شوند که نتوانید ذهن طرف مقابلتان را بخوانید، برای این منظور لازم است به جای فکر کردن، کمی به کار و مشغله های ذهنی تان فرصت دهید و به احساسات خود فکر کنید.

تکنیک ذهن خوانی

دقت در حرکات و واکنش های چشمی

از بهترین شیوه ها برای خواندن ذهن دیگران، درک زبان بدن است، معمولا افراد به هنگام صحبت کردن ناخودآگاه اعضای بدن شان را تکان می دهند که از روی این حرکات می توان به طرز تفکر و احساسات آنها پی برد.

بستن چشم ها و پوشاندن دهان با دست

اگر فردی به هنگام صحبت با شما چشمان خود را ببندد، قطعا می خواهد چیزی را از شما پنهان کند، البته این حرکت به معنای ترس از بیان نیست، در واقع می خواهد با این حرکت نشان دهد که تمایلی به جواب دادن به شما ندارد.

و اگر فرد مچ دست، انگشت یا کف دستش را در نزدیکی دهانش قرار دهد یعنی نمی خواهد حرفی را به زبان بیاورد و یا اینکه به شخص دیگری اشاره می کند، همچنین می توان با یک سرفه الکی نیز این حرکت را نشان داد.

خواندن ذهن

دست دادن با دو دست و به طوری که پشت دست به سمت سقف باشد.

اگر شخصی با شما برخورد کرد، وقتی با دو دستش به شما دست می دهد، اینگونه سعی می کند تا اعتمادتان را به خود جلب کند، این افراد زمانی که به شما دست می دهند، دست دیگر را طوری روی دست شما می گذارند که پشت دست شان رو به سقف باشند و با این کار می خواهند مهر و محبت خود را به شما نشان دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *