دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص سیب زمینی, مهمترین فواید و مضرات سیب زمینی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

سیب زمینی توانایی زیادی در کاهش سطح کلسترول خون, افزایش سلامت قلب, جلوگیری از سرطان ها دارد و جزء مهمترین منابع غذایی در سراسر دنیا به شمار می رود.

سیب زمینی یکی از رایج ترین و مهمترین منابع غذایی در سرتاسر جهان به شمار می رود که سرشار از مواد مغذی و ضروری برای حفظ سلامتی بدن می باشد. از جمله مهترین خواص سیب زمینی می توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. در این مطلب با همه ی خواص سیب زمینی و مهمترین آن ها و مضرات این گیاه آشنا می شوید.

مهمترین مزایا و خواص سیب زمینی

سیب زمینی خام

قبل از اینکه با مهمترین فواید و خواص سیب زمینی آشنا شوید, بهتر است ارزش غذایی این سبزی مشهور در دنیا را بدانید. سیب زمینی سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها و ترکیبات آلی مفید و ضروری برای بدن است.

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی

مواد معدنی سیب زمینی

افرادی که به طور منظم سیب زمینی مصرف می کنند, اطمینان داشته باشند که یک منبع خوبی از آب و یون ها برای بدن آن ها فراهم شده است که به دلیل وجود پتاسیم در سیب زمینی است و غلظت این ماده در پوست سیب زمینی بیشتر می باشد. بنابراین خوردن سیب زمینی با پوست برای بدن مفیدتر است. به علاوه این سبزی حاوی آهن, کلسیم و فسفر نیز می باشد.

ویتامین های موجود در سیب زمینی

در حال حاضر, شواهد نشان داده است که سیب زمینی سرشار از ویتامین C است. به طور معمول ۱۰۰ گرم سیب زمینی حاوی ۱۷ میلی گرم ویتامین C می باشد. علاوه بر این, ویتامین های A, B, P در سیب زمینی موجود است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وجود آب فراوان از خواص سیب زمینی

۷۰ تا ۸۰ درصد وزن یک سیب زمینی را آب تشکیل می دهد. بنابراین تصور اینکه خوردن سیب زمینی باعث چاقی می شود, تصوری غلط است. البته در صورتی که سیب زمینی با کره سرو شود و یا به صورت سرخ شده به مقدار زیادی مصرف شود, احتمال اضافه وزن افزایش پیدا می کند.

نشاسته

سیب زمینی حاوی ۱۷ درصد نشاسته طبیعی است که این نشاسته یکی از منابع مفید نشاسته برای بدن به حساب می آید. جوانه های سیب زمینی نشاسته موجود در آن را به قند تبدیل می کنند به همین دلیل توصیه می شود از خوردن سیب زمینی های جوانه زده اجتناب شود.

مهمترین خواص سیب زمینی

خواص سیب زمینی

افزایش وزن

در درجه اول سیب زمینی با کربوهیدرات ها ساخته شده و حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین می باشد و این مسئله باعث می شود این ماده غذایی از بهترین مواد برای افرادی باشد که دچار کمبود وزن و لاغری هستند. وجود ویتامین C و B در این ماده غذایی سبب می شود کربوهیدرات ها به شیوه مناسب جذب بدن شوند به همین دلیل در رژیم غذایی ورزشکاران از سیب زمینی استفاده می شود.

گوارش بهتر با خوردن سیب زمینی

وجود کربوهیدرات در سیب زمینی باعث هضم راحت تر می شود. از این رو این ماده غذایی برای افرادی که مواد غذایی را به سختی هضم می کنند و نیاز به انرژی بیشتری دارند: مانند کودکان, بسیار مفید است. به علاوه این ماده غذایی سرشار از فیبر است که مقادیر فیبر در سیب زمینی خام و سرد بیشتر از سیب زمینی گرم و آب پز است. این مسئله حرکات در روده ها را تحریک می کند و موجب افزایش ترشحات معده می شود و باعث جلوگیری از یبوست در بدن می شود و از بدن در برابر بیماری های خطرناک نظیر سرطان روده بزرگ محافظت می کند. فیبر موجود در سیب زمینی باعث تراشیدن کلسترول از شریان ها و عروق خونی می شود که این مسئله سلامتی قلب را افزایش می دهد.

آشنایی با خواص سیب زمینی

سیب زمینی و تاثیر آن بر مراقبت از پوست

از آن جا که مواد معدنی مانند پتاسیم, منیزیم, فسفر و روی و ویتامین های مانند C و B برای حفظ سلامتی پوست ضروری است, سیب زمینی یکی از منابع مفید برای پوست به شمار می رود. جدا از این مسئله, مخلوط عسل با خمیری که از سیب زمینی خام رنده شده به دست می آید, برای بسته شدن منافذ پوست صورت مفید و موثر است. این مخلوط حتی می تواند در درمان جوش و لکه های روی پوست کمک کند. همچنین این مخلوط جهت تسکین درد ناشی از سوختگی و بهبود آن می شود.

تسکین درد روماتیسم با مصرف سیب زمینی

ویتامین های مانند کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به تسکین درد روماتیسم کمک می کند. همچنین آبی که سیب زمینی در آن جوشیده می تواند التهاب و درد روماتیسم را کاهش دهد. با این حال مصرف بیش از حد سیب زمینی از آن جا که ممکن است باعث اضافه وزن شود, باید با احتیاط توسط افراد مبتلا به روماتیسم مصرف شود.

کاهش التهابات از دیگر فواید سیب زمینی

سیب زمینی در کاهش التهابات داخلی و خارجی بسیار موثر است و می تواند التهابات روده و دستگاه گوارش را کاهش دهد. در درمان زخم های دهان بسیار موثر است و افرادی که به آرتریت و نقرس مبتلا هستند, می توانند از سیب زمینی جهت درمان التهابات استفاده کنند اما در حد تعادل تا موجب اضافه وزن نشود.

خاصیت سیب زمینی بر سلامت بدن

پیشگیری از سرطان

انواع زیادی سیب زمینی وجود دارد که برخی از ان ها حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان های قوی ویتامین A هستند که این مواد از بدن در مقابل بسیاری از سرطان ها محافظت می کنند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است سیب زمینی حاوی ماده ایی به نام کورستین است که این ماده خاصیت ضدسرطانی و ضد تومور دارد. با این حال سیب زمینی سرشار از ویتامین A و C است که هر دو این ویتامین جزء آنتی اکسیدان های قوی می باشند و اثرات مخرب سرطان را در بدن از بین می برند.

درمان فشار خون بالا

سیب زمینی می تواند فشار خون بالا را درمان کند. فیبر موجود در این ماده غذایی سبب بهبود عملکرد انسولین در بدن می شود و به کاهش فشار خون کمک می کند. وجود ۴۶ درصد پتاسیم در سیب زمینی که نیاز ۴۶ درصد به پتاسیم را روزانه تامین می کند, موجب کاهش فشار خون می شود.

مصرف سیب زمینی باعث افرایش عملکرد مغز می شود

عملکرد مناسب مغز تا حد زیادی بستگی به سطح گلوکز, اکسیژن, ویتامین B, برخی از هورمون ها و اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند امگا ۳ دارد. سیب زمینی تقریبا تمام موارد ذکر شده را برای بدن تامین می کند. بنابراین مصرف سیب زمینی مانع از خستگی مغز و باعث افزایش عملکرد صحیح در مغز می شود.

کاهش بیماری های قلبی

علاوه بر موارد ذکر شده, سیب زمینی حاوی ماده ایی به نام کاروتنوئید می باشد. کاروتنوئیدها برای سلامت قلب و عملکرد دیگر ارگان های داخلی بدن مفید هستند.

علاوه بر موارد فوق, سیب زمینی در درمان سنگ کلیه, اسهال, سرطان های پروستات و رحم موثر است و مصرف به اندازه ی آن می تواند از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کند.

تقویت استخوان ها

سیب زمینی دارای پتاسیم و منیزیم است که گزینه مناسبی برای سلامت استخوان ها محسوب می شود بنابراین به منظور جلوگیری از پوکی استخوان می توانید از سیب زمینی استفاده کنید.

فواید بی نظیر سیب زمینی

درمان مشکلات پوستی

سیب زمینی و عصاره سیب زمینی به سلامت پوست کمک شگفت انگیزی می کند و همچنین ماسک سیب زمینی برای درمان لکه های سیاه و آکنه مناسب می باشد همچنین نقش مهمی در از بین بردن چین و چروک ایفا می کند بنابراین سیب زمینی را پوست گرفته سپس خمیر به دست آمده از آن را به مدت بیست دقیقه بر روی پوست تان قرار دهید و در نهایت با آب سرد بشویید

از بین برنده سلول های مرده پوست

با استفاده از سیب زمینی می توانید سلول های مرده روی پوست را از بین ببرید بنابراین سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید سپس بر روی صورت تان بمالید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بر روی پوست تان بماند، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر از این روش به صورت مرتب هر روز استفاده کنید.

فواید سیب زمینی بر سلامت پوست

درمان سنگ کلیه

طبق تحقیقات انجام شده خوردن سیب زمینی باعث بهبود سلامت کلی بدن و جلوگیری از عود سنگ کلیه می شود و به دلیل اینکه سیب زمینی سرشار از منیزیم است لذا از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

رفع تیرگی اطراف چشم

استفاده از سیب زمینی به از بین بردن تیرگی دور چشم کمک زیادی می کند بنابراین سیب زمینی خام را پوست گرفته سپس به تکه های بزرگ تقسیم نمایید و داخل پارچه تمیز پوشانده و به مدت بیست دقیقه بر روی حلقه های تیره اطراف چشم تان قرار دهید با استفاده از این روش علاوه بر رفع تیرگی اطراف چشم از شر پف زیر چشم نیز خلاص خواهید شد.

درمان خشکی پوست

به منظور رهایی از خشکی پوست می توانید یک سیب زمینی را با نصف قاشق چای خوری کشک مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده را به مدت بیست دقیقه بر روی پوست تان بمالید

مضرات سیب زمینی

خواص سیب زمینی

در کنار تمام فواید سیب زمینی, خوردن بیش از حد سیب زمینی در مقادیر زیاد, ممکن است باعث ترشی در دستگاه گوارشی شود. همچنین وجود برخی از مواد در آن, باعث می شود که احساس گرسنگی را افزایش دهد و استفاده بیش از حد از آن ممکن است باعث پرخوری شود. به علاوه شواهد نشان داده است مصرف سیب زمینی سرخ شده در طول زمان باعث اضافه وزن می شود.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با فواید باورنکردنی سیب زمینی آشنا کنیم، به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *